:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

تسهیل صادرات، راه‌حل مقابل با تحریم‌ها

به گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو)، در شرایط تحریم‌ها که صادرات کشور به عنوان مهمترین بخش ارزآور کشور را هدف قرار داده است، تسهیل در صادرات باید مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۴۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
اقتصادگردان- خداداد غریب‌پور در دهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار، تصریح کرد: تحریم‌ها، بخش صادرات ما که بخش ارزآور کشور است را هدف قرار داده است. بخش معدن و صنایع معدنی کشور از سال گذشته تاکنون پنج نوبت با تحریم‌های آمریکا روبرو شده که هدفش متوقف ساختن صادرات کشورمان است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه راهی جز تسهیل صادرات نداریم، اظهار کرد: در شرایط بحرانی تحریم، تسهیل در صادرات باید مورد توجه قرار بگیرد. در این شرایط تسهیل امور برای فعالان این حوزه، برای رسیدن به اهداف باید مبنای کار قرار بگیرد و همچنین انجمن‌های تخصصی بیش از پیش به فکر اولویت‌ها و تصمیمات ملی باشند.

وی ارزش بورسی ۲۰ شرکت فعال در بخش معدن وصنایع معدنی که در لیست تحریم‌ها معرفی شده‌اند را، بالغ بر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حداقل ١٠ میلیون تن پیش‌بینی شده است که امسال صادرات فولاد محقق شود که ارزش آن بالغ بر چهار تا پنج میلیارد دلار خواهد بود. این امر نشان می‌دهد که دشمن نقطه قوت ایران را هدف داده است. براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، انتظار می‌رود امکان صادرات ۲۰ میلیون تن فولاد فراهم شود، ضمن اینکه ۲۵ میلیون تن در داخل به مصرف خواهد رسید. براساس اطلاعات، مسیری که برای فولاد ترسیم شده، درست است اما باید با تکنولوژی‌های جدید به سمت فولادها خاص و سبک رفت. ایمیدرو در قبال توسعه این صنعت، برنامه هایی دارد که این اقدامات استراتژیک است.

وی افزود: از جمله این طرح‌ها، اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌ها از طریق منابع داخلی خود شرکت های تابعه و افزایش سرمایه آنها است. در مدت اخیر دو افزایش سرمایه عظیم برای مس و فولاد مبارکه داشته‌ایم. سال جاری فولاد مبارکه و شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از یک میلیارد دلار افزایش سرمایه دادند و این امر برای گل گهر و چادرملو در سال آینده اجرایی خواهد شد. ایمیدرو به عنوان سیاست کلیدی، خروج منابع از شرکت‌ها را در برنامه ندارد بلکه افزایش سرمایه برای طرح‌های توجیهی  را در دستور کار قرار داده است. این امر در درازمدت باعث اجرای طرح‌های توسعه واحدها خواهد شد. از سایر شرکت‌ها نیز  می‌خواهیم موضوع افزایش سرمایه برای توسعه را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صنعت فولاد مدیریت مصرف انرژی و بهره وری قابل کنترل شده است، گفت: امسال ظرفیت تولید فولاد به ۳۷ تا ۳۹ میلیون تن خواهد رسید و تولید نیز بالغ بر ۲۶ میلیون تن خواهد شد. در حوزه فولاد باید به سراغ محصولات با ارزش بالا برویم. در صنعت فولاد مدیریت مصرف انرژی و بهره وری قابل کنترل است.

غریب‌پور در ادامه این برنامه‌ در رابطه با اقدامات ایمیدرو در بخش های اکتشاف و زیرساخت، گفت: مجموع عملیات‌های اکتشافی ایمیدرو به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید. برنامه‌ریزی‌ها موجب شده تا به ذخایر قابل توجهی به ویژه در ایران مرکزی برسیم. در حال حاضر نه تنها به دنبال اکتشاف علمی و به روز هستیم بلکه استخراج علمی را هدفگذاری کرده‌ایم. علاوه بر این تامین ماشین آلات و تجهیزات در بخش حفاری ضرورتی در بخش معدن و صنایع معدنی است. در این زمینه ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی، بستر تامین دستگاه های حفاری نوین و تجهیزات جدید حوزه را ایجاد خواهد کرد.