:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

انتقاد نخست وزیر مالزی از تحریم‌ ایران

نخست وزیر مالزی گفت تحریم‌های ایران به اقتصاد همه آسیب زده است.
کد خبر: ۱۴۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
اقتصادگردان- ماهاتیر محمد که برای شرکت در یک همایش بانکی به مقر بانک " راکیا" در شهر کوالالامپور رفته بود، از ایران و آمریکا خواست تا از طریق گفت‌وگو با یکدیگر مشکلاتشان را حل کنند و افزود که وی اعتقادی به تحریم کشورها ندارد. وی با بیان این‌که جای حل و فصل اختلافات دور میز مذاکره است افزود: وقتی علیه کشوری تحریم اعمال می کنید، به مردم زیادی آسیب می‌زنید و این فقط مخصوص به ایران نیست. اقتصاد مالزی نیز از این مساله آسیب دیده چون بازار ایران را از دست داده است.

دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا جمعه هفته گذشته تحریم های جدیدی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال کرد. دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران متمرکز بر بخش های ساخت و ساز، نساجی و معدن ایران است.

این نخستین بار نیست که نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی از نظام تحریمی آمریکا انتقاد می کند. وی پیشتر در جریان کنفرانس رهبران اسلامی، دلار را ارزی بی‌ثبات خوانده   و پیشنهاد داده بود که طلا جایگزین دلار شود: "طلا برای همه کشورها دارای ارزش مشخصی است و اگر از طلا به عنوان استاندارد پایه استفاده کنیم، ارزهای جهانی دارای ارزش مشخصی خواهند شد. فکر می کنم جهان باید به سمتی برود که تنها از یک ارز در تجارت استفاده کند. "

علاوه بر مالزی، روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین نیز  از تحریم های اخیر آمریکا انتقاد کرده بود. گنگ شوانگ، در واکنش به اقدام آمریکایی‌ها در تحریم یک کشتی باری و یک کشتی حمل و نقل دریایی این کشور به اتهام خرید و حمل فولاد از شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفته بود که واشنگتن باید از رویکرد خود در مجازات شرکت های چینی دست بکشد.

انتقاد مقامات جهان از تحریم‌ها در شرایطی بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته است که سیاست فشار حداکثری آمریکا با هدف کاهش درآمدهای صادراتی ایران برای توقف تامین مالی برنامه هسته‌ای و آن‌چه که وی آن را " بی ثبات کردن منطقه" خوانده دنبال می‌شود.