:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

احیای 1350 واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور تا پایان امسال، تامین نقدینگی دغدغه اصلی واحدهای صنعتی کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد تعداد شهرک‌ یا ناحیه صنعتی فعال در کشور گفت: در حال حاضر 816 شهرک و ناحیه صنعتی شامل 498 شهرک و 318 ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری در سطح کشور فعالند که از نظر ماهیت، تفاوت چندانی بین شهرک‌ها با ناحیه‌های صنعتی وجود ندارد، اما معمولاً شهرک‌های صنعتی از ابعاد و وسعت بیشتری نسبت به ناحیه‌های صنعتی برخوردارند.
کد خبر: ۱۴۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
اقتصادگردان- محسن صالحی نیا افزود: با توجه به استقرار شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف، شهرک‌های بزرگی با وسعت 200 تا 300 هکتار تا 2 هزار هکتار در کشور وجود دارند، اما ناحیه صنعتی در ابتدا با وسعتی کمتر از 50 هتکار ایجاد می‌شود و در ادامه با طرح‌های توسعه‌ای گسترش می‌یابد.

وی در خصوص میزان فعال بودن ظرفیت این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توضیح داد: 44 هزار و 800 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موفق به استقرار و دریافت پروانه بهره‌داری شده‌اند که عمدتاً (تا 97 درصد) آن‌ها واحدهای کوچک، 2 درصد واحدهای متوسط و کمتر از یک درصد واحدهای بزرگ را شامل می‌شود.

صالحی نیا در مورد تعداد واحد های جدید که اخیراً در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده اند، گفت: 37 هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، جواز تأسیس و پروانه صنعتی دریافت کرده و درحال طی مراحل ایجاد‌ند. برخی از این واحدها درحال خرید زمین، تسطیح یا ایجاد زیرساخت و برخی دیگر درصدد ساخت سوله، خرید و نصب ماشین‌آلات برای بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: این واحدها نیز به تناوب، وارد چرخه تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌شوند که با احتساب 45 هزار واحد صنعتی فعال قبلی، تعداد واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی به 82 هزار واحد افزایش خواهد یافت. با وجود این، باید بین واحدهای ایجاد شده و واحدهای درحال ایجاد تفکیک قائل شد.

معاون وزیر صمت در خصوص اقدامات انجام شده برای فعال شدن واحدهای راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی در سطح کشور، افزود: از حدود 10 هزار واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی تا پایان امسال هزار و 350 واحد دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند که از این تعداد 940 واحد صنعتی در 9 ‌ماه امسال عملیاتی شده و امیدواریم تا پایان امسال باقی‌مانده این هزار و 350 واحد صنعتی راکد دوباره به چرخه تولید بازگردند.

صالحی نیا اضافه کرد: با وجود این، رصد و پایش واحدها با ظرفیت مناسب کاری همیشگی است که تنها در شرکت شهرک‌های صنعتی استانی صورت نمی‌گیرد و اطلاعات دریافتی در مورد مشکلات این واحدها در مواردی مانند کمبود نقدینگی، قوانین بیمه تأمین اجتماعی و ... به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان، شهرستان و ... منعکس و رفع می‌شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در مورد عمده‌ترین مشکل و عامل تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی توضیح داد: در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که عوامل تولید در آن فرآهم است، یعنی ماشین‌آلات آماده است و در زنجیره تأمین مواد اولیه و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری مناسبی وجود دارد، مشکل اصلی تأمین نقدینگی است. این واحدهای تولیدی نیز در 2 بخش قرار می‌گیرند؛ برخی از این واحدها کالای نهایی تولید می‌کنند که در بازار داخلی مصرف یا صادر می‌شود، اما کالاهای خیلی از واحدهای کوچک و متوسط، اقلام کالایی واسطه‌ای و میانی است که به‌عنوان ماده اولیه در زنجیره تأمین واحدهای صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 70 درصد این واحدها که در آن مقدمات تولید فراهم است، با مشکل تأمین نقدینگی مناسب مواجه هستند. علت این امر نیز رشد هزینه‌های تولید در 2 سال اخیر و افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

همچنین این واحدها در مقایسه با سال‌های گذشته به نسبت کمتری قادر به استفاده از تسهیلات تأمین سرمایه در گردش تولید بوده‌اند و این مشکلی است که باید با رشد پرداخت تسهیلات بانکی به مرور زمان رفع شود.