:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صدور مجوز پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس تا اواسط امسال

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به تازگی اعلام کرده که احتمالا هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس که تاکنون زمین گیر شده بودند، تا اواسط سال جاری میلادی به آسمان بازخواهند گشت.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
اقتصادگردان-بعد از آنکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن جان باختند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.

حدود ۱۱ ماه است که هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس که در بسیاری از ایرلاین های مطرح جهان حضور و فعالیت داشتند، زمین گیر شده و مجوز پرواز برای آنها صادر نمی شود.

در این مدت بسیاری از متخصصان و کارشناسان ارشد فعال در سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا (FAA) با همکاری بسیاری دیگر از سازمان های هوایی به سختی در تلاش بودند که مشکل و نقص ایمنی بوئینگ ۷۳۷ مکس را هرچه زودتر برطرف کنند و این هواپیماها را به آسمان کشورهای جهان بازگردانند.

حالا بر اساس اخبار و گزارش های منتشر شده در وب سایت simpleflying، استیو دیکسون، سخنگوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا، روز جمعه از بازگشت مجدد هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس به آسمان و صدور مجوز برای پرواز آنها خبر داده است.

وی در این بیانیه خطاب به مدیران و مقامات ایرلاین های آمریکایی اعلام کرده است که انتظار می رود مجوز پرواز مجدد برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس که مدتها زمین گیر شده بودند، تا اواسط سال جاری میلادی صادر شود.

این درحالی است که بویینگ ماه پیش اعلام کرده بود که به طور موقت تولید هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی متوقف خواهد کرد. همچنین گزارش های پیشین حاکی از آن بود که بسیاری از نهادهای ناظر در ایالات متحده آمریکا و سایر متخصصان هوانوردی پیش بینی کرده بودند، مجوز پرواز و بازگشت بوئینگ ۷۳۷ مکس به خطوط هوایی به این زودی صادر نخواهد شد.

بوئینگ یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین صادرکنندگان ایالات متحده به شمار می‌رود و با طراحی، توسعه و فروش هواپیما در مدل و اندازه های مختلف، نقش بسزایی در درآمدزایی و تولید ثروت برای اقتصاد این کشور بزرگ ایفا می‌کند. این شرکت تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس در سال گذشته تاکنون بالغ بر ۹ میلیارد دلار زیان دهی داشته است.

بسیاری از ایرلاین های فعال در سراسر جهان که میزبان این مدل از هواپیما بودند، تحت تاثیر زمین گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مکس در طول یک سال گذشته متحمل ضرر و زیان های مالی متعددی شده اند به گونه که بسیاری از آنها با تشکیل پرونده های حقوقی به دنبال دریافت و اخذ غرامت از این غول هواپیماسازی آمریکایی هستند.