:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در نیروگاه‌ها با نانوسوخت هیبریدی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به تولید نانوسوخت هیبریدی، جهت بهبود عملکرد و راندمان احتراق سوخت، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف و نیز مواد نانو ساختار معلق در انواع سوخت‌ها شدند.
کد خبر: ۱۴۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
اقتصادگردان- دکتر امیرحسین زمزمیان عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی و محقق این طرح، کاهش صدای موتور، دمای بیشتر شعله، ایجاد ظرفیت حرارتی بالاتر، سوخت پاک و بدون دوده، استهلاک کمتر، مشعل و تجهیزات جانبی و صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل سوخت را از مزایای این محصول برشمرد.

وی درخصوص مشخصات فرایند این نوع از نانوسوخت‌ها گفت: سوخت‌های نانوسیال هیبریدی، کلاس جدیدی از سوخت‌های مبتنی بر فناوری نانو، با استفاده از سوخت‌های مایع گازوئیل با تعلیق یا در واقع سوسپانسیون پایدار از ذرات به اندازه نانومتری هستند و بسته به خاصیت فیزیکی، شیمیایی و الکتریکی مواد افزودنی نانو یا نانوذرات، سوخت‌های نانوسیالی می‌توانند به عملکرد بهتری دست پیدا کنند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، این محصول در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ملی امسال (۱۳۹۸) به‌عنوان دستاورد برگزیده رونمایی شد.