:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
كاهش نرخ ارز در صرافي ها

افزايش ميانگين قيمت دلار در هشت ماه اول 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل 23 درصد، يورو 18 درصد و سكه 34 درصد

با اعلام اونس طلاي جهاني 1547 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش اندك قيمت ها نسبت به روز يكشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 112 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 487 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 785 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 770 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 440 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 480 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
اقتصادگردان-
در هشت ماه اول سال 1398 متوسط قيمت فروش يك دلار آمريكا در بازار آزاد شهر تهران 12 هزار و 531 تومان بود كه نسبت به دوره هشت ماهه مشابه سال 1397 معادل 22.8 درصد رشد داشته است. همچنين متوسط قيمت يك يورو 14هزار و 102 تومان بود كه نسبت به دوره مشابه سال 1397 معادل 18.1 درصد افزايش يافته است.
به گزارش تعادل، فشار هزينه اي نرخ دلار در هشت ماه اول سال 98 به ميزان نزديك به 23 درصد بالاتر از فشار هزينه اي افزايش نرخ دلار در هشت ماه اول سال 97 بوده است.  همچنين فشار هزينه اي نرخ يورو در هشت ماه اول سال 98 به ميزان نزديك به 18درصد بالاتر از فشار هزينه اي افزايش نرخ يورو در هشت ماه اول سال 97 بوده است.  
همچنين در هشت ماه اول سال 1398 متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در بازار آزاد شهر تهران 4 ميليون و 293 هزار تومان  و طرح جديد 4 ميليون و 404 هزار تومان  بود كه نسبت به دوره مشابه سال 97 متوسط نرخ سكه طرح قديم 39 درصد و متوسط قيمت سكه طرح جديد 34.2 درصد افزايش داشته است.
براساس گزارش ماهانه اقتصادي بانك مركزي،‌ متوسط قيمت فروش يك دلار آمريكا و يك يورو در بازار آزاد شهر تهران در آبان ماه 1398 نشان مي دهد كه متوسط قيمت فروش يك دلار آمريكا در بازار آزاد شهر تهران 11 هزار و 513 تومان بوده كه در مقايسه با ماه قبل 0.9 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.5 درصد كاهش داشته است.
حداقل و حداكثر نرخ فروش يك دلار آمريكا در ماه مذكور به ترتيب 11 هزار و 146 تومان و 12 هزار و 337 تومان بوده است. در آبانماه 1398 متوسط قيمت فروش يك يورو در بازار آزاد شهر تهران 12 هزار و 724 تومان بوده كه در مقايسه با ماه قبل 1.1درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 19.8 درصد كاهش داشت.  حداقل و حداكثر نرخ فروش يك يورو در ماه مذكور به ترتيب 12 هزار و 426 و 13 هزار و 502 تومان  بوده است.
 در آبانماه 1398 متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح قديم در بازار آزاد شهر تهران 3 ميليون و 996 هزار تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل  0.6 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.9 درصد كاهش نشان مي دهد
حداقل و حداكثر نرخ فروش سكه طرح قديم در ماه ياد شده به ترتيب 3 ميليون و 846 هزار و  4 ميليون و 231 هزار تومان بوده است. در آبانماه 1398 متوسط قيمت فروش يك سكه تمام بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد شهر تهران 4 ميليون و 27 هزار تومان بود كه در مقايسه با ماه قبل 0.4 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.8  درصد كاهش نشان ميدهد. حداقل و حداكثر نرخ فروش سكه طرح جديد در ماه ياد شده به ترتيب 3 ميليون و 853 هزار تومان و 4 ميليون و 285 هزار تومان بوده است.
روز دوشنبه 23 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با كاهش قيمت 16 دلاري نسبت به آخرين روز كاري هفته قبل 1547 دلار اعلام شد به عقيده كارشناسان و تحليگران بازار طلا، بازار نسبت به كاهش تنش ها در منطقه خاورميانه واكنش نشان داده و اين موضوع نشان مي دهد كه بعد از سخنان ترامپ مبني بر پرهيز از جنگ، قيمت طلا روبه كاهش گذاشته است و ممكن است كه در روزهاي آينده نيز بيش از اين كاهش يابد.
در بازار آزاد قيمت دلار در روز شنبه به 13430 تومان رسيد روز دوشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 12 هزار و 920 تومان و فروش ۱۳ هزار و 20 تومان بود، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 520 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 620 تومان درج شد. همچنین بانک‌ها تا سقف ۱۰۰۰ یورو به مسافران کشورهای غیر همسایه ارز مسافرتی پرداخت می‌کند که قیمت این ارز نیز در حال حاضر با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها، رقمی در حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است، بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۱۱ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۹۸ تومان خريداري كردند
