:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل ۵۰ هزار یورو

تحولات بازار ارز در واكنش به برقراري مكانيزم ماشه توسط سه كشور اروپايي

با اعلام اونس طلاي جهاني 1544 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 510 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با با ثبات قيمتي نسبت به روز دوشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 128 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 491 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 825 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 800 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
اقتصادگردان-
در راستای تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل معاملات ارز ایران، سقف خرید و فروش نقدی ارز در این بازار از ۱۰ هزار دلار به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تغییر یافت.
بانک مرکزی در راستای تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل ارزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد که سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل ارزی افزاریش پیدا کرده است. این ابلاغیه به شرح زیر است: با عنایت به مصوبه یکهزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار در تاریخ 18 دي 97 با موضوع تشکیل بازار متشکل معاملات ارز ایران، به منظور تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران آن بازار از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بستر الکترونیکی بازار یاد شده، سقف خرید و فروش نقدی ارز که تا پیش از این به موجب بخشنامه ۱۰ هزار دلار بود، در بازار متشکل معاملات ارز ایران معادل ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌گردد.
نرخ ها در بازار
روز سه شنبه 24 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 3 دلار كاهش نسبت به روز دوشنبه 1544 دلار اعلام شد. اما در بازار آزاد ارز و معاملات نقدي، به دنبال فعال سازي مكانيزم ماشه توسط تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، انگليس و آلمان، نرخ دلار اندكي افزايش يافت و به 13510 تومان رسيد.  
فرانسه، انگلیس و آلمان در یک بیانیه مشترک مکانیسم حل اختلاف در برجام، موسوم به ماشه را به دلیل آنچه "نقض توافق برجامي از سوی ایران" خواندند، فعال کرده‌اند و برخي كارشناسان در اين رابطه معتقدند كه خبر فعال سازي مكانيزم ماشه، اثر فوري و زياد بر بازار ارز نخواهد داشت زيرا اين مكانيزم زمان بر و مرحله به مرحله است و تا بازگشت احتمالي تحريم هاي اروپا و شوراي امنيت، به چند ماه زمان نياز دارد و ممكن است هيچگاه باعث برقراري تحريم ها نشود.
به خصوص از آنجا كه تروئیکای اروپا در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران نمی‌پیوندند به اين معناست كه به دنبال ايجاد تفاهم و مذاكره و گفت وگو هستند تا اختلاف خود با ايران را حل كنند،‌ و در صورت عدم توافق، به تدريج موضوع را به شوراي امنيت برده و در آنجا به گفت وگو و تلاش جديد بپردازند. لذا اين پروسه زمان بر است و در صورت عدم تفاهم طرفين اروپايي و ايران، مرحله به مرحله اجرا مي شود و شورای امنیت درباره تحریم‌ها رای گیری می‌کند
در مرحله اول مسائل اختلافی به ترتیب در سطح مشاوران، معاونان وزرای خارجه و وزیران خارجه طرح می‌شود که در صورت عدم اجماع و حل اختلافات موجود، مسائل اختلافی به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود و شورای امنیت هم درباره بازگشت تحریم‌ها یا عدم بازگشت آنها رای گیری می‌کند که این پروسه به شکل کلی یک روند زمان بر است که اعضای برجام می‌توانند همین روند را نیز ماه‌ها و حتی سال‌ها تمدید کنند
براين اساس، اثرات مكانيزم ماشه مي تواند روي بازار ارز اثر رواني داشته باشد اما بعد از مدتي دوباره به ثبات نسبي برسد زيرا كل اين مكانيزم و روند آن نيازمند ماه ها صرف زمان است و تحريم هاي شوراي امنيت و طرف اروپايي به سادگي و به سرعت باز نمي گردد.
گزارش ها از بازار آزاد نشان مي دهد كه بعد از انتشار خبر مكانيزم ماشه، قيمت دلار در روز سه شنبه به 13440 تومان و در ساعاتي بعد به 13510 تومان رسيد  و به دنبال آن تا ساعات عصر نيز نوسان داشت .
روز سه شنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 12 هزار و 900 تومان و فروش ۱۳ هزار تومان بود، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 500 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 600 تومان درج شد. همچنین بانک‌ها تا سقف ۱۰۰۰ یورو به مسافران کشورهای غیر همسایه ارز مسافرتی پرداخت می‌کند که قیمت این ارز نیز در حال حاضر با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها، رقمی در حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است. بانک‌ها نیز امروز هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۷۹۱ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۸۸ تومان می‌خرند.
 در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  12 هزار و 900 تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان اعلام شد همچنين نرخ لحظه اي هر یورو 14 هزار و 500 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 600 تومان به فروش رسيده است سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 23 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 21 تومان، يورو 14 هزار و 608 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 983 تومان، درهم امارات 3 هزار و 515 تومان، لير تركيه 2 هزار و 327 تومان و يوآن چين يك هزار و 967 تومان اعلام كرد.
با اعلام اونس طلاي جهاني 1544 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 510 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با با ثبات قيمتي نسبت به روز دوشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 128 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 491 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 825 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 800 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 550 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
در بازار ارز رسمي، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۸ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۲۸ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا  روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۹۸ معادل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۵۷۹ ریال و هر یورو نیز با ۴۶ هزار و ۷۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد.
