:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

عرضه محصولات و خدمات ایرانی در اندونزی شتاب می‌گیرد

فرصت‌های صادراتی محصولات ایرانی به کشور اندونزی در حوزه‌های فناوری اطلاعات، محصولات پلیمری، ماشین‌آلات و تجهیزات پزشکی و الکترونیک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۴۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
اقتصادگردان- کشور اندونزی با جمعیت نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر، با نرخ رشد اقتصادی همواره مثبت بالای ۵ درصد طی ۱۰ سال گذشته یکی از اقتصادهای رو به رشد در جهان به شمار می‌آید. پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده هم جزء ۵ کشور اول با بالاترین GDP قرار بگیرد.

اندونزی از طریق تعامل سازنده با همه کشورهای دنیا و پرهیز از ایجاد حساسیت‌های سیاسی با موضع‌گیری‌های خنثی تلاش کرده این کشور را از تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به دور نگاه دارد و این مساله باعث شده که بتواند حجم بالایی از سرمایه‌گذاری خارجی را جذب و بسیاری از صنایع را در این کشور بومی‌سازی کند.

علی‌رغم پیشرفت‌های حاصل شده به لحاظ بافت پراکنده جغرافیایی این کشور، توزیع امکانات و گسترش تکنولوژی در این کشور همگون نیست و کماکان فرصت‌های بی‌بدیلی برای همکاری فناورانه و صادرات محصولات تکنولوژیک به خصوص در بخش‌های غیرمرکزی این کشور وجود دارد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تمرکز سیاسی و اقتصادی کشورهایی نظیر آمریکا و انگلستان از مناطقی نظیر خاورمیانه به شرق و جنوب شرق آسیا چرخیده است.

مسعود حافظی، معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به برنامه جدی برخی کشورها نظیر انگلستان برای حضور گسترده‌تر در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا، گفت: علی‌رغم حضور کشورهای غربی و چین در بازار اندونزی، مردم مسلمان اندونزی اشتراکات فرهنگی و دلبستگی نسبتا خوبی به فرهنگ و مردم ایران دارند و همواره پذیرای ایرانیان بوده و هستند.

وی افزود: آزادی نسبی که در این کشور وجود دارد و افزایش سطح کیفی زندگی مردم طی سال‌های گذشته کمک کرده که این کشور رشد اقتصادی خوبی را تجربه کند. همین موضوع نیز باعث شده سطح مصرف گرایی مردم افزایش یابد و زمینه برای پذیرش محصولات مصرفی و نوآورانه در این کشور مهیاتر شود. هزینه پائین‌ تولید در اندونزی باعث شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ کره‌ای و ژاپنی نظیر تویوتا و هیوندای، خطوط تولید خود را به این کشور منتقل کنند تا هم سطح رقابت‌پذیری خود در بازار بزرگ اندونزی را افزایش دهند و هم بدین طریق بتوانند قیمت محصولات خود در بازارهای بین‌المللی را حفظ کنند.

حافظی با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی دو سال گذشته از طریق ایجاد دفاتر کارگزاری در اندونزی تلاش کرده زمینه صادرات محصولات فناورانه و تکنولوژیک به این کشور را افزایش دهد، اظهار کرد: در حال حاضر دو تیم کارگزاری در جاکارتا مسئولیت راهبری و هدایت شرکت‌های علاقه‌مند به صادرات در کشور اندونزی را بر عهده دارند.

به گفته وی، یکی از تیم‌های کارگزاری بیشتر در حوزه محصولات سلامت نظیر داروها، تجهیزات پزشکی و محصولات کاربردی نانوتکنولوژی فعالیت دارد و دفتر کارگزاری دوم نیز در حوزه خدمات فناوری اطلاعات، ماشین‌آلات کشاورزی، پلیمر، مستربچ کامپاند و نیز تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کند.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با وجود توسعه‌های صورت گرفته در اندونزی، هنوز بسیاری از شرکت‌های خصوصی برای مدیریت مشتریان و سفارشات و انبارداری خود از روش‌های سنتی بهره می‌برند و فضا برای ارائه خدمات برنامه‌ریزی منابع سازمانی مثل ERP و نظایر آن در این کشور مهیا است. از حدود ۴۰ میلیون بنگاه اقتصادی ثبت شده در اندونزی کمتر از نصف آنها از سیستم‌های نوین مدیریت منابع سازمانی بهره می‌برند و علاقه‌مندی به استفاده از محصولات پیشرفته در این حوزه وجود دارد.

حافظی تصریح کرد: تجهیزات پزشکی پیشرفته ایران در اندونزی از نظر قیمتی رقابتی است و توانایی تولید مشترک این تجهیزات در اندونزی وجود دارد. همچنین در حوزه محصولات پلیمری، مستربچ و کامپاند نیز ایران دارای مزیت رقابتی در اندونزی است و می‌توان برای صادرات این محصولات نیز اقدام کرد. دفاتر کارگزاری معاونت علمی در این کشورها آمادگی کامل برای ارائه خدمات بازاریابی و توسعه صادرات را دارند.

وی با تاکید بر ضرورت حضور در این بازار، گفت: اگر سفری به جاکارتا داشته باشید، می‌بینید که هنوز در تقاطع خیابان‌ها از چراغ‌های راهنمایی سنتی استفاده می‌شود و سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک و نمایشگر زمان توقف در بسیاری از تقاطع‌های پایتخت وجود ندارد.

به گفته حافظی، با توجه به ارتباطات خوب دفتر کارگزاری ایران در حوزه حمل‌ونقل و جاده‌ای، شرکت‌هایی که علاقه داشته باشند در حوزه ناوبری، کنترل ترافیک جاده‌ای و سایر موارد مرتبط به این حوزه به بازار اندونزی ورود کنند، زمینه برای توسعه بازار آن‌ها فراهم است.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: مساله مهم دیگری که در اندونزی مشهود است، برنامه ویژه دولت برای توسعه راه‌های مواصلاتی در این مجمع‌الجزایر است. قطعا شرکت‌های توانمند در حوزه راه‌سازی، امکان ورود به این بازار را دارند و توسعه صادرات قیر و افزودنی‌های پلیمری مستحکم‌کننده آسفالت می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در این بازار داشته باشد.

حافظی، ضمن تاکید بر برنامه ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حضور مستمر و جدی در جنوب شرق آسیا، گفت: باید دو نشست تجاری در ویتنام و مالزی با حضور مقامات دو کشور و شرکتهای دانش‌بنیان ایران برگزار شود که زمینه را برای توسعه روابط سیاسی و تجاری بیش از پیش فراهم کند.