:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در تعداد جواز تاسیس صنعتی؛

یزد از تهران جلو زد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که بیشترین تعداد جواز تاسیس صنعتی در هشت ماهه امسال در یزد و کمترین تعداد این جوازها در استان کهگیلویه و بویر احمد صادر شده است.
کد خبر: ۱۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
اقتصادگردان- این آمار نشان می‌دهد که در هشت ماهه امسال ۱۷ هزار و ۵۴ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه حدود ۱۸۷ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۳۹۴ هزار و ۹۲۱ نفر صادر شده است. تعداد، سرمایه و اشتغال پیش‌بینی شده جوازهای تاسیس در این مدت نیز نسبت به هشت ماهه سال گذشته به ترتیب ۱۵.۸ درصد افزایش، ۱۰.۶ درصد کاهش و و ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است.

البته علت رشد منفی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در هشت ماهه سال جاری صدور جواز تاسیس یک واحد پتروپالایش با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از ۴۱۱ هزار میلیارد ریال در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ عنوان شده است. به‌طوری‌که بدون احتساب این واحد تغییرات میزان پیش‌بینی سرمایه گذاری در هشت ماهه سال جاری افزایش ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بیشترین جوازهای تاسیس در هشت ماهه نخست امسال در استان‌های یزد، سمنان و خراسان رضوی صادر شده که تعداد آن‌ها به ترتیب ۱۷۸۲، ۱۴۹۳ و ۱۴۴۴ فقره بوده است.

این در حالی است که تعداد جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده در این مدت در تهران با افزایش ۱۴.۵ درصدی نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته به ۶۵۶ فقره رسیده است. تعداد صدور این جوازها در مدت مشابه سال گذشته ۵۷۳ فقره بوده است.

کمترین تعداد جواز تاسیس در کهگیلویه و بویر احمد

در این میان کهگیلویه و بویر احمد کمترین تعداد صدور جواز تاسیس را تا پایان آبان ماه داشته است. با این وجود تعداد جوازهای تاسیس صادر شده در این استان در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ درصد رشد داشته و از ۸۹ فقره به ۱۰۱ فقره رسیده است.

بیشترین افزایش تعداد صدور جواز تاسیس صنعتی نیز در هشت ماهه امسال به استان یزد اختصاص دارد. تعداد جوازهای تاسیس صادر شده در این استان با رشد ۸۱.۱ درصدی از ۹۸۴ فقره در هشت ماهه اول سال گذشته به ۱۷۸۲ فقره در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

بیشترین کاهش تعداد صدور مجوزها در این مدت نیز به همین استان اختصاص دارد، به‌طوری که تعداد صدور جواز تاسیس در جنوب کرمان از ۵۹ فقره در هشت ماهه اول سال گذشته به ۳۶ فقره در مدت مشابه سال جاری رسیده که حاکی از کاهش ۳۹ درصدی در این بخش است.

بیشترین سرمایه پیش‌بینی شده به مناطق آزاد می‌رود

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت بیشترین پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مربوط به مناطق آزاد است، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود صدور جوازهای تاسیس منجر به ۱۹ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق شود.

کمترین سرمایه‌گذاری نیز در این مدت در استان کهگیلویه و بویر پیش‌بینی شده که مبلغ آن حدود ۳۰۵ میلیارد تومان است.

بیشترین اشتغال در خراسان رضوی ایجاد خواهد شد

در این میان آمارها نشان می‌دهد بیشترین و کمترین اشتغال پیش‌بینی شده برای این جوازها در استان‌های خراسان رضوی و ایلام خواهد بود که تعداد آن‌ها به ترتیب ۴۱ هزار و ۵۴۵ نفر و ۱۹۰۸ نفر بینی شده است.

مواد غذایی در صدر صدور جواز تاسیس  

همچنین از ۱۷ هزار و ۵۴ فقره جواز تاسیس صادر شده در هشت ماهه اول امسال بیشترین تعداد مربوط به گروه "محصولات غذایی و انواع آشامیدنی" است که در این مدت دو هزار و ۱۵۵ فقره جواز تاسیس برای آن صادر شده است. کمترین تعدا جوازهای تاسیس نیز مربوط به به "کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه" است که در هشت ماهه نخست امسال تنها یک یک جواز تاسیس در آن صادر شده است.

بیشترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در این مدت نیز مربوط به بخش‌های "کک و فرآورده‌های حاصل از نفت" که ۱۶.۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده جوازها ومعادل سه هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان است. با این وجود کمترین سهم پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای جوازهای تاسیس صادر شده در هشت ماهه امسال  مربوط به گروه "کامپیوتر و فعالیت‌های مربوطه" است ‌که ۲۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آن‌ پیش‌بینی شده است.