:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت علوم مطرح کرد

گردش مالی ۱۰ هزار میلیاردی ۴۳ پارک فناوری، انتقاد از میزان اعتبارات پارکها در لایحه بودجه ۹۹

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گردش مالی ۴۳ پارک علم و فناوری ایجاد شده در کشور را ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه پارک‌ها، عدم اختصاص کامل اعتبارات است، ضمن آن که در لایحه بودجه سال جاری اعتبارات این پارک‌ها تنها ۶ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
اقتصادگردان- دکتر مهدی کشمیری امروز در حاشیه سی و دومین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور، افزود: اخیرا وزارت بهداشت نیز نسبت به راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری وارد شده است.

وی با بیان این که در ۴۳ پارک علم و فناوری حدود ۷ هزار شرکت و واحد فناور مستقر شده است، خاطر نشان کرد: به این تعداد از شرکت‌ها خدمات متفاوتی از فضای کار تا توسعه محصول، مشاوره و منابع مالی اعطا شده است.

کشمیری، اصلی‌ترین نکته این فعالیت را هم‌افزایی و تعامل میان شرکت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط کنونی به نظر من جدی‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان میزان دسترسی آنها به بازار کار و فضای کسب و کار است که نیاز به یک اهتمام ملی دارد.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رتبه ۱۳۰ ایران در شاخص فضای کسب و کار، یادآور شد: ارتقای این شاخص یکی از دغدغه‌های جدی ما است.

وی در عین حال ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از نکات مثبت در حوزه کسب و کار نوآورانه دانست و اظهار کرد: بر این اساس، یکی از دغدغه‌های جدی ما پر رنگ کردن حوزه فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است؛ چرا که امروزه شاهدیم که تصور عموم بر این است که پارک‌های فناوری مجموعه‌های جدای از دانشگاه‌ها هستند.

کشمیری با تاکید بر این که برای اصلاح این تصور یک سری برنامه‌ریزی‌ها پیش بینی شده است، گفت: این برنامه‌ها ویژه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که در حوزه فناوری و نوآوری فعال هستند و از خدمات و پشتیبانی پارک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی، مخاطبان این برنامه‌ها دانشگاه‌ها، دانشجویان ، اساتید و فعالان حوزه نوآوری و فناوری هستند.

مدیر کل دفتر فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص میزان گردش مالی و صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، گفت: بر اساس آمارها میزان فروش و درآمد این شرکت‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که البته این میزان در سال گذشته به دلیل تحریم‌ها افت کرده است و یا شاید برخی از اعداد و ارقام پنهان مانده است.

وی میزان صادرات این شرکت‌ها را حدود ۳۰۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش اعتبارات پارک‌ها زیاد نبوده و در حد ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کشمیری یادآور شد: این در حالی است که در سال گذشته وزارت علوم افزایش ۸ درصدی را شاهد بوده است.

وی هچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر اعتبارات اختصاص داده شده به پارک‌های علم‌وفناوری که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود، برای ۴۳ پارک فناوری بسیار کم است، ضمن این که در تخصیص این اعتبارات با چالش‌هایی مواجه هستیم.

به گفته کشمیری، در سال جاری که در ماه دهم سال قرار داریم، کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات محقق شده است.