:
كمينه:۰°
بیشینه:۵°
به‌روز شده در: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
پلتفرم شتابدهی صادرات محصولات و خدمات فناورانه ایران در نایروبی کنیا راه‌اندازی می‌شود تا با کمک این زیرساخت، صادرات محصولات فناورانه ایرانی به این کشور توسعه یابد.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
اقتصادگردان- بر اساس توافق صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشورمان و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور مقرر شده است که ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی کنیا به مدت ۵ سال برای ایجاد مرکز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق گیرد. بر همین اساس نیز یک هیات فناوری از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این کشور اعزام شد.

هدف اصلی این سفر، «بازدید از مراکز کسب‌وکارهای نوآورانه این کشور»، «بازدید از ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی» و «ارزیابی فنی ساختمان مذکور برای تهیه طرح بازسازی و هزینه‌های مترتب بر آن» بود. این ساختمان تا ابتدای سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

در این ساختمان فضای لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی، فضای کار اشتراکی برای شرکت‌ها، دفاتر اختصاصی، سالن‌های مذاکرات تجاری، سالن سمینار و جلسات خصوصی ایجاد می‌شود. این مرکز زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه فعالیت‌های صادراتی به شرق آفریقا را بیش از پیش فراهم می‌کند.

مسعود حافظی، معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره، گفت: طی یک سال گذشته مذاکرات و پیگیری‌های فشرده‌ای با وزارت امور خارجه برای بهره‌برداری از ساختمان مذکور صورت گرفته است. با همراهی مدیران وزارت امور خارجه و پیگیری جدی شخص سفیر ایران در نایروبی، روند بهره‌برداری از این ساختمان شکل جدی‌تری به خود گرفت.

به گفته وی، تیم طراحی و بازسازی این ساختمان تا پایان فروردین‌ماه سال آینده، این ساختمان را با مشارکت کارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در کنیا بازسازی و آماده بهره‌برداری می‌کند.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای آفریقا برای عرضه محصولات تکنولوژیک که منافع اقتصادی و صرفه‌جویی‌های انرژی در بر دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

پیش از این با مشارکت فیس بوک، گوگل، اوراکل و بانک جهانی مجموعه‌هایی نظیر IHUB در کنیا ایجاد شده‌اند که بیش از ۱۷ هزار تیم و استارتاپ را در آفریقا تحت پوشش خود گرفته‌اند و از طریق منتورینگ، ارائه فضای کار اشتراکی و نیز سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارتاپ‌های موفق، علاوه بر اشتغال‌زایی، منافع اقتصادی زیادی را نیز از آن خود کرده‌اند.

همچنین مجموعه‌هایی نظیر Kotra با ایجاد دفاتر برون مرزی خود فعالیت‌های صادرات شرکت‌های کشور خود را بسیار تسهیل و تسریع می‌کنند. دفتر تجاری این مجموعه در نایروبی کنیا، خدمات و سرویس‌های متنوعی به شرکت‌های کره‌ای ارائه می‌دهد که تلاش خواهد شد در صورت تامین مالی مناسب، خدمات مشابه این مجموعه‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی نیز قرار گیرد.

حافظی در ادامه گفت: تغییر رویکردهای سیاسی در بدنه وزارت امور خارجه به رویکردهای اقتصادی، نتیجه گفتمان و دیپلماسی اقتصاد غیرنفتی و مبتنی بر سرمایه‌های انسانی معاون علمی و فناوری طی سال‌های گذشته است.

وی افزود: حضور در بازارهای خارجی در شرایط بسته سیاسی، اقتصادی و فشارهای همه جانبه تحریم آمریکا، فضای فعالیت بخش‌ خصوصی را سخت و پرهزینه کرده است. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ایجاد یک پلتفرم چابک و کم‌هزینه تلاش می‌کند تا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در بازارهای بین‌المللی تسهیل کند.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سابقه سال‌های اخیر بخش‌های خصوصی در ایران برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، گفت: فضای فعالیت کارهای استارتاپی و شرکت‌های نوآور در ایران باید وارد فضای بین‌المللی شود و از ظرفیت‌های این بخش در خارج از ایران نهایت بهره را برد.

حافظی با استناد به تحقیقات انجام شده در Harvard Business Review، سه جزء برای موفقیت پلتفرم‌های تجاری را شامل "ارتباطات"، "جذبه" و "جریان داشتن" دانست و افزود: در پلتفرمی که بنا داریم برای مرکز تجاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در کنیا طراحی کنیم، تلاش خواهیم کرد شرکت‌ها به راحتی وارد این مرکز تجاری شوند و بتوانند اطلاعات محصول و خدماتشان را به شبکه‌ای از ذی‌نفعان ارائه کنند.

وی افزود: همچنین طراحی فضا و مدل فعالیت این پلتفرم به گونه‌ای خواهد بود که تجار و شرکت‌های آفریقایی و شرکت‌های دانش‌بنیان مجذوب فعالیت در این فضا شوند.

بنا به گفته حافظی، خلق ارزش برای طرفین تعامل در این پلتفرم نیز از طریق مطالعات بازار قبل از حضور شرکت‌ها و از طریق شرکت‌های بازاریابی محلی میسر است تا در نقطه اتصال شرکت‌ها به این پلتفرم در کنیا، منافع اقتصادی حاصل برای ایشان و شریک تجاری کنیایی مشخص باشد.

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز سفیر ایران، از شرکت‌های متقاضی برای فعالیت در این زیرساخت دعوت کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: