:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس اتاق تعاون ایران اعلام کرد

۹ درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ۹ درصد اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است از تشکیل کمیته مشترک میان اتاق تعاون کشور و حوزه فناوری ریاست جمهوری خبر داد.
کد خبر: ۱۴۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
اقتصادگردان- بهمن عبدالهی تعاونی‌ها را رکن دوم اقتصاد نامید و گفت: درحال حاضر ۹۴ هزار تعاونی فعال با ۱۴ میلیون عضو در کشور وجود دارد که ۴۰ میلیون نفر از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: ۹ درصد اشتغال کشور معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در حوزه تعاون است که نشان دهنده گستردگی تعاونی‌ها در بین مردم است.

رئیس اتاق تعاون کشور که در نشست مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جمع مدیران عامل اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی و دانش بنیان سخن می‌گفت، با اشاره به رشد کمی تعاونی‌ها در سالهای اخیر، گفت:در حال حاضر موضوع کیفی‌سازی بخش تعاون و عمق بخشی آن مطرح است. براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم تعاون در بخش اقتصاد به ۲۵ درصد می‌رسید اما این امر تحقق نیافت به همین منظور مسئولان بخش تعاون در نظر دارند به لحاظ کیفی به این سطح برسیم و عقب‌ماندگی‌ سال‌های گذشته را جبران کنیم.

تسهیل شرایط برای تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان

وی همچنین از تشکیل کمیته مشترک بین اتاق تعاون کشور و حوزه فناوری ریاست جمهوری خبر داد و با اشاره به درخواست فعالان بخش تعاون گفت: ما به دنبال تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان، تسهیل شرایط و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در تعاونی‌ها هستیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ظرفیت تعاونی‌ها برای فعالیت‌های دانش‌بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از تعاونی‌ها اگر به روش سنتی فعالیت خود را ادامه دهند در آینده از بین می‌روند لذا برای جلوگیری از این امر باید به سمت حوزه استارتاپ‌ها حرکت کنیم.

وی افزود: در بخش استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر داریم و با توجه به اینکه تعاونی‌ها بازارهای بزرگی را در اختیار دارند باید در مرحله نخست تعاونی‌ها بازارهای خود را اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند و از نوآوری موجود در فعالیت‌های خود استقبال کنند.

رشد ۶۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان در کشور 

ستاری تاکید کرد: با وجود چهار میلیون دانشجو و ۱۳ میلیون فارغ‌التحصیل، نیروی انسانی لازم برای فعالیت‌های دانش بنیان را داریم و در پنج سال گذشته اقتصاد دانش بنیان ۶۰ پله رشد داشت و از رتبه ۱۲۰ به ۶۱ رسید.

معاون امور تعاونی‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، اظهار کرد:طی یک سال گذشته تلاش کردیم به سمت نوآوری در بخش تعاون حرکت کنیم و زمان قابل توجهی برای برنامه‌ریزی در این خصوص صرف شد.

کبیری گفت:در حال حاضر دو مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌های فارس و کردستان افتتاح شده که تا پایان امسال به ۱۲ استان افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی ۱۲ مرکز نوآوری در بخش تعاون تا پایان سال

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌هایی است که ظرفیت این کار را داشتند و بر این اساس تا پایان سال این مراکز در ۱۲ استان افتتاح می‌شود و اقدام دیگر ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در بخش تعاون است. ما نیازمند توسعه فناوری بخش تعاون هستیم تا از این طریق بهره‌وری نیز افزایش یابد و روند خدمات‌دهی به روز شود و این مهم در فضای مدرن محقق می‌شود.

معاون وزیر تعاون خاطرنشان کرد: در سال آینده زیست بوم نوآوری در بخش تعاون توسعه می‌یابد و تعاونی‌ها می‌توانند از امکانات بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون به لحاظ مالی، لجستیکی و ساختاری استفاده کنند.