:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
طلا هنوز برای افزایش قیمت جهاني فرصت دارد

تغييرات اندك نرخ طلا و ارز در ماه نخست 2020

با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1555 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 470 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با كاشه قيكت مواجه شد بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 145 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 495 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 880 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 850 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 460 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 460 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
اقتصادگردان-
روز شنبه 28 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغيير 1555 دلار باقي ماند و  در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار به 13440 تومان، پوند 17500، يورو14950 تومان رسيد. بهای خرید هر دلار در در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان و فروش دلار ۱۳ هزار و ۵۰ تومان بود همچنين نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان و نرخ فروش يورو ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان شد.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  12 هزار و 950 تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و 50 تومان اعلام شد همچنين نرخ لحظه اي هر یورو 14 هزار و 550 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 650 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنجشنبه 26 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 183 تومان، يورو 14 هزار و 737 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 147 تومان، درهم امارات 3 هزار و 655 تومان، لير تركيه 2 هزار و 338 تومان و يوآن چين 2 هزار و 15 تومان اعلام كرد.
با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1555 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 470 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سكه با كاهش قيمت مواجه شد بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 145 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 495 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 880 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 850 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 460 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 460 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز شنبه ۲۸ دی ماه ۹۸ معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند ۵۴ هزار و ۶۶۷ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۵۶۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

تغییرات هفته اخیر بازار سکه و طلا

همچنين به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در هفته‌اخیر با توجه به تغییرات مختصر قیمت انس جهانی، قیمت سکه و طلا در بازار داخلی تنها در اثر نوسانات افزایشی قیمت ارز، نوسان حدود ٢٠٠ هزار تومانی داشته اما در پایان هفته قیمت سکه و طلا به تعادل رسیده است.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه تغییرات انس جهانی در هفته اخیر در محدوده‌ ١۵۵٠ دلار تا ١۵۵۶ دلار بوده است، می‌توان گفت که نوسانات شش دلاری، تغییرات بسیار مختصری بوده است. در عین حال در یک هفته اخیر بیشترین تغییرات بر روی قیمت ارز وجود داشته که تأثیرگذار بر قیمت سکه نیز بوده است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: این نوسان قیمت ارز سبب شد تا قیمت سکه از چهار میلیون و ٧٠٠ هزار تومان تا چهار میلیون و ٩١٠ هزار تومان افزایش پیدا کند اما در روزهای پایانی هفته و روز پنجشنبه مجدداً قیمت سکه تعدیل شد.
وی گفت: ثابت شدن قیمت‌های جهانی ناشی از کاهش تنش‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی بوده است؛ ضمن اینکه ارز نیز، از روز پنجشنبه هفته پیش‌تر ( ١٩ دی ماه) تا روز گذشته ( پنجشنبه)، بیشتر نوسانات افزایشی داشته است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: علاوه بر این نکته جالب اینجاست که در هفته گذشته به دلیل ایام فاطمیه، به شدت بازار داخلی در حالت رکود قرار داشته و داد و ستدها به حداقل خود رسید و تقاضا در بازار وجود نداشت. به همین دلیل همانطور که یادشد، نوسانات قیمت سکه و طلا تنها تاثیر قیمت ارز در بازار داخلی بوده است.

