:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر:

هیچ کشتی ایرانی بابت سوخت کم سولفور زمین‌گیر نشده است

در حالی که نایب‌ رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی مدعی شده بود که چند کشتی ایرانی به دلیل نداشتن سوخت کم‌سولفور زمین‌گیر شده‌اند، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن رد این موضوع اعلام کرده که کشتی‌های ایرانی که برای انجام کارهای فنی در آب‌های داخلی خودمان تردد می‌کنند، تا شش ماه از این قانون معاف هستند.
کد خبر: ۱۴۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
اقتصادگردان- اوایل مهر ماه امسال، جلیل اسلامی -معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- برای چندمین بار نسبت به تامین سوخت کم‌سولفور مطابق استانداردهای بین‌المللی هشدار داد و گفت که همه ذینفعان و دستگاه‌های متولی به ضرورت استفاده شناورهای ایرانی از سوخت کم‌سولفور آگاهی دارند و می‌دانند این مسئله یک اجبار و ضرورت بین‌المللی است و چه تبعاتی می‌تواند برای ما داشته باشد. بنابراین بر اساس بازه زمانی مشخص شده باید همه کشتی‌های ایرانی تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ از سوخت کم سولفور استفاده کنند. در غیر صورت ممکن است تبعات سنگین و مشکلات متعددی در بنادر و آب‌های کشور دیگر برای شناورهای ایرانی که از سوختی با استانداردهایی به غیر از استانداردهای مطرح شده استفاده می‌کنند، به وجود بیاید.

اول ژانویه ۲۰۲۰ هم که ازسوی سازمان جهانی دریانوردی IMO برای اجرای این استاندارد در نظر گرفته شده بود گذشت و به نظر می‌رسد که هنوز به صورت کامل این سوخت برای کشتی‌های ایرانی تامین نشده است، چرا که مهدی شریفی نیک‌نفس –نائب رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران- در جلسه اخیر این کمیسیون در این باره گفت که از ابتدای ژانویه بر اساس استاندارد IMO۲۰۲۰ سوخت کشتی‌ها باید مطابق با سولفور ۵۰۰PPM باشد، اما تعیین این استاندارد منجر به افزایش هزینه حمل و کمبود سوخت برای انتقال محصولات پتروشیمی شده است. چند کشتی زمین‌گیر شده‌اند و سوختی برای آن‌ها موجود نیست. در واقع اگر پالایشگاه‌های ایران بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

در همین رابطه ایسنا به سراغ علیرضا خجسته -مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی- رفت و این موضوع را جویا شد. وی در این باره گفت: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر زمین‌گیر شدن کشتی‌های ایرانی در بنادر خارجی و داخلی دریافت نکردیم و با توجه به اظهارات اخیر وزیر نفت نیز مشکلی در تامین آن نداریم.

خجسته افزود: وزیر نفت در آخرین صحبت‌های خود به این نکته اشاره کردند که امکان تولید سوخت کم سولفور سنگین تا ماهانه ۴۵ هزار تن برای کشتی‌های اقیانوس‌پیما و  همچنین قابلیت تولید ۱۰۵ هزار تن سوخت کم سولفور سبک به صورت ماهانه برای دیگر کشتی‌ها در داخل کشور وجود دارد که این میزان برای مصرف این بخش کافی است.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: البته ما برای حل این مشکل معافیت موقتی را در بازه زمانی شش ماهه برای کشتی‌هایی که در آب‌های داخلی خودمان تردد می‌کنند وضع و اعلام کرده‌ایم که این معافیت شامل کشتی هایی می‌شوند که بین بنادر کشور و برای انجام کارهای فنی تردد می‌کنند.

خجسته با بیان اینکه کشتی‌های اقیانوس‌پیما که در آب‌های بین‌المللی عبور می‌کنند باید سوخت کم سولفور داشته باشند، اظهار کرد: قبلا نیز این قانون و استاندارد بین‌المللی برای برخی مناطق دنیا مانند چین، دریای شمال و کارائیب وجود داشت و کشتی‌های ایرانی هم مجبور به رعایت آن بودند.

وی همچنین ضمن تایید قیمت حدود دو برابری سوخت کم‌سولفور نسبت به سوختی که هم اکنون کشتی‌های ایرانی از آن استفاده می‌کنند، اعلام کرد: گرچه این مسئله سبب می‌شود تا هزینه کالا برای تجار افزایش یابد اما همه باید این استاندارد بین‌المللی را رعایت کنند و دولت هم  می‌تواند برای کنترل قیمت‌ها، یارانه ای برای وزارت نفت در این زمینه در نظر بگیرد تا این سوخت بدون تغییر قیمت در اختیار خطوط کشتیرانی قرار گیرد.