صعود جهانی دلار از سر گرفته شد
از سوي ديگر، شاخص دلار پس از افت محسوس دیروز مجددا صعودی شد.
به گزارش رویترز، انتظار می‌رود تا سرانجام پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان تا پایان این هفته بر سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع بندی واحد برسند. قرار است تا نخست وزیر چین برای این کار راهی واشنگتن شود و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از گفتگوی خود با طرف چینی خبر داده است.
با این حال در منطقه خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است.
آدام کول، تحلیل‌گر بازار در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: با کاهش تنش‌ها در نقاط مختلف اکنون معامله گران آهسته آهسته در حال ثبت سفارشات خرید جدید هستند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹۷ دلار اعلام شد.
روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " بی تی جی" گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۵۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۸۹ دلار مبادله شد. یورو نیز برای دومین روز متوالی نزولی شد و به ۱.۱۱۴۲ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۵۴ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۱ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۱۰.۱۱۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۸۲ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۸۴۴ یوان چین اعلام شد.
شیب نزولی طلا تندتر می‌شود
همچنين قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر آمار اقتصادی مطلوب چین که ریسک پذیری سرمایه گذاران را تقویت کرد، به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته کاهش یافت.
به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۶ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۳۸ دلار و ۸۴ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۵۳۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.
بازارهای سهام آسیایی در آستانه آماده شدن آمریکا و چین برای امضای فاز اول توافق تجاری و پایان دادن به مناقشه ۱۸ ماهه‌ای که به کندی رشد اقتصاد جهانی منجر شد، به روند صعودی روز گذشته ادامه دادند.
هلن لو، تحلیلگر شرکت "آرگونات سکیوریتیز" در این باره اظهار کرد: کاهش قیمت طلا عمدتا به دلیل ریسک پذیری فزاینده و اقدام آمریکا در حذف برچسب دستکاری کننده ارزی روی چین بوده که تنشهای اقتصادی میان دو کشور را تخفیف داده است. درست یک روز پیش از امضای فاز اول توافق تجاری، وزارت خزانه داری آمریکا نام چین را از فهرست کشورهایی که ارزش ارز خود را دستکاری می‌کنند حذف کرد که نشان دهنده بهبود بیشتر روابط واشنگتن و پکن است.
رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اظهار کرد که ترجمه چینی متن توافق تقریبا تمام شده و پیش از مراسم امضا در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.
با این‌همه نگرانیهایی پیرامون پایان نیافتن جنگ تجاری که بازارهای جهانی را طی یک سال و نیم گذشته متلاطم کرده است، وجود دارد.
آمارهای منتشره در چین نشان داد صادرات این کشور در دسامبر برای نخستین بار در پنج ماه گذشته افزایش پیدا کرد و وارداتش نیز فراتر از انتظارات بود. رشد بهتر از حد مطلوب صادرات و واردات چین نشان دهنده تثبیت وضعیت اقتصادی این کشور و نشانه مثبتی برای رشد اقتصاد جهانی است. قیمت طلا سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری آمریکا و چین ۱۸ درصد رشد داشت.
جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: با چنین دیدگاه مثبتی در خصوص رشد اقتصاد جهانی که در بازارهای سراسر جهان وجود دارد و عدم وجود تنشهای ژئوپلیتیکی، روند نزولی قیمت طلا احتمالا تداوم پیدا می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، از سوی دیگر مقامات بانک مرکزی آمریکا بر این نکته موافق هستند که نرخهای بهره بعید است به این زودی تغییر کند. طلا به کاهش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که سوددهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کنند. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز بر مبنای الگوهای فنی پیش بینی کرد هر اونس طلا ممکن است به سطح ۱۵۲۴ دلار کاهش پیدا کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۲۱۲۹ دلار و ۹۲ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷ دلار و ۷۸ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۹۶۸ دلار بود.
همچنين رويترز نوشت:  انتشار داده‌های اقتصادی بهتر از انتظار از سوی چین و در آستانه امضای توافق تجاری فاز اول چین و آمریکا، موجب شد ریسک‌پذیری در بازارها تقویت شود و قیمت جهانی طلا به کمترین سطح دو هفته‌ای برسد.
با انتشار داده‌های اقتصادی بهتر از انتظار از سوی چین و در آستانه امضای توافق تجاری فاز اول چین و آمریکا، ریسک‌پذیری در بازارها تقویت شد و قیمت جهانی طلا به کمترین سطح دو هفته‌ای رسید. قیمت اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افت کر و سود این اوراق بالا رفت.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۶ درصد افت کرد و به ۱۵۳۸.۸۴ دلار رسید که کمترین میزان آن از ۳ ژانویه تا کنون است.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۷ درصد افت کرد و به ۱۵۳۹.۷۰ دلار رسید.
همچنین در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار امضای فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین هستند، قیمت اوراق قرضه آمریکا افت و سود آن رشد کرد. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا ۲ صدم درصد رشد کرد و به ۱.۸۴ درصد رسید، در حالی که سود اوراق ۳۰ ساله هم بالا آمد و ۲.۳۱ درصد شد. قرار است روز چهارشنبه به وقت آمریکا، ترامپ با لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، توافق تجاری اولیه بین دو کشور را امضا کنند.