:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

چین خرید کالاهای آمریکایی را افزایش می‌دهد

چین در راستای آتش بس تجاری متعهد شده است در دو سال آینده ۸۰ میلیارد دلار بیشتر کالاهای ساخت آمریکا را خریداری کند.
کد خبر: ۱۴۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
اقتصادگردان- یک منبع آگاه به رویترز گفت: تحت مفاد توافق تجاری که روز چهارشنبه در واشنگتن امضا می‌شود، چین همچنین بیش از ۵۰ میلیارد دلار بیشتر انرژی از آمریکا خریداری خواهد کرد و خرید خدمات آمریکایی را به میزان حدود ۳۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

در فاز اول توافق تجاری چین ملزم شده است خرید کالاهای کشاورزی آمریکایی را در دو سال آینده به میزان ۳۲ میلیارد دلار یا معادل ۱۶ میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

با اضافه شدن ۲۴ میلیارد دلار صادرات کشاورزی که آمریکا در سال ۲۰۱۷ به چین است، مجموع صادرات سالانه به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به آن مباهات می‌کند.

انتظار می‌رود این آمار در مراسم امضای توافق که روز چهارشنبه در کاخ سفید با حضور ترامپ و لیو هی، معاون نخست وزیر چین برگزار می‌شود اعلام خواهد شد. آمار مذکور در مقایسه با آخرین آمار وارداتی که چین از آمریکا داشته است، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد و باعث بروز بدبینی درباره امکان تحقق این میزان خرید هنگفت شده است.

هنگامی که روی فاز اول توافق تجاری در ۱۳ دسامبر توافق حاصل شد، مقامات آمریکایی اظهار کردند چین موافقت کرده است ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای کشاورزی و تولیدی و انرژی و خدمات را در مدت دو سال آینده خریداری کند.

مقامات آمریکایی گفته بودند این اهداف را برای چهار بخش منتشر خواهند کرد اما جزییات کالاهای مربوطه محرمانه خواهد ماند تا از اختلال بازار جلوگیری شود.

افزایش ۳۲ میلیارد دلاری خرید کشاورزی نسبت به سال ۲۰۱۷ توسط مایرون بریلیانت، مدیر امور بین المللی اتاق بازرگانی آمریکا تایید شده است.

ترامپ روی صادرات کشاورزی مانور زیادی انجام داده است زیرا صادرات کشاورزی از نظر سیاسی به نفع وی خواهد بود و پایگاه حامیانش را تقویت خواهد کرد.

مدیران آمریکایی با اشتیاق منتظر جزییات کالاهای دیگری هستند که طبق این پیمان، چین موافقت کرده است خریداری آنها را افزایش دهد.

یکی دیگر از منابع آگاه به رویترز گفت: افزایش ۸۰ میلیارد دلاری خرید کالاهای ساخت آمریکا از جمله خودرو، قطعات خودرو، هواپیما، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و نیمه رساناها خواهد بود.

هواپیماها احتمالا ساخت شرکت بویینگ خواهد بود که صادرکننده شماره یک آمریکا است و فروشش به چین طی دو سال گذشته متوقف شده است. بنابراین این اتفاق خوبی برای این غول هوافضا خواهد بود که در پی زمین گیر شدن هواپیمای پرفروش ۷۳۷ مکس به دلیل دو سانحه مرگبار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاهد سقوط ارزش سهام و درآمدش بوده است.

با این حال این منبع آگاه نسبت به آمار خرید کالاهای تولیدی که چین قول خرید آنها را داده است، ابراز بدبینی کرد زیرا توافق تجاری آمریکا و چین به هیچ کدام از موانع غیرتعرفه‌ای که سالهاست این کالاها را از رسیدن به بازار چین بازداشته، نپرداخته است.

با توجه به این که بازار فروش خودرو در چین راکد شده و این کشور با ظرفیت مازاد مونتاژ خودرو در داخل روبرو شده است، دشوار بتوان تصور کرد که چین نیازی داشته باشد خودروهای آمریکایی بیشتری خریداری کند. در میان خودروهای محبوب ساخت آمریکا که در چین به فروش می‌رود، مدلهای بی ام دبلیو و مرسدس بنز هستند.

چین اهداف سیاست صنعتی بزرگی برای تقویت نفوذ خود در صنایع تولیدی دارد و از این رو قول این کشور برای افزایش خرید کالاهای آمریکایی در این بخش، بدبینی بیشتری را برانگیخته است.

با وجود این که مقامات آمریکایی به یک بند اجرایی مهم در این تواف اشاره کرده‌اند، بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان تردید دارند که فاز اول توافق تجاری همان طور که نوشته شده است، اجرا شود.

بر اساس گزارش رویترز، مکانیزم اجرایی امکان می‌دهد شکایات مربوطه از طریق رایزنی‌ها به دست رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و لیو هی، معاون نخست وزیر چین برسد. اگر آمریکا مدعی شود که عدم پایبندی چین به توافق قابل حل نیست، واشنگتن حق خواهد داشت کالاهای چینی را به نسبت صدمه‌ای که به اقتصاد آمریکا می‌زنند دوباره مشمول تعرفه واردات کند. اما هیچ چیز مانع از تلافی چین نخواهد شد و دو طرف دوباره به مناقشه بازمی‌گردند.