در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  12 هزار و 920 تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و 20 تومان اعلام شد همچنين نرخ لحظه اي هر یورو 14 هزار و 520 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 620 تومان به فروش رسيده است سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 22 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 24 تومان، يورو 14 هزار و 624 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 49 تومان، درهم امارات 3 هزار و 610 تومان، لير تركيه 2 هزار و 331 تومان و يوآن چين يك هزار و 949 تومان اعلام كرد.
با اعلام اونس طلاي جهاني 1547 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش اندك قيمت ها نسبت به روز يكشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 112 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 487 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 785 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 770 هزار تومان نيم سكه 2 ميليون 440 هزار تومان ربع سكه يك ميليون و 480 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۶ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه ۲۳ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند ۵۴ هزار و ۷۶۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.
همچنين، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: قیمت ارز در ایران هنوز واقعی نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال تخلیه حباب این بازار و حرکت قیمت ارز به سمت واقعی شدن بیشتر از احتمال رشد قیمت‌هاست.
سید کمال سید علی در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که بازار ارز ایران در ماه‌های باقیمانده از سال به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ گفت: پیچیدگی‌های سیاسی در ایران بسیار بالاتر از قبل است از این رو نمی‌توان بازار ارز را به صورت مجرد و بدون توجه به پیچیدگی‌های سیاسی مورد بررسی قرار داد از این رو قطعیتی در این حوزه وجود ندارد اما آنچه مسلم است اینکه بازار ارز از منظر اقتصادی، درگیر بحران و چالشی جدی نیست و انتظار واقعی و مبتنی بر داده‌های اقتصادی حرکت دلار به سمت واقعی شدن است.
 وی در پاسخ به این سئوال که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گفت: بی‌تردید نمی‌توان قیمتی ثابت را برای دلار ارائه داد اما آنچه مهم است اینکه با توجه به فشارهای سیاسی، موضوعاتی نظیر پیوستن یا عدم پیوستن به FATF و ... نمی‌توان در این خصوص اعلام دقیقی داشت اما بررسی‌ها نشان می دهد قیمت دلار پایین‌تر از قیمت کنونی در بازار است و بی‌تردید حل مشکلات سبب می‌شود این وضعیت بهبود یابد.
 وی در جواب این پرسش که مفاد پیش‌بینی شده در بودجه تا چه حد می‌تواند زمینه را برای رشد دلار فراهم نماید؟ گفت: به نظر نمی‌رسد عوامل اقتصادی کنونی تاثیری بر بازار دلار داشته باشد البته باید به این نکته توجه داشت که دلار در شرایط کنونی با مدیریت ویژه بانک مرکزی نیز روبروست و به نوعی بانک مرکزی با پایین نگه داشتن تقاضا و خارج کردن تقاضاهای غیر معمول از بازار مانع از سفته بازی در بازار ارز می‌شود. این اتفاق، اتفاق مهمی است که نباید آن را از نظر دور داشت.
 وی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی و پایدار شدن شاخص‌ها خود می تواند زمنیه را برای آرامش بیشتر بازار ارز فراهم کند، گفت: این اتفاق مهم در صورتی محقق می ‌ود که فشارهای سیاسی نیز تا حدی کاهش یابد چرا که برآوردها حاکی از آن است که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت تحت فشارهای سیاسی و خارجی نظیر تحریم‌هاست، اگر تا قبل قیمت نفت به عنوان یک عامل برونزا اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌داد، امروزه تشدید تحریم‌ها به عنوان عامل برونزا اقتصاد را تحت‌فشار گذاشته است اما بی‌تردید تلاش برای عادی‌سازی و حل مشکلات از طریق دیپلماتیک می‌تواند زمینه بهبود وضعیت را مهیا کند.
 همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز پیش از این تاکید کرد که تمامی ابزارهای لازم برای حفظ آرامش بازار ارز به کار گرفته می‌شود. وی پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت‌ها در بازار ارز تا زمان واقعی شدن ادامه خواهد یافت.
 وی در پاسخ به این سئوال که چرا با شدت گرفتن هر هیجان سیاسی، شایعاتی در خصوص انفجار قیمت ارز به گوش می‌رسد، گفت: رفت و برگشت مکرر قیمت‌ها نشان می‌دهد همان سکانی که شایعات را مطرح می‌کنند،  تلاش عملی نیز به کار می‌بندند تا قیمت را بالا ببرند اما چرا هر بار به در بسته می‌خورند و کارشناسان نیز می‌گویند قیمت ارز رشد انفجاری ندارد؟
 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: این پیش‌بینی‌ها مبنای کارشناسی دارد، انفجار قیمتی زمانی رخ می‌دهد که قیمت عقب‎ماندگی بالایی نسبت به رشد تورم داشته باشد. به عبارت دیگر وقتی قیمت‌ها دارای حباب منفی باشد و قیمت دلار به عنوات مثال از ارزش واقعی آن کمتر باشد از یک سو تقاضا برای خرید این کالا افزایش می‌یابد و از سوی دیگر هم در بزنگاه‌های خاص با رشد شدید قیمت روبرو می‌شوند.
 وی گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار ارز در شرایط کنونی اتفاقا بالاتر از واقعیت اقتصادی است، از این رو احتمال انفجار قیمت ارز وحود ندارد. به این ترتیب انتظار انفجار قیمت ارز انتظاری منطقی نیست و بازار ارز در همین شرایط سال پرنوسان ۹۸ را به پایان خواهد برد.