طلا هنوز برای افزایش قیمت فرصت دارد

از سوي ديگر، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران انتظار داشتند روند افزایشی قیمت طلا در معاملات هفته جاری ادامه پیدا کند.
به گزارش ایسنا، طلا دو هفته پیش تحت تاثیر تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به بالاترین حد در هفت سال اخیر صعود کرده بود و هشتم ژانویه تا مرز ۱۶۱۳ دلار و ۳۰ سنت پیش رفته بود اما قیمتها متعاقبا با کاهش تنشها روند صعودی خود را معکوس کرده و به ۱۵۳۶ دلار سقوط کرده بودند.
عامل دیگری که باعث شد رشد قیمت طلا در هفته گذشته محدود شود، امضای سند فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین در روز چهارشنبه بود که در کاخ سفید انجام شد و موقتا به مناقشه ۱۸ ماهه میان دو کشور که بازارهای جهانی را متلاطم کرده بود، پایان داد.
طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل می‌شود، سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری آمریکا و چین ۱۸ درصد رشد قیمت داشت.  در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که ۱۰ نفر معادل ۷۷ درصد افزایش قیمت را پیش بینی کردند اما هیچ کس به کاهش قیمت طلا رای نداد و سه نفر معادل ۲۳ درصد نظری نداشتند.
در این بین، ۸۲۰ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که ۴۷۵ نفر معادل ۵۸ درصد افزایش و ۲۰۸ نفر معادل ۲۵ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که ۱۳۷ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند.
برای نظرسنجی هفته گذشته، بزرگترین اکثریت کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. بهای معاملات آتی طلا در بازار آمریکا روز جمعه ۹ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۵۶۰ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۲۰ سنت بالاتر از قیمت نهایی جمعه هفته پیش بود.
باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز" به کیتکونیوز گفت: تصور می‌کنم طلا تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی آمریکا و تصحیح قیمت معاملات سهام، روند صعودی پیدا خواهد کرد.
ریچارد بیکر، یکی از دبیران نشریه "سون ریپورت ریسرچ" به این موضوع اشاره کرد که طلا همراه بازارهای سهام صعود کرده است. اگر شاخص اس اند پی ۵۰۰ هفته جاری به ۳۳۵۰ واحد برسد، طلا باید به ۱۵۸۰ دلار صعود کند تا روند افزایشی خود را حفظ کند. با توجه به ابهامات پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درآمد شرکتها و رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ چنین اتفاقی ممکن است. از نقطه نظر نرخهای بهره هم فضای مساعدی برای داراییهای بدون سوددهی مانند طلا ایجاد شده است.
چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز پیش بینی کرد طلا ثابت یا رو به افزایش خواهد بود به خصوص که بالای میانگین قیمت ۱۰ روزه که در نزدیک ۱۵۵۸ دلار قرار دارد، بسته شد. جورج گرو، مدیرکل شرکت مدیریت دارایی "آر بی سی" نیز انتظار داشت طلا به دلیل نگرانیهای متعدد سیاسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی به سطح بالاتری صعود کند.
کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت سرمایه SIA درباره روند قیمت طلا نظر خنثی داشت و گفت: طلا با کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی یک تصحیح قیمت داشته و اکنون ممکن است در محدوده ۱۵۵۰ دلار تحکیم شود.

کانال‌شکنی دلار در برابر یورو

دلار پس از حدود یک ماه موفق شد کانال ۱.۱۱ در برابر یورو را بشکند. همچنين به گزارش رویترز، پس از هفده ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. انتظار می‌رود که رشد اقتصادی هر دو کشور تحت تاثیر این آتش‌بس موقت افزایش پیدا کند. چین پذیرفته است تا در ازای برداشته شدن تعرفه اضافی بر روی محصولات وارداتی این کشور از آمریکا، خرید بیشتری از آمریکا داشته باشد تا کسری تراز حساب تجاری دو کشور به نفع آمریکا کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر در خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است.
بیپان رای، استراتژیست ارزی در موسسه "سی آی بی سی کپیتال مارکتس" گفت: در آخرین دور از معاملات شاهد روند خوبی بودیم. با کاهش نگرانی ها از تشدید جنگ تجاری، اکنون منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره هستیم.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۳۶ دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " بی تی جی" گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۴۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو با افت سنگین ۰.۴۱ درصدی، کانال ۱.۱۱ را از دست داد و به ۱.۱۰۸۵ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۶۳ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۸۴ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و دارایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۱۰.۱۵۴۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۴۶ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۹۰۴ یوان چین اعلام شد.