:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

خیز ترک‌ها برای جذب ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی

وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت: این کشور جذب ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی را در سال ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده است.
کد خبر: ۱۴۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
اقتصادگردان- به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت که این کشور جذب ۱۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی را هدف‌گذاری کرده است.

برات‌آلبایراک با اشاره به وجود ریسک های متعدد ژئوپلتیکی گفت: ترکیه یک اقتصاد صادرات محور است اما این ریسک ها چیز جدیدی نیست: امروز وجود دارند، دیروز نیز وجود داشتند و فردا نیز وجود خواهند داشت.

آلبایراک در ادامه سخنانش با اشاره به موفقیت دولت در مهار تورم این کشور گفت: با تلاش همه جانبه دولت نرخ تورم تا پایان سال قبل به ۱۵.۹ درصد رسید که بیش از ۹ درصد کمتر از تورم ۲۵ درصدی اکتبر سال قبل است. نرخ تورم کماکان کاهشی باقی خواهد ماند تا در نهایت به سطحی متعادل برسد.

وزیر دارایی ترکیه، برنامه ریزی برای ثبات بخشی بیشتر به لیر را یکی از راهکارهای دولت برای جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: ثبات در حال بازگشت به بازار ارز است. رشد اقتصادی پس از رشد منفی در سه ماهه های نخست و دوم سال قبل اکنون به سطح مثبت بازگشته و اقتصاد در سال ۲۰۱۹ نیز رشد مثبتی را تجربه کرد.

وی هم چنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری گفت که تداوم روند نزولی نرخ بیکاری از اولویت های مهم دولت برای سال جدید خواهد بود. وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۹ یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ترکیه در ۱۵ سال اخیر بود گفت: دولت بر سر ثبات قیمت ها، اضباط بودجه ای و نرخ بهره با کسی تعارف نخواهد داشت.

طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۳ میلیارد دلار بدهی داشته است که ۲۴.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای سال قبل است. ۴۹.۷ درصد این بدهی بر حسب ارزهای خارجی و ۵۰.۳ درصد آن ها نیز بر حسب لیر باید بازپرداخت شود.