طلا ارزان‌تر می‌شود

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران و کاهش تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند، کاهش پیدا کرد.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۵۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۷ دلار و ۱۰ سنت رسید.
بازارهای سهام آسیایی در آستانه امضای توافق تجاری محدود میان آمریکا و چین به بالاترین حد در ۱۹ ماه اخیر صعود کردند. به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد در شرکت "اکسی تریدر"، ریسک پذیری در معاملات روز جاری باعث ورود سرمایه‌ها به بازارهای سهام و افت بیشتر قیمت طلا شده است.
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه گفت: تعهدات چین در فاز اول توافق تجاری با آمریکا در طول فرآیند طولانی ترجمه اسناد که هفته جاری منتشر خواهند شد، تغییر نکرده است. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرده است که واشنگتن و پکن با مذاکرات نیم سالانه برای پیشبرد اصلاحات در هر دو کشور و حل اختلافات موافقت کرده اند که این موضوع به تسهیل بیشتر نگرانیها کمک کرده است.
قیمت طلا در سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری آمریکا و چین ۱۸ درصد رشد داشت. دلار در آستانه امضای توافق تجاری آمریکا و چین، رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر ساخت.
قیمت طلا هفته گذشته در بحبوحه تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی حدود ۰.۷ درصد رشد کرده بود. به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز"، کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی برای طلا از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده است با این حال بازارها فعلا نسبت به تحولات ژئوپلیتیکی کاملا محتاط مانده‌اند. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز بر مبنای الگوهای فنی پیش بینی کرد هر اونس طلا مایل به شکستن حمایت در سطح ۱۵۴۶ دلار و عقب نشینی به سطح ۱۵۲۴ دلار است.
بر اساس گزارش رویترز، موجودی "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۸۷۴.۵۲ تن رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییری نداشت و ۲۱۱۷ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸ دلار و پنج سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۷۵ دلار و ۴۴ سنت رسید.

