:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پایان موج سواری نفت از التهابات ژئوپلیتیکی

بهای معاملات نفت روز دوشنبه که از تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه کاسته شد و سرمایه گذاران به امضای قرارداد تجاری میان آمریکا و چین متمرکز شدند، تغییر چندانی نداشت.
کد خبر: ۱۴۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی نفت برنت دو سنت کاهش یافت و به ۶۴ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه سنت افزایش یافت و به ۵۹ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت پس از حمله تروریستی هوایی آمریکا در عراق و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و پاسخ کوبنده سپاه علیه پایگاههای نیروهای تروریستی آمریکا در عراق، به بالاترین حد در چهار ماه گذشته صعود کرده بودند اما با کاهش التهابات در منطقه، قیمتها دوباره پایین رفتند.

قیمت نفت برنت هفته گذشته تا مرز ۷۱ دلار و ۷۵ سنت پیش رفته بود اما روز جمعه به پایین ۶۵ دلار رسید.

کیم رائه، تحلیلگر کالا در شرکت سامسونگ فیوچرز در این باره اظهار کرد: احتمال مناقشه در منطقه از میان رفته است و در هفته جاری امضای قرارداد تجاری آمریکا و چین که انتظار می رود تقاضا برای نفت را تقویت کند، از قیمتها پشتیبانی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، توافق تجاری محدود آمریکا و چین قرار است روز چهارشنبه در واشنگتن امضا شود. متن سند این توافق علنا منتشر نشده اما دو طرف اوایل دسامبر اعلام کردند چین قول داده است خرید محصولات کشاورزی آمریکایی را افزایش دهد و حمایت از مالکیت معنوی را تقویت کند در حالی که آمریکا شماری از تعرفه‌های وارداتی روی کالاهای چینی را کاهش خواهد داد.

در بخش عرضه، وزیر نفت گینه استوایی اعلام کرد این کشور ۲۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه خواهد کرد. گینه استوایی که عضو اوپک است، در حال حاضر ۱۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. وزیر نفت گینه استوایی درباره نیاز برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک پس از مارس گفت: اگر قیمت نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، پیمان مذکور باید حفظ شود. بودجه این کشور برای سال ۲۰۲۰ بر مبنای قیمت نفت ۵۱ دلار در هر بشکه بوده است.

شرکت ملی نفت نیجریه هم اعلام کرد که نیجریه در دسامبر به طور کامل به پیمان محدودیت عرضه نفت اوپک عمل کرده است. نیجریه که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا است، قول داده است به تعهدات خود تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک پایبند بماند.

پیش‌تر سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اظهار کرده بود همه کشورهای مشارکت کننده در پیمان اوپک پلاس متعهد هستند قیمتهای نفت را بالا نبرند اما بازار را متوازن نگه داشته و عرضه کافی نفت را تضمین کنند.