:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه خبر داد:

پیگیری ساز و کار بانکی مشترک ایران و روسیه

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام کرد که دو طرف به منظور افزایش سطح همکاری‌های تجاری مشترک، به دنبال رسیدن به ساز و کاری هستند تا محدودیت‌های بانکی ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها را کاهش دهند و کم اثر کنند.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
اقتصادگردان- هادی تیزهوش تابان اظهار کرد: در شرایطی که دو کشور ایران و روسیه، هم نسبت به افزایش تعاملات اقتصادی استقبال می‌کنند و هم مقدمات لازم و نیازهای مشترک برای افزایش صادرات و واردات وجود دارد، اما در عمل هنوز ما نسبت به اهداف فاصله زیادی داریم.

به گفته وی، در شرایطی که روسیه در سال حدود ۲۴۰ میلیارد دلار واردات داشته، سهم ایران از کل این عدد تنها ۰.۲۲ درصد بوده است و این در حالی است که ما می‌توانیم با برطرف کردن برخی از مشکلات موجود قطعا سهم خود را در این عرصه افزایش دهیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها گمانه‌زنی سرانجام پیوستن ما به این اتحادیه از آبان ماه نهایی شد و می‌توان با استفاده از تخفیف‌ها، در کشورهای عضو اوراسیا فعالیت بیشتری داشت. در این بین حضور روسیه به عنوان یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در اوراسیا نیز می‌تواند برای اقتصاد ما اهمیت بسیاری داشته باشد.

تیزهوش تابان، با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در پایین بودن تجارت ایران و روسیه، محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی است، اظهار کرد: از سویی ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر اقتصاد روسیه نیز با محدودیت‌هایی مواجه است، از این رو یکی مسائلی که تجارت مشترک را دشوار کرده همین محدودیت بانکی است. در جریان جلسه‌ای که اخیرا در اتاق ایران با محوریت تجارت با روسیه برگزار شد، دو طرف بار دیگر بر لزوم ایجاد ساز و کار مشترک بانکی یا ایجاد راهکارهای اقتصادی که بتواند فشار تحریم‌ها و محدودیت‌ها را کاهش دهد، تاکید کردند و امیدواریم که در این زمینه به جمع‌بندی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در ماه‌های گذشته روس‌ها طرح‌هایی داشته‌اند یا از شیوه‌هایی همچون تهاتر استفاده کرده‌ایم، اما قطعا برای گسترش روابط و استفاده از ظرفیت‌ها رسیدن به راهکاری قابل اتکا اهمیت فراوانی دارد.

روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران، جلسه‌ای با محوریت اقتصاد روسیه برگزار شد و در جریان آن نمایندگان بخش خصوصی دو کشور به ارزیابی مشکلات موجود و چگونگی پیگیری هدف گذاری‌های تجاری صورت گرفته پرداختند.