:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
با وجود امضای توافق تجاری

تعرفه واردات ۳۶۰ میلیارد دلار کالای چینی حذف نمی‌شود

دولت ترامپ با وجود توافق تجاری محدودی که قرار است با چین امضا کند، هیچ برنامه‌ای برای حذف تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار ندارد.
کد خبر: ۱۴۸۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
اقتصادگردان- وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تا زمان تکمیل فاز دوم توافق تجاری، آمریکا تعرفه‌های واردات روی کالاهای چینی را حفظ خواهد کرد.

استیون منوچین اظهار کرد در صورت پیشرفت سریع دو کشور برای انعقاد فاز دوم توافق تجاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ممکن است کاهش بیشتر تعرفه‌ها را در نظر بگیرد.

دونالد ترامپ قرار است روز چهارشنبه سند مربوط به فاز اول توافق تجاری را در کاخ سفید به همراه لیو هی، معاون نخست وزیر چین امضا کند. امضای این سند یک هفته پیش از آغاز استیضاح ترامپ در سنای آمریکا روی می دهد.

در پی انتشار خبر بلومبرگ مبنی بر این که تعرفه‌های آمریکا علیه چین به قوت خود باقی می مانند، شاخصهای سهام آمریکا به دلیل نگرانیهای پیرامون توافق تجاری نزول کردند.

آمارهای جدید نشان داده که هزینه جنگهای تجاری ترامپ برای رقابت پذیری بخش تولید و اشتغال آمریکا، بسیار گسترده، عمیقتر و طولانیتر از آن چه بوده که پیش از این تصور می‌رفت.

وزیر خزانه داری و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا پیشتر اظهار کرده بودند که توافقی با چین درباره کاهش بیشتر تعرفه‌ها وجود ندارد.

این دو مقام آمریکایی در بیانیه مشترکی اعلام کردند تمامی جوانب فاز اول توافق تجاری با چین روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و تنها یک ضمیمه در خصوص جزئیات کالاهای و خدماتی که قرار است چین خریداری کند، محرمانه خواهد ماند.

پس از این که آمریکا و چین در دسامبر در خصوص فاز اول توافق تجاری به تفاهم رسیدند، واشنگتن موافقت کرد تعرفه روی ۱۶۰ میلیارد دلار کالاهای ساخت چین شامل تلفن همراه، لپ تاپ را که قرار بود از ۱۵ دسامبر اجرایی شود متوقف کند و تعرفه‌های فعلی روی ۱۲۰ میلیارد دلار کالای دیگر را نصف کرده و به ۷.۵ درصد برساند. اما تعرفه ۲۵ درصدی رو ۲۵۰ میلیارد دلار کالای دیگر تغییر نخواهد کرد.

شرکتهای آمریکایی از زمانی که ترامپ جنگ تجاری با شرکای بزرگ خود را آغاز کرد، ۴۶ میلیارد دلار برای تعرفه پرداخت کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ اصرار دارد که این تعرفه‌ها توسط کشورهای صادرکننده به آمریکا پرداخت می‌شود اما اقتصاددانان و شرکتهای آمریکایی می‌گویند که آنها عمده این هزینه‌ها را متحمل می‌شوند.