:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سه سال گذشت...

پلاسکوی جدید و وعده‌هایی که تازه می‌شود

درحالیکه قرار بود ساختمان جدید پلاسکو دو ساله ساخته شود، اکنون با گذشت سه سال نه‌تنها این وعده محقق نشده، بلکه چندی پیش هم روند ساخت متوقف شد. هرچند اکنون ساخت و ساز از سرگرفته شده اما کسبه منتظرند ببینند مسئولان به آخرین وعده خود برای تحویل مغازه‌های جدید پلاسکو در نیمه دوم سال آینده عمل می‌کنند یا اینکه اختلافات سازنده (بنیاد مستضعفان) با شهرداری ادامه‌ دارد و گریبان‌ آن‌ها را هم می‌گیرد؟
کد خبر: ۱۴۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
اقتصاد گردان - فریده شریف زاده 

حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح پنج شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ بود که آرام آرام خبر آتش گرفتن ساختمان تجاری ۵۲ ساله پلاسکو در همه رسانه‌ها منتشر شد و آتش‌های آن نیز شعله ورتر؛ چند ساعت بعد دیگر خبری از پلاسکو نبود و این ساختمان ۱۵ طبقه قدیمی به همراه آتش‌نشانان که مشغول خاموش کردن آتش و برخی از کسبه که در حال بیرون آوردن وسایل‌شان بودند فرو ریخت.

فاجعه‌ بزرگی اتفاق افتاد که از همان لحظه‌های ابتدایی فرو ریختن همه ایران را تکان داد. اما کسبه آسیب‌دیده که همه چیزشان را در چند دقیقه از دست دادند، دلخوش به وعده‌های مسئولان شدند که از آن‌ها حمایت شده و ساختمانشان نو می‌شود. پلاسکو قرار بود به گفته مسوولان دو ساله ساخته شود و همه خسارت‌های کسبه آسیب دیده آن نیز که همه دار و ندارشان در این حادثه عجیب و غریب سوخته بود، جبران شود اما امروز سومین سالگرد این فاجعه است و هنوز اتفاق چندانی برای آن نیفتاده است. از سویی دیگر مسوولان همواره از وعده های گذشته تا وعده های جدیدشان حرف های جدیدی به کسبه می زنند و مشخص نیست که آیا آخرین وعده آنها مبنی بر ساخت ساختمان پلاسکو و تحویل آن به کسبه آسیب دیده در نیمه سال آینده محقق می‌شود؟

یکی از علت‌های اصلی که می‌توان برای تاخیر در ساخت پلاسکو به آن اشاره کرد اختلافات و موانعی بود که بین بنیاد مستضعفان و کسبه آسیب دیده با شهرداری وجود داشت چرا که در ابتدای ساخت این ساختمان بنیاد مستضعفان قول داد دو ساله آن را بسازد و تحویل دهد اما شهرداری تهران در ابتدا و به گفته مسوولان بنیاد مستضعفان مجوز ۵ طبقه برای آن صادر کردند و نهایتا پس از کش و قوس های فراوان مجوز ساخت پلاسکوی ۱۵ طبقه صادر شد البته این پایان ماجرا نبود چرا که طی سال‌های گذشته نیز چندین بار نیز اختلافات بین بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران باعت توقف کوتاه مدت این پروژه شده بود.

آخرین توقف پلاسکو ۵ آذر امسال بود که علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ از توقف ساخت ساختمان پلاسکو در پی عدم دریافت پروانه ساخت و ساز خبرداد. وی در این باره به ایسنا گفته بود: ما نگاهمان به موضوع ساخت پلاسکو همراهی و مساعدت بود و قصد توقف آن را نداشتیم، اخطارهای جدی داده شد و عوامل نواحی به ساختمان رفتند هر چند که همکاران شهرداری را به محوطه راه ندادند و علی رغم تذکرات پی در پی یک تا دو ستون نیز احداث کردند اما به صورت جدی مانع فعالیت و ساخت وساز در پلاسکو شدیم چرا بنیاد مستضعفان باید به قانون احترام بگذارد.

در پی این اقدام شاهسواری نماینده بنیاد مستضعفان در پروژه ساخت پلاسکو نیز این گونه به ایسنا توضیح داده بود که بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این ساختمان از مدت‌ها پیش به دنبال فراهم کردن مقدمات قانونی احداث ساختمان جدید پلاسکو بود و با توجه به مشکلات کسبه این ساختمان، سعی داشت هرچه سریعتر مجوزهای قانونی را از شهرداری منطقه اخذ کند.

این در حالی است که بر اساس توافق اولیه و رای کمیسیون ماده ۵، مقرر شده بود تا ساختمان جدید پلاسکو در ۲۰ طبقه که شامل ۵ طبقه زیرزمین و ۱۵ طبقه فوقانی است با کاربری ۱۰۰ درصد تجاری احداث شود اما شهرداری منطقه ۱۲ در اقدام اخیر خود عملیات اجرایی احداث ساختمان جدید پلاسکو را متوقف کرد.

