:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس جهادکشاورزی استان خبر داد:

اجرای طرح ارتقا سلامت محصولات کشاورزی در استان مرکزی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: براساس مصوبه دولت طرح ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی در استان اجرا و افزایش کیفیت ۸ محصول شامل سیب درختی، پرتقال، سیب زمینی، خیار گلخانه ای، خیار مزرعه ای، گوجه فرنگی گلخانه ای، گوجه فرنگی مزرعه‌ای در دستور کار قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۴۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
اقتصادگردان- مجید آنجفی با بیان اینکه در حوزه سلامت غذا با استانداردهای جهانی فاصله داریم، اظهار کرد: بر اساس تعاریف بین المللی امنیت غذایی به معنی دسترسی پایدار همه مردم به غذای کافی و سالم در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است که طبق این تعریف سه عنصر اصلی دسترسی همه به غذا، پایداری در دریافت غذا و دسترسی به غذای سالم و کافی در تمام اوقات مدنظر است.

وی افزود: بر همین اساس وزارت جهادکشاورزی وظایفی را در دستور کار خود قرار داده که مهمترین این وظایف تامین امنیت غذایی، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ پایداری منابع تولید است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی می تواند مدعی باشد که در امنیت غذایی به اهداف مورد نظر رسیده است، در کشور ما بین ۱۱۸ تا ۱۲۰ میلیون تن موادغذایی تولید می شود، اما متاسفانه به دلیل بدمصرفی و ضایعاتی که پس از برداشت تا مصرف رخ می دهد، متاسفانه تراز تجاری غذای کشور تا دو سال اخیر منفی بوده است.

آنجفی بیان کرد: نیاز یک کشور ۸۵ میلیونی بر اساس ۵۸۱ کیلوگرم نیاز غذایی یک انسان بالغ در سال، ۴۹ میلیون تن است و با توجه به تولید ۱۱۸ میلیون تنی محصولات غذایی در کشور درمی‌یابیم که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی در رابطه با منابع آلوده کننده آب و خاک ادامه داد: عمده مواردی که در خاک و آب باعث آلودگی می‌شود، کود شیمیایی و سموم است که در استان مرکزی کود شیمیایی در سال های اخیر بین ۷۲ هزار تن تا ۶۴هزارتن و سم هم حدود ۴۰۰ تن مصرف می‌شده و معمولا در سال ۵۵۰ هکتار مبارزه شیمیایی در استان انجام می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی به دلیل اهمیت سلامت و کیفیت غذایی علاوه بر امنیت غذایی، روش هایی را در رابطه با کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی برنامه ریزی کرده است که بر اساس آنها می توان استفاده از کودهای بیولوژیک، اصلاح روش های تولید و کشاورزی حفاظتی را جایگزین کودهای شیمیایی و سموم کرد.

آنجفی بیان کرد: در سال گذشته در استان مرکزی استفاده از ۳۲ تن کود بیولوژیک، ۴۲۰۰ هکتار اصلاح روش های تولید و ۹۳۰۰ هکتار کشاورزی حفاظتی انجام شده است. از سه سال قبل مصرف کود کاهش پیدا کرده به طوریکه کودهای شیمیایی استفاده شده در این مدت ۷۲ هزار تن بوده و امسال پیش بینی می شود تنها ۶۴ هزار تن کودشیمیایی استفاده شود.

وی ادامه داد: برای جایگزین سم نیز می‌توان از مبارزه‌های تلفیقی، مبارزه زراعی، مبارزه بیولوژیک، کنترل کننده های غیرشیمیایی استفاده کرد که در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه زراعی و هزار و ۷۵۰ هکتار استفاده از کنترل کننده شیمیایی انجام شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در راستای طرح ارتقا سلامت محصولات کشاورزی قرار شده ۱۵ محصول به سبب دارا بودن آلاینده های بالاتر از حد مجاز مورد پایش قرار گیرند که تصمیم گرفته شد ۸ محصول شامل سیب درختی، پرتقال، سیب زمینی، خیارگلخانه ای، خیار مزرعه ای، گوجه فرنگی گلخانه ای، گوجه فرنگی مزرعه‌ای تامین سلامت شوند و قرار شده این طرح در خصوص این محصولات در استان مرکزی اجرا شود.

آنجفی بیان کرد: این طرح نیازمند تخصیص کد شناسایی به کشاورزان و باغداران است و باید آموزش نیز انجام شود. به منظور اجرای این پروژه در استان مرکزی در مجموع در سطح ۸۶۵۵ هکتار با ۴هزار و ۸۲ بهره بردار حدود ۱.۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به وضعیت اعتبارات، امکان اجرای این طرح به طور کامل وجود نخواهد داشت، اما در حال حاضر برای ۲ هزار و ۹۴۹ بهره بردار کد ۱۶ رقمی تهیه شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: طرح ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی به ٣ دستگاه جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی محول شده است و پس از نظارت و ارزیابی محصولات، مجوز ورود به بازار داده می‌شود.