:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس اتاق بازرگانی ایران درخواست کرد:

بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا

رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایط فعلی می‌توان در قانون فعلی بانکداری بدون ربا بازنگری کرد و بخش خصوصی مدتی طولانی است که انتظار دارد در اجرای قانون اصلاحاتی صورت بگیرد.
کد خبر: ۱۴۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
اقتصادگردان- غلامحسین شافعی امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نقد ما به قانون بانکداری بدون ربا به معنی آن نیست که این قانون به طور کامل مشکل دارد، یعنی از سویی نمی‌توان گفت که در کشور بانکداری اسلامی اجرایی نمی‌شود و از سوی دیگر نمی‌توان اعلام کرد که تمام بخش‌های این قانون به طور دقیق در حال اجرا شدن است.

به گفته وی، وقتی شورای نگهبان از لحاظ فقهی قانون فعلی را تایید کرده یعنی بانکداری اسلامی در کشور وضع شده است، اما می‌توان با مطالعه دوباره به ابعادی توجه کرد که در زمان تصویب به آن‌ها توجه نشده و آن‌ها را در راستای اهداف اقتصادی کشور اصلاح کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در قانون بانکداری بودن ربا باید تمام جوانب سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: فعالان اقتصادی سال‌هاست که در انتظار اصلاح این قوانین هستند، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که سیستم بانکی در کشورهای در حال توسعه نتوانسته مقدمات رشد و توسعه واقعی را به وجود آورد و از این‌رو در اصلاحات باید برخی حوزه‌های مهم تجدیدنظر شوند.

شافعی ادامه داد: رقابت مخرب بین بانک‌ها، حذف موسسات مالی ارگان‌های مختلف و ادغام آن‌ها بخشی از مسائلی است که در جریان این اصلاح می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین بر لزوم اعتماد جامعه به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حکومت و سیاست‌ورزی اشاره کرد و افزود: اگر بناست ما در برابر تحریم‌های ظالمانه مقاومت کنیم و اقتصاد ایران را از مشکلاتی که امروز به آن دچار است دور کنیم، قطعا حفظ اعتماد عمومی و کمک‌ گرفتن از مردم در این مسیر اهمیت بسیار زیادی دارد.