:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

صنعت و دانشگاه نیاز دوسویه به یکدیگر دارند

معاون آموزشی وزیر صمت گفت: سال گذشته ۴۳ میلیارد صرف واردات محصول، فناوری و دانش شده که بخش عمده آن مربوط به کشاورزی است. اکنون زمان آن رسیده که دانشگاه و صنعت همراه هم فعالانه عمل کنند.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
اقتصادگردان- برات قبادیان - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت - در دومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: این روزها فکر و اندیشه و فن‌آوری جای نفت و گاز را گرفته است، بنابراین باید زیرساخت‌هایی در این زمینه ایجاد شود. نیاز صنعت و دانشگاه یک نیاز دوسویه به یکدیگر است.

وی افزود: اکنون که صنعت، تحریم است، نگاه‌ها به توانایی درونی و دانشگاه‌هاست. حتی اگر تحریم‌ها هم وجود نداشت، نرخ دلار در قیاس با ریال، برای صنعتگر ایرانی صرفه نداشت. بنابراین باید از توان داخلی بهره گرفت. مشارکت صنعت و دانشگاه نیز از ابتدای امسال آغاز شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد: در سامانه تاپ (سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) که کار خود را نیمه دوم سال جاری آغاز کرده است، ۷۷ هزار واحد صنعتی و معدنی تعریف شده است تا نیازهایشان را در سامانه ثبت کنند که تاکنون ۸ هزار واحد در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

قبادیان تاکید کرد: در شرایط امروز، ایام، ایام طلایی مشارکت صنعت و دانشگاه است. در سال ٩٧ برای بومی‌سازی فناوری، برای واردات فناوری، دانش و کالاها ۴٣ میلیارد دلار هزینه شده که ١٠ میلیارد دلار آن مربوط به بخش معدن است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از ١٠ قلم اول محصولات وارد شده، ٧ قلم مربوط به بخش کشاورزی است که به طور مثال ۴ میلیارد دلار آن برای واردات جو و ٣ میلیارد دلار برای واردات برنج هزینه شده است. همچنین ٢ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار برای واردات قطعات منفصله خودرو صرف شده است. اکنون زمان آن رسیده که دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های فناوری و استارتاپ ها وارد عمل شوند.