:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
عضو انجمن قطعه‌سازان:

ارتقاء موتور خودروها به یورو۵ هیچ افزایش قیمتی ایجاد نخواهد کرد

به گفته عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، تفاوت قیمتی برای ارتقاء موتور خودروهای سواری از یورو ۴ به یورو ۵ صفر بوده و بنابر اعلام شرکت ایران‌خودرو نیز این ارتقاء سیستم آلایندگی افزایشی بر قیمت خودروها نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۱۴۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- حبیب هاشمی‌فرد امروز در نشست خبری با بیان اینکه نسل اول ECUها در سال ٩۴ با همکاری شرکت‌های معتبر اروپایی طراحی و تولید شده است؛ گفت: سیستم مدیریت موتور شامل ١۶ قطعه که مهم‌ترین آن سیستم ECU و سیستم ضدسرقت است، می‌شود. توسط متخصصین داخلی با همکاری دانشگاه‌ها قسمت اعظم طراحی ECU داخلی شده است  بدین گونه که در حال حاضر نسل چهارم ECUها بیش از ٨٠ درصد داخلی‌سازی شده است.

وی افزود: ECU از سه بخش نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کالیبراسیون تشکیل شده است. در بخش سخت‌افزار و کالیبراسیون نیز که نیاز به دانش بسیار بالای موتوری، خودرویی و فنی داشته، توانسته‌ایم ١٠٠ درصد طراحی داخلی و داخلی‌سازی داشته باشیم. بخش طراحی نرم‌افزار نیز به بیش از ٨٠ درصد  داخلی رسیده که طبق برنامه‌ریزی ها تا پایان سال ٩٩ نیز ١٠٠ درصد داخلی خواهد شد.

هاشمی‌فرد در رابطه با پروژه ارتقاء سیستم EMS از یورو ۴ به یورو ۵، تصریح کرد: توانسته‌ایم به عنوان اولین و تنها شرکت داخلی خودروهای در گروه پژو ٢٠۶ و ٢٠٧ را به سامانه EMS یوروی ۵ ارتقا دهیم. شرکت ایران‌خودرو نیز توانسته است این خودروها را تولید کند. اکنون ظرفیت تولید به گونه‌ای است که تمامی ECUهای تولیدی قادر هستند به سیستم یورو ۵ ارتقاء پیدا کنند. استاندارد یورو ۵ دو وظیفه کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت را برعهده دارد که به طور مثال در خودرو پژو ٢٠۶ با موتور آلایندگی یورو ۵، کاهش مصرف سوخت در حدود هشت درصد و کاهش آلایندگی به طور میانگین ٣٠ درصد، طبق استاندارد کاهش پیدا کرده است. تمامی این موارد رعایت شده و صحه گذاری ها و ارزیابی‌ها صورت گرفته است و خودروها در حال تولید هستند.

وی ضمن تاکید بر اینکه طراحی ECU ها برای موتورهای یورو ۵ همگی متعلق به داخل بوده؛ لذا همانطور که شرکت ایران‌خودرو نیز اعلام کرده است، هیچ افزایشی قیمتی از جانب ارتقاء موتور خودروها از یورو ۴ به یورو ۵ بر روی قیمت خودرو ایجاد نخواهد شد، گفت: در سیستم‌ها ما با توجه به اینکه IP برای خودمان است، در سیستم‌های خود نیز هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. در خصوص EMS‌های تولیدی ما در ارتقا یورو ۴ به یورو ۵ حدود دو میلیون یورویی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما این سرمایه‌گذاری تنها از جهت حفظ خود در سبد کالایی فروش بوده است. باتوجه به اینکه الزام قانونی است که از سال آینده تمامی خودروها استاندارد آلایندگی یورو ۵ داشته باشند، ما این سرمایه‌گذاری را نمی‌کردیم قادر به تامین نبودیم اما قیمت EMS  ما برای یورو ۴ و یورو ۵ هیچ تفاوت قیمتی ندارد؛ بنابراین نباید بر روی قیمت خودروها نیز تاثیرگذار باشد.

این عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: در عرض ٩ ماه با سرمایه‌گذاری ١.٢ میلیارد تومان، کاملا به صورت داخلی و با استفاده از تجربه و تخصص مهندسین داخلی، سامانه کروز کنترل نیز را ایجاد کرده و ارزیابی‌های آن نیز انجام شده است. اکنون آماده ارائه کروز کنترل برای خودروهای ٢٠٧ هستیم. همچنین پروژه تامین EMS و ECU برای موتور ملی برای سه خودرو سمند، دنا و دنا پلاس قابل نصب است که تاکنون ٨۵ درصد پیشرفت داشته و تا خرداد ٩٩ آماده تحویل به خودروساز خواهد شد که طی دو مرحله تحویل  EMS برای موتور تک‌سوز بنزینی و تحویل  EMS برای موتور دوگانه‌سوز انجام خواهد شد.