:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

افت شدید صادرات برنج هند به دلیل تحریم‌های آمریکا

مشکل دریافت پول بازرگانان هندی برای صادرات برنج باسماتی به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، باعث افت شدید صادرات از سوی بزرگترین صادرکننده جهان شده است.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
اقتصادگردان- منابع بازرگانی و دولتی هند به رویترز گفتند: صادرات برنج هند در فاصله آوریل تا نوامبر سال ۲۰۱۹ که هشت ماه نخست سال مالی هند بوده است در مقایسه با ۷.۵ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته، بیش از یک چهارم کاهش پیدا کرد و به ۵.۵ میلیون تن رسید. میزان صادرات در مدت مذکور از نظر ارزش ۱۹ درصد افت کرد و از ۴.۷ میلیارد دلار به ۳.۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

برنج بزرگترین ارزآوری را در میان کالاهای کشاورزی هند دارد و ارزش صادراتش در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به ۷.۷۵ میلیارد دلار رسید.

صادرات برنج باسماتی به ایران که بزرگترین خریدار برنج معطر هندی است، در فاصله آوریل تا نوامبر سال ۲۰۱۹ به ۶۰۰ هزار تن در مقایسه با ۹۰۰ هزار تن در مدت مشابه سال پیش از آن کاهش پیدا کرد. به گفته منابع آگاه، بازرگانان هندی به دلیل مشکل تاخیر در پرداخت هنوز قراردادهای جدیدی را با تهران امضا نکرده‌اند و انتظار نمی‌رود خرید ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند زیرا خریداران ۲۰ میلیارد روپیه (۲۸۱.۴۱ میلیون دلار) به هند بدهی دارند و تحریم‌های آمریکا هم پرداخت پول واردات برنج را دشوار کرده است.

ناتی رام گوپتا، رییس انجمن صادرکنندگان برنج هند به رویترز گفت: ما در وضعیت حساسی هستیم. ما از دولت هند می‌خواهیم وارد عمل شده و تضمین کند که بدهی‌ها از سوی ایران تسویه خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، خریداران ایرانی بخشی از بدهی که داشتند را در نوامبر پرداخت کردند و این موضوع بازرگانانان هندی را به امضای قراردادهای جدید تشویق کرد و در نتیجه میزان پرداختهای معوق را به رکورد بالایی رساند.

از ۴.۴ میلیون تن برنج باسماتی که هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ صادر کرد، ۱.۴ میلیون تن آن توسط ایران خریداری شد.

ویجی ستیا، رییس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند اظهار کرد: صادرات ما به ایران امسال قطعا کاهش پیدا خواهد کرد و این مسئله روی صادرات برنج باسماتی و غیرباسماتی هند تاثیر خواهد گذاشت. ما نگران افت صادرات برنج هند و افزایش بدهی‌های معوق هستیم.

علاوه بر کاهش صادرات به ایران، صادرات برنج غیرباسماتی به اروپا نیز کاهش پیدا کرده است زیرا وجود مواد آفت کش بالاتر در صادرات هند باعث خرید کمتر از سوی اتحادیه اروپا شده است.

بر اساس گزارش رویترز، اما قیمت بالاتر برنج تایلند که دومین صادرکننده بزرگ برنج در جهان است، باعث شده است برخی از خریداران برنج هندی را ترجیح دهند و نرخ انواع برنج هندی با وجود افت صادرات، به بالاترین حد در سه ماه اخیر افزایش پیدا کند. قیمتهای داخلی هم به دلیل سفارشهای جدید از سوی آفریقا افزایش پیدا کرده است.