:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر نیرو:

در دولت فعلی به نقطه روشنی برای تأمین آب پایدار می‌رسیم

وزیر نیرو با بیان اینکه تأمین انرژی و منبع آب مطمئن و پایدار برای استان همدان مورد توجه و تأکید وزارت نیرو است، گفت: تلاش می کنیم موضوع تأمین انرژی و منبع آب مطمئن و پایدار برای همدان در دولت فعلی به نقاط روشن و پایداری برسد البته در بخش برق سازوکار خوبی انجام شده است و در درصدد هستیم از لایحه بودجه ۹۹ بتوانیم راهکارهای مناسب تری را تدارک ببینیم تا تحصیل منابع را داشته باشیم.
کد خبر: ۱۴۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
اقتصادگردان- رضا اردکانیان سه شنبه یکم بهمن در آیین افتتاح پروژه‌های شبکه توزیع برق کشور در همدان اظهار کرد: در بخش آب، جدا از آب شرب همدان که در اولویت است، گشایش‌هایی در رابطه با تأمین آب صنایع صورت گرفته به‌طوریکه بعد از سال ها موفق شدیم اصلاحیه برای دستورالعمل مواد ۲۷ و ۲۸ مربوط به آب های زیرزمینی صادر کنیم که از جمله قادر شدیم هشت میلیون مترمکعب در کشور از محل برخی صرفه‌جویی‌ها و انسداد چاه‌های غیرمجاز تخصیص جدید بدهیم که دو میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی از محل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته به استان همدان ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: سه میلیون مترمکعب پساب برای منطقه ویژه اقتصادی و ۶۰۰ هزار مترمکعب نیز به پتروشیمی هگمتانه اختصاص یافته البته توسعه استان مستلزم تأمین آب و انرژی کافی و اصلاح الگوی مصرف است.

وزیر نیرو افزود: امروز در استان همدان سه پروژه مهم نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی، نیروگاه مقیاس کوچک و مجموعه پروژه های شبکه های توزیع برق به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در قالب پروژه های بزرگ شرکت توزیع برق افتتاح شد.

وی با اشاره به پویش هر هفته الف-ب-ایران و با بیان اینکه تا پایان سال ۲۲۷ پروژه بزرگ با ۳۳ هزار میلیارد تومان در کشور افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: قطار پویش هر هفته الف-ب-ایران در هفته سیزدهم به گاهواره تاریخ و تمدن ایران زمین رسیده است و امسال توانستیم ۴۳۰۰ پروژه مهم را در بخش توزیع صنعت برق را به بهره‌برداری برسانیم که از این محل ۷۲۱ هزار مشترک جدید به خانواده برق کشور اضافه شد.

اردکانیان با بیان اینکه ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: طرح های بزرگ اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های برق، هوشمندسازی اتوماسیون با اعتباری افزون بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان صورت گرفته است و تا پایان امسال نیز ۲۲۷ پروژه بزرگ با ۳۳ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری ثروتمند است، اظهار کرد: ثروت اصلی ما منابع انسانی شایسته است که منبع تجدیدپذیری نیز است و باید قدر آن را بدانیم که حتی در شرایط سخت اقتصادی می‌توانیم ادعا کنیم که چرخ‌های توسعه و عمران کشور درحال گردش است و متوقف نخواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه اصلی‌ترین چالش کشور در عرصه مصرف است، بر اصلاح مصرف در فرصت تحریم تأکید کرد و گفت: ایران جامعه خوش مصرفی نیست چه بسا وقتی خوش مصرف شویم دنیا می‌داند که دیگر با ما حرفی از تحریم نزند چرا که جامعه‌ای که تاب آور باشد، به همین سادگی ضعف از خودش نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو بیشترین تماس را با مردم دارد، افزود: این تماس وسیع و عرضه دو محصول استراتژیک حاکی از این است که ما می‌توانیم نقش تعیین کننده‌ای در اصلاح مصرف داشته باشیم.

وزیر نیرو از برقی کردن موتورسیکلت‌ها در کشور خبر داد و گفت: موتورسیکلت‌ها آلوده‌کننده ترین‌ها به شمار می‌روند به طوریکه سطح انتشار مواد آلاینده موتورسیکلت‌ها از سایر وسایط نقلیه بیشتر است که درصدد هستیم زیرساخت‌های لازم برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها را آماده کنیم.

وی با بیان اینکه پنج میلیون کولر گازی در مناطق گرمسیری کشور وجود دارد، ادامه داد: روز گذشته در شورای اقتصاد با پیشنهاد وزارت نیرو تغییر یک میلیون کولر گازی تصویب شد. کولرهای گازی مصرف برق بسیار بالایی دارند و با توجه به اینکه برای تولید برق باید گاز مصرف شود و از طرفی با محدودیت این منبع روبرو هستیم اگر مُصرفانه با گاز برخورد کنیم کشور را از لحاظ یک منبع درآمد ارزی محروم می‌کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هزینه کار کردن با کولرهای گازی غیراستاندارد هزینه بالایی است، تصریح کرد: بنا داریم ظرف سه سال با مشارکت سازندگان داخلی و حمایت برنامه و بودجه یک کار برد- برد را انجام دهیم.