:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان شیلات خبر داد:

خسارت سیل به مزارع آبزی‌پروری جنوب

رییس سازمان شیلات با بیان اینکه سیل اخیر جنوب کشور خساراتی به مزارع آبزی‌پروری وارد کرده و درصدد برآورد خسارات هستیم، از عرضه ماهی با قیمت مناسب‌تر برای شب عید خبر داد.
کد خبر: ۱۴۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
اقتصادگردان- نبی‌الله‌ خون‌میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا سیل اخیر جنوب کشور خساراتی به بخش صیادی آن منطقه وارد کرده است یا خیر، گفت: به حوزه آبزی‌پروی و مزارع میگو آسیب وارد شده است و در حال برآورد خسارت هستیم، زیرا سیل و آسیب‌های آن هنوز تمام نشده است و خسارت‌ها تا پایان سیل و فروکش کردن آن سیل قابل ارزیابی است.

امسال عرضه ماهی به بازار بهتر و قیمت‌ها مناسب‌تر خواهد بود

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهی برای شب عید به اندازه کافی تامین شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تولید در کشور بسیار بالا است. براساس برآوردها در زمینه تولید ماهیان سردآبی و گرم‌آبی امسال نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری هستیم و طبیعتا عرضه به بازار نیز نسبت به سال گذشته بهتر و قیمت‌ها نیز مناسب تر خواهد بود.

خون‌میرزایی ادامه داد: سال گذشته برای تنظیم بازار شب عید مقدار جزیی ماهی تیلاپیا وارد کردیم، ولی امسال نگرانی در این زمینه وجود ندارد و ماهی در بازار فراوان است و نیازی به واردات نیست مگر اینکه متقاضی خاصی وجود داشته باشد.

به گفته وی، سال گذشته تولید آبزی‌پروری یعنی ماهیان گرم آبی، سردآبی و ماهیان خاویاری  ۴۸۹ هزار تن بوده و امسال  نیز  پیش‌بینی می‌شود که این مقدار به بیش از ۵۰۰ هزار تن برسد.

سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم

رییس سازمان شیلات در حاشیه پنل تخصصی نمونه‌های ملی شیلات و آبزیان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها صادرات ایران در بخش شیلات را دچار مشکل کرده است، گفت: در ۶ماهه ابتدایی سال، گزارشات مرکز آمار بر این بود که رشد بخش کشاورزی نزدیک به ۶ درصد است. بخش کشاورزی بخش رو به رشد و مثبتی بوده و در سال ۹۸  نیز تداوم پیدا خواهد کرد. سال گذشته برای صادرات زمان بسیار خوبی بود و بیش از ۵۲۷ میلیون دلار صادرات داشتیم. همچنین بیش از ۴۷۵ میلیون دلار تراز تجاری مثبت داشتیم.

چین و کره؛ بازارهای جدید شیلات

وی اضافه کرد: امسال نیز صادرات بخش شیلات رو به افزایش است. بازارهای هدف جدیدی در دسترس داریم. بازار چین و کره به بازارها اضافه شده‌اند و بازار اوراسیا  نیز به روی ایران باز شده، که ظرفیت صادراتی خوبی است. همچنین با توجه به نیروی انسانی کارآمد که شناخت خوبی از بازارها دارند، امسال هم تراز تجاری ما مثبت خواهد شد.