:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
به همت فناوران دانش‌بنیان حاصل شد

افزایش دوام حرارتی و سایشی پره‌های توربین با نانوپوشش‌ها، تلاش برای صادرات به ترکیه

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از تولید پره توربین‌های گازی با اضافه کردن فناوری نانو توانسته است عمر مفید این قطعات را در صنایع مختلف به دو برابر افزایش دهد.
کد خبر: ۱۴۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
اقتصادگردان- سجاد درویشی، قائم مقام مدیر عامل این شرکت در تور رسانه‌ای ستاد نانو در جمع خبرنگاران با بیان این که فعالیت این شرکت از دهه ۷۰ آغاز شده است، اظهار کرد: فاز اول فعالیت ما در حوزه طراحی و تولید برای صنایع خودروسازی بوده است که به صورت مهندسی معکوس انجام می‌شده است.

وی با بیان این که از دهه ۸۰ شمسی به سمت توسعه صنایع مرتبط با حوزه انرژی حرکت کردیم، خاطر نشان کرد: در این راستا طراحی و تولید پره توربین‌های گازی را در دستور کار قرار دادیم. این پره‌ها در صنایع نیروگاهی و همچنین همه صنایعی که دارای ماشین‌های خودرو هستند، مانند صنایع حمل و نقل، ریلی و هوایی کاربرد دارند.

درویشی با بیان این که تاکنون ۱۵۰ نوع قطعه متفاوت در صنایع مرتبط با انرژی تبدیل به دانش فنی، تولید و نصب شده است، ادامه داد: تاکنون هر گونه محصولی که ما هدف قرار دادیم، از جمله تجهیزاتی بوده است که وارداتی بوده و تولید محتوا توانسته از خروج ارز جلوگیری کند؛ این قطعات مرتبط با صنایع خودروسازی، نفت، نیروگاهی، راه آهن، صنایع هوایی و صنایعی که نیازمند قطعات فلزات هایتک می‌شود، هستند.

این محقق با اشاره به روند تولید این محصولات دانش‌بنیان، یادآور شد: در ابتدا پس از تدوین دانش فنی از طریق زنجیره تامین عملیات مرتبط با کار تولید، برون‌سپاری می‌شد؛ ولی با راه‌اندازی و تکمیل خطوط تولید، کلیه مراحل طراحی، ساخت و تولید پره‌های توربین در این شرکت انجام می‌شود.

درویشی این شرکت را شامل سه بخش ریخته‌گری، ماشین‌کاری و عملیات تکمیلی دانست و ادامه داد: علاوه بر آن این شرکت مجهز به چهار کوره ذوب ریخته‌گری است که علاوه بر ریخته‌گری فلزات مرسوم تولید سوپر آلیاژها و ذوب‌های استیل و کبالت در این شرکت انجام می‌شود.

این فعال حوزه تولید توربین‌های گازی با بیان این که کشور سالانه به ۵۰۰ میلیون دلار قطعات یدکی در حوزه توربین‌های گازی نیاز دارد، گفت: در سال گذشته که سال بسیار سختی در حوزه اقتصاد بوده است، میزان تولید توربین‌های گازی در کشور ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است؛ این توربین‌ها برای تولید برق مورد نیاز است.

درویشی با بیان نیاز کشورهای همسایه به دسترسی به توربین‌های گازی، گفت: در صورتی که بازار کشورهایی چون ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، عراق و سوریه برای تولید برق را در نظر بگیریم، کشور قابلیت تولید صد هزار مگاوات برق را دارد، ضمن آن که امکان صادرات برای ما وجود دارد؛ ولی در سال گذشته بنا به دلایل مختلف ۲۵۰ میلیون دلار بازار در این صنعت در کشور ایجاد شد.

وی با بیان این‌که مابقی نیازمندی‌های کشور واردات می‌شود، ادامه داد:  هدف‌گذاری ما برای فروش ۱۲ میلیون دلاری در سال است که با امکان توسعه فناوری و رباتیک کردن خط تولید می‌توانیم میزان فروش خود را به ۲۴ میلیون دلار افزایش دهیم.

به گفته درویشی، میزان فروش این شرکت در سال گذشته سه میلیون دلار بوده است.

وی همچنین از استفاده از فناوری نانو در ساخت توربین‌های گازی خبر داد و گفت: نمونه خارجی این پرده‌ها با استفاده از پوشش تفلونی بوده است، این پوشش‌ها هر چند که قدیمی هستند، ولی بسیار کاربرد دارند اما دوام گرمایی آنها ۱۵۰ سانتی‌گراد است.

درویشی اضافه کرد: با اعمال پوشش نانویی بر روی توربین‌های گازی دوام حرارتی این پره‌ها به بیش از ۵۰۰ درجه سانتیگراد ارتقا یافت، ضمن آن که خواصی چون مقاومت سایشی و خرده‌ای در آن ایجاد شده است.

قائم مقام مدیر عامل این شرکت بازارهای صادراتی هدف این شرکت را کشورهای عراق، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و پاکستان دانست و یادآور شد: در حال حاضر ما توانسته‌ایم مقدمات صادرات به کشور ترکیه با ارزش ۲۵۰ هزار دلار را فراهم کنیم.

به گفته وی، کشور ترکیه قرار است با خرید این پره‌ها این محصول را به کشورهای عراق، سوریه و افغانستان صادر کنند.