وی افزود : مسئولان شهرداری این منطقه مدعی هستند که نقشه‌های ساختمان جدید به آنها داده نشده است اما این ادعا در شرایطی عنوان شده که نقشه‌های اصلاح شده پلاسکو بعد از رفع ایرادات شهرداری، آماده بود ولی امکان بارگذاری این نقشه‌ها در سیستم شهرداری تهران وجود نداشت.  ۲۶ آبان طی مکاتبه‌ای با شهرداری اعلام کردیم که امکان بارگذاری نقشه‌های جدید در سایت شهرداری را نداریم. نکته جالب اینجاست که شهرداری منطقه ۱۲ در جواب نامه ۲۶ آبان ما اعلام کرد که مراتب نحوه صدور پروانه پلاسکو در انتظار کسب تکلیف از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران است.

البته این اظهارات در حالی مطرح شد  که علیرضا تهرانی -رئیس شورای پلاسکو- در این باره گفت: این تصمیم شهرداری هیچ ربطی به مجوز یا پروانه ساخت و ساز ندارد چرا که براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر تهران، توافق‌نامه بنیاد مستضعفان شهرداری تهران و مصوبات و دستور العمل‌های ابلاغ شده از سوی دستگاه‌های متولی دیگر ساخت ساختمان پلاسکو مجوز داشته است.

وی افزود: در شرایطی که کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو از قوت گرفتن مراحل ساخت و ساز ساختمان پلاسکو امیدوار شده بودند با توقف این پروژه دوباره ناامیدی به زندگی آن ها برگشت و اساسا  این که شهرداری شبانه جلوی ساخت پلاسکو را بگیرد، درست نیست.

گرچه پس از این کش و قوس ها ساخت پلاسکو دوباره از سر گرفته شد اما کسبه پلاسکو همچنان منتظرند تا ببینند آیا مغازه هایشان تا نیمه دوم سال آینده که همه مسوولان از بنیاد مستضعفا ن وشهرداری تهران  آن را وعده داده است ساخته می شود یا باید دوباره منتظره وعده‌های جدیدی برای پلاسکوی جدید باشند.

البته پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در آخرین صحبت های خود در برنامه نگاه یک درباره پلاسکو این گونه صحبت کرد: ساختمان پلاسکو دارای دو بخش شمالی و یک بخش ۱۵ طبقه است که در همان ابتدای حقوق سانحه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان به دلیل اینکه بخش شمالی آسیب چندانی ندید کسبه متعهد شدند که با مسئولیت خودشان این ساختمان را بازسازی کنند اما ساختمان ۱۵ طبقه را با وجود اینکه از نظر حقوقی وظیفه‌ای نداشتیم اما تعهد کردیم که آن را بسازیم.

وی افزود: با وجود اینکه طراحی و چگونگی ساخت این ساختمان چندین و چند بار تغییر کرد، بالاخره مجوز ساخت این ساختمان در ۱۵ طبقه به اضافه ۵ طبقه زیر زمین صادر شد و هم‌اکنون اسکلت آن را تا طبقه نهم بالا آورده‌ایم و امیدواریم تا فروردین سال آینده به طول کامل اسکلت ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو ساخته شود و در نیمه دوم سال آینده که البته نمی‌توان ماه دقیقی برای آن گفت، پلاسکو را بسازیم و به کسبه تحویل دهیم.

البته ادامه اظهارات این مقام مسوول چندان امیدوار کننده نبود چرا که دو ابهام در آن وجود دارد و نشان می دهد که اختلافات شهرداری تهران با بنیاد مستضعفان به عنوان پیمان کار همچنان ادامه خواهد داشت. چرا که رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برای ساخت پلاسکو و پروانه آن عوارضی تعریف شده است، گفت: ما معتقدیم که براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج نباید عوارضی برای پلاسکو پرداخت کنیم اما به هر صورت با شهردار به توافق خواهیم رسید و این کار را جلو می‌بریم البته در این زمینه تعامل خوبی با شهرداری و شورای شهر تهران داریم.

فتاح همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از ساخت پلاسکو قرارداد جدیدی با کسبه امضا می‌کنید، اینگونه توضیح داد که به عنوان مالک قرارداد اجاره با کسبه می‌بندیم چراکه با وجود واگذاری‌های متعدد سرقفلی مغازه‌های پلاسکو و گردش چندباره این سرقفلی‌ها، مالکیت پلاسکو قبل از حادثه سال ۹۵ وجود داشت بنابراین به عنوان مالک قرارداد اجاره با کسبه می‌بندیم اما هزینه ساخت از آنها دریافت نمی‌شود و هر کس در محل خودش مغازه‌اش را دوباره تحویل می‌گیرد و امیدواریم این ساختمان را با نمادهای درنظر گرفته شده برای آتش‌نشانان به شهادت رسیده در حادثه پلاسکو و با همان ظاهر گذشته بسازیم.

با وجود پیگیری ها از مسئولان بنیاد مستضعفان برای اطلاع از آخرین وضعیت ساخت ساختمان پلاسکو و مشکلات و موانع پیش‌روی آن، هیچ یک از آن‌ها حاضر به پاسخگویی نشدند.