:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

مرگبارترین ویروس‌ جهان در «ووهان»

مقامات حکومتی در سراسر دنیا همواره تلاش می‌کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری به‌عمل آورند. به‌عنوان مثال می‌توان از آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ و تلاش برای متوقف کردن ابولا در غرب آفریقا نام برد.
کد خبر: ۱۴۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
اقتصادگردان-
مقامات حکومتی در سراسر دنیا همواره تلاش می‌کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری به‌عمل آورند. به‌عنوان مثال می‌توان از آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ و تلاش برای متوقف کردن ابولا در غرب آفریقا نام برد. به گزارش دنياي اقتصاد به نق از سی‌ان‌ان، هیچ مرجع بهداشتی تاکنون با این چالش روبه‌رو نشده که چین هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است. زیرا چین در آستانه سال نوی خود قرار دارد و با جابه‌جایی صد میلیونی روبه‌رو است که بزرگ‌ترین مهاجرت روی زمین به حساب می‌آید. در طول تعطیلات مردم در سراسر این کشور داخل مرزهایشان با استفاده از قطار، اتوبوس و هواپیما دست به مسافرت می‌زنند تا با خانواده خود دیدار داشته باشند.
بنابر آمارهای منتشر شده بخشی از مردم این کشور نیز به مسافرت خارجی می‌روند که سال گذشته این رقم به ۷ میلیون نفر رسید. حالا این تعطیلات در بدترین زمان ممکن رخ می‌دهد. چینی‌ها سعی دارند که یکی از ناشناخته‌ترین ویروس‌های‌ جهان را که به جانشان افتاده است مهار کنند و حالا این ترس وجود دارد که با این جابه‌جایی‌ها این بیماری سریع‌تر شیوع پیدا کند. یک مقام مسوول چین روز سه‌شنبه تایید کرد که یک بیمار دیگر بر اثر شیوع ویروس مرموز و ناشناخته جان خود را از دست داده است و شمار قربانیان این ویروس جدید در چین به چهار نفر رسید. به گزارش رویترز، ژونگ نانشان، مقام مسوول در تحقیقات درباره این ویروس، گفته است: به‌رغم اینکه این ویروس می‌تواند از طریق تماس مستقیم و نزدیک انسان‌ با انسان نیز شیوع پیدا کند، اما با هوشیاری و پیشگیری می‌توان مانع گسترش آن شد. ژونگ نانشان همچنین اظهار کرد: تا زمانی که اقدامات پیشگیرانه انجام شود خطر تکرار بیماری مرگبار سندروم حاد تنفسی سارس وجود نخواهد داشت.

بیماری سارس که در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ از چین آغاز شد، دست کم ۸۰۰ کشته در جهان برجا گذاشت. این مقام مسوول چین در ادامه گفته است: تنها دو هفته طول کشید تا این ویروس جدید ناشناخته شناسایی شود. وی اضافه کرده است: شیوع این ویروس هنوز در مراحل اولیه خود است و چین از سیستم‌های نظارتی و قرنطینه خوبی برای کمک به کنترل آن برخوردار است. این ویروس از شهر ووهان، استان هوبئی، به دیگر شهرهای چین از جمله پکن و شانگهای سرایت کرده است. تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و دست کم چهار مورد ابتلا به این بیماری در کره‌جنوبی، تایلند و ژاپن نیز گزارش شده است. استرالیا هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسافرانی که از ووهان وارد این کشور می‌شوند، معاینه خواهند شد. این اقدام در راستای جلوگیری از احتمال سرایت این ویروس به دیگر مناطق انجام می‌شود. این در حالی است که سال نو در چین از این هفته آغاز می‌شود و احتمال می‌رود ده‌ها میلیون نفر در این ایام سفر کنند. پیش از این آمریکا و برخی کشورهای آسیایی تدابیر بهداشتی و معاینه برای مسافرانی که از شهر ووهان وارد می‌شوند، در نظر گرفته‌اند. تلویزیون چین می‌گوید: تا ساعت شش بعدازظهر دوشنبه ۲۱۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۱۹۸ نفر از آنها در شهر ووهان هستند. سازمان جهانی بهداشت نیز روز دوشنبه اعلام کرد به احتمال بسیار زیاد این ویروس از حیوان به انسان انتقال پیدا کرده‌ است.

مایک تونر، مدیر علمی در موسسه «ولکام تراست» که یک مرکز خیریه سلامت در لندن است، به سی‌ان‌ان گفت: «یکی از پیامدهای دنیای متصل همین شیوع سریع بیماری‌ها است که سرعت انتقال آن نسبت به ۵۰ سال گذشته بسیار بیشتر شده است». تونر بر این باور است که پس از ووهان حالا خطر شیوع بیماری به خارج از مرزهای چین وجود دارد و ریسک این بیماری را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.چینی‌ها که در دو هفته اول برای شناخت این ویروس بسیار تقلا کردند، اخیرا گفته‌اند که این همان بیماری از خانواده سارس است که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد. آن بیماری در آن سال‌ها ۸هزار  نفر را درگیر خود کرد.بیماری اخیر نیز در شرایطی خطر بیشتری ایجاد خواهد کرد که مصادف با سال نوی چینی‌ها شده است. مرکز مطالعاتی امپریال کالج لندن می‌گوید: احتمالا در شهر ووهان افراد مبتلا بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود، باشد و سفرهای احتمالی به پراکنده شدن این بیماری در سراسر چین کمک خواهد کرد. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که کشورش تلاش دارد تا از اپیدمیک شدن این بیماری جلوگیری به عمل آورد و به این منظور طرح‌هایی برای کنترل این بیماری در نظر گرفته است. همان‌گونه که روز یکشنبه نیز وزارت بهداشت چین طی بیانیه‌ای گفت این بیماری هنوز از کنترل خارج نشده و قابل مهار است. تقریبا بیش از ۶۰ راه ارتباطی به ووهان وجود دارد که می‌توان به پروازهای مستقیم از نیویورک، سانفرانسیسکو، سیدنی، پاریس و لندن به این شهر اشاره کرد. این شهر ۱۱ میلیون جمعیت دارد و مجهز به سیستم حمل و نقل قطاری سریع‌السیر با دیگر شهرهای چین است.