:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
واکنش منفی دلار در بازار جهاني به تحریم‌های جدید / كاهش نرخ دلار به 13300

افزايش نرخ اونس طلا به 1562 دلار / اطلاعیه تلگرام در رابطه با ارز دیجیتال

روز شنبه با اعلام اونس طلاي جهاني 1563 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش قيمت نسبت به روز پنجشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 97 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 484 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 800 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 760 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
اقتصاد گردان - روز شنبه 21 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به 1562 دلار رسيد. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز قيمت دلار در روز شنبه بين 13300 تا 13430 تومان اعلام شد. همچنين در صرافی‌های بانکی بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار تومان و فروش ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان درج شد.
 در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  13 هزار تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 100 تومان اعلام شد همچنين نرخ لحظه اي هر یورو 14 هزار و 600 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 700 تومان به فروش رسيده است سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنجشنبه 19 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 294 تومان، يورو 14 هزار و 851 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 735 تومان، درهم امارات 3 هزار و 689 تومان، لير تركيه 2 هزار و 367 تومان و يوآن چين 2 هزار و 10 تومان اعلام كرد.




بازار طلای ایران و جهان روز شنبه شاهد افزایش نسبی قیمت ها نسبت به روز پنجشنبه بودند، روز شنبه با اعلام اونس طلاي جهاني 1563 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش قيمت نسبت به روز پنجشنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 97 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 484 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 800 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 760 هزار تومان معامله شد
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۲۱ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «شنبه ۲۱ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۸۶۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۸۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

واکنش منفی دلار به تحریم‌های جدید

به گزارش سی ان بی سی، تصمیم آمریکا به اعمال تحریم های جدید بر ضد بخش فلزات ایران و برخی از مقامات ایرانی باعث شد تا نگرانی از افزایش مجدد تنش های بین ایران و آمریکا، مجددا باعث شکل‌گیری صف فروش دلار شود. دفتر کنترل دارایی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته اعلام کرد چندین شرکت مرتبط با بخش فلزات از جمله گل‌گهر  و هم‌چنین برخی مقامات ایرانی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج را تحریم کرده است. کارل شاموتا، استراتژیست بازار در موسسه " کمبریج گلوبال پیمنتس" گفت: این حقیقت که آمریکا هنوز رویکردی خصمانه در برابر ایران دارد باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن شده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۰۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۱۷ دلار اعلام شد. در عراق نیز با وجود درخواست دولت مرکزی از آمریکا برای بیرون بردن نیروهای نظامی خود از این کشور، وزارت دفاع آمریکا با درخواست مذاکره با مقامات بغداد مخالفت کرده است.
روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: معامله گران بسیار ریسک گریز شده اند و این مساله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده است و باید ببینیم در ادامه اوضاع چه طور پیش خواهد رفت.
در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد. سین مک‌لین، استراتژیست ارزی در موسسه " پپر استون" گفت: نمی دانیم چه خواهد شد اما باید صبر کنیم. شرایط خیلی حساس و شکننده است.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۶۳ دلار مبادله شد. یورو نیز برای دومین روز متوالی نزولی شد و به ۱.۱۱۱۶ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۰۵۲ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۸۷ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۳۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۴۸۹ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۱۹۶ یوان چین اعلام شد

بالا رفتن تقاضا و افزايش قيمت طلا

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۱۵۶۲ دلار و ۳۴ سنت رسید.
بر اساس گزارش رويترز، در حالی که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران موجب افزایش احساس عدم قطعیت و بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا شده است، روز جمعه قیمت طلا شاهد افزایش بود و پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود.
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۱۵۶۲ دلار و ۳۴ سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۵۶۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.