ثروتمندان جهان به دنبال ذخیره طلا در گاو صندوق‌های مخفی

همچنين بانک گلدمن ساکس اعلام کرد: استراتژی خرید طلا همچنان سودآور است، چرا که شاهد بی‌ثباتی سیاسی و نگرانی نسبت به رکود در جهان رو به افزایش است.
ثروتمندان  جهان به دنبال ذخیره طلا در گاو صندوق‌های مخفی
به گزارش راشاتودی، بانک گلدمن ساکس آمریکا گزارش داد: استراتژی خرید طلا همچنان یکی از قوی‌ترین رویکردهای سرمایه‌گذاری است.
این بانک اعلام کرد: از جمله دلایلی که سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا سوق می‌دهد، روند رو به افزایش بی‌ثباتی سیاسی و نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی در کنار برخی دیگر از نگرانی‌ها بین ثروتمندان است.
نتایج تحقیق این بانک نشان می‌دهد، خرید طلای واقعی یکی از راهکارهایی است که ثروتمندان در برابر رویدادهای کنونی جهان به سمت آن می‌روند.  آمارهای موجود نشان می‌دهد، خرید طلای فیزیکی طی سه سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
گلدمن ساکس طی نامه‌ای به مشتریان خود گفته است، از ابتدای سال 2017 سرمایه‌گذاری‌های غیرشفاف در خرید طلای فیزیکی نسبت به سرمایه‌گذاری در خرید طلا در بازارهای مالی و بورس افزایش بیشتری داشته است.
این بدان معناست که برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا به عنوان یک استراتژی قدرتمند و پناهگاه در برابر ریسک‌های موجود در جهان هستند، خرید شمش و طلای فیزیکی بسیار با اهمیت است.

احتمال افزایش ارزش یورو در سال ۲۰۲۰

در خبري ديگر، با توجه به بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و کاهش ریسک‌های تجاری احتمالا ارزش یورو در سال ۲۰۲۰ به ۱.۱۶ دلار افزایش خواهد یافت.
یک موسسه ژاپنی پیش‌بینی کرد یورو امسال صعود محسوسی داشته باشد  به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران ارزی در موسسه "نومورا” در گزارشی نوشتند: با توجه به بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی، کاهش ریسک‌های تجاری و احتمال تداوم سیاست فعلی بانک مرکزی اروپا، احتمالا ارزش یورو در سال ۲۰۲۰ به ۱.۱۶ دلار افزایش خواهد یافت. یورو اکنون در میانه کانال ۱.۱۱ دلاری قرار دارد.
در سال ۲۰۱۹ ارز واحد اروپایی که مورد استفاده ۱۹ کشور عضو منطقه یورو است در سال گذشته حدود پنج درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده بود. یورو در ماه سپتامبر با رسیدن به کانال ۱.۰۹ دلاری به یکی از کمترین سطوح خود در برابر دلار طی سه سال اخیر رسیده بود که کاهش رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی و تشدید بحران بدهی ایتالیا از جمله دلایل مهم ذکرشده برای این کاهش بوده است.
با این حال انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ یورو تا حد زیادی بتواند روند منفی سال گذشته خود را معکوس کند. تحلیلگران نومورا در گزارش خود نوشتند: نسبت به یورو در سال جدید امیدوار هستیم. این موسسه هم‌چنین به بانک مرکزی اروپا پیشنهاد کرده است که ضمن حفظ نسبی رویه پولی خود، حساسیت بیشتری نسبت به جریانات ورودی سرمایه ای از خود به خرج دهد.
تحلیلگران بانک آمریکایی "مریل لینچ” نیز در گزارش مشابهی نوشتند که انتظار می‌رود با توجه به ثبات بخشی تدریجی به سطح فعالیت های تولیدی و تجاری در منطقه یورو و کاهش مخاطرات ناشی از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش یورو در برابر دلار در سال ۲۰۱۹ تقویت شود.
روبرتو میالیچ، استراتژیست ارزی در بانک مریل لینچ گفت: انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ شاهد ثبت رقم ۱.۱۶ دلا به ازای هر یورو باشیم. این افزایش آن قدر زیاد نخواهد بود که زنگ هشدار برای دارندگان دلار را به صدا درآورد اما مسلما خیلی بهتر از عملکرد سال ۲۰۱۹ یورو خواهد بود. در سناریو خوش‌بینانه می توان انتظار ثبت کانال ۱.۱۸ دلاری را نیز داشت.
بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند ۱۹ کشوری هستند که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.