پیش‌بینی یک بانکدار آمریکایی- انگلیسی درباره پایان هژمونی دلار

بانکدار و سرمایه‌گذار آمریکایی انگلیسی، می‌گوید: بانک‌های مرکزی ارزش بازار‌های املاک، سهام و اوراق را نابود کرده‌اند. او معتقد است در حال حاضر دلار آمریکا، بسیار بیش از ارزش واقعی قیمت دارد.
پیش‌بینی یک بانکدار آمریکایی- انگلیسی درباره پایان هژمونی دلار
به گزارش راشاتودی، میچ فیرستین، بانکدار و سرمایه‌گذار آمریکایی انگلیسی، می‌گوید: بانک‌های مرکزی ارزش بازار‌های املاک، سهام و اوراق را نابود کرده‌اند.
مؤلف کتاب «سیاره پونزی» در گفتگو با مکس کیسر از راشاتودی، گفت: من در مورد بازار کالا‌ها (مانند نفت خام) معتقدم که این بازار‌ها با رشد همراه خواهند بود. این‌ها دارایی‌هایی واقعی هستند. فیرستین گفت: بازار‌های کالا‌ها بر خلاف سایر بازار‌ها وارد فاز حبابی نشده‌اند.
به اعتقاد این بانکدار که در دهه ۱۹۸۰ در وال‌استریت کار می‌کرد، کالا‌ها دارای ارزش واقعی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با چیزی که نیاز دارید مبادله کنید. او گفت: در دهه آینده پول کاغذی و نقد جذابیت خود را از دست خواهد داد.
او به عنوان بخشی از پیش‌بینی بزرگ خود گفت: هژمونی دلار در دهه آینده به پایان خواهد رسید. او توضیح داد که در حال حاضر نرخ ارز، به ویژه دلار آمریکا، بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن است.
بانک های آلمانی احتمالا از سال 2020 می توانند با رمزارز معاملات خود را انجام دهند
پارلمان فدرال آلمان پیش نویس قانونی را آماده کرده که در صورت تصویب شدن، به بانک های این کشور اجازه می دهد تا از ابتدای سال 2020 به شکل قانونی به متولیان و تاجران رمزارز تبدیل شوند.
طبق قوانین فعلی کشور آلمان، موسسات مالی نمی توانند به طور مستقیم به مشتریان خود رمزارز بفروشند. اما در صورت تصویب قانون جدید که با قوانین ضد پولشویی اتحادیه اروپا سازگار است، این رویه تغییر می کند. پیش نویس قانون مذکور تاکنون توسط پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) تایید شده و اکنون باید توسط شانزده ایالت آلمان نیز تایید شود.
نسخه نهایی این قانون پا را فراتر از پولشویی خواهد گذاشت و به موسسات مالی آلمان اجازه ارائه خدمات رمزارز بدون وابستگی به متولیان شخص ثالث و شرکت های زیرمجموعه خاص را می دهد.
جامعه کریپتو آلمان از نسخه جدید این پیش نویس ابزار خوشحالی کرد. «Sven Hildebrandt»، رئیس شرکت مشاوره ای Distributed Ledger Consulting در این رابطه می گوید:
«آلمان در مسیر تبدیل شدن به بهشت کریپتو است. قانونگذار آلمان نقشی تعیین کننده در قانونی کردن رمزارز بازی می کند.»
اگر ایالت های آلمان به پیش نویس این قانون چراغ سبز نشان دهند، شهروندان آلمانی می توانند بیت کوین، اتریوم و رمزارزهای دیگر را به طور مستقیم در بانک های این کشور نگهداری کنند. علاوه بر این بانک ها می توانند راهکارهای بانکداری آنلاین را برای طیف گسترده ای از دارایی ها از جمله سهام، اوراق قرضه و رمزارزها ارائه کنند.
با وجودی که این قانون به مذاق انجمن بانک های آلمان موسم به «BdB» نیز خوش آمده، ولی مخالفانی هم برای خود دست و پا کرده است. مرکز حمایت از حقوق مشتریان سومین ایالت بزرگ آلمان یعنی بادن-ووتمبرگ (Baden-Wuerttemberg)، نگرانی خود را از تبلیغ بی ملاحظه کریپتو به مشتریان تازه کار و خالی شدن جیب آنها ابراز کرد.
برخی از متخصصان حوزه مالی هم می گویند بانک ها می خواهند به هر طریقی برای خود مشتری جدید دست و پا کنند و ممکن است نتوانند آنها را از خطرات سرمایه گذاری در رمزارزها آگاه کنند.

اطلاعیه عمومی تلگرام در رابطه با ارز دیجیتال

احتمالا شنیده‌ باشید که تیم تلگرام از سال 2017 مشغول توسعه پلتفرم بلاک‌چین جدید خود یعنی TON Blockchain بوده و همچنین قصد دارد که ارز دیجیتال (رمزنگاری‌شده) خود به نام Grams را نیز عرضه کند. امیدواریم که در نتیجه این پروژه، Grams نیز به یکی از مکمل‌های ارزهای سنتی بدل شود و از این طریق، سرعت، کارایی و امنیت تراکنش‌های تجاری روزمره در سطح جهان بهبود یابد. ما معتقدیم که فناوری TON Blockchain یک اکوسیستم پایدار را ایجاد کرده و نسبت به پلتفرم‌های پیشین از لحاظ سرعت، قابلیت استفاده و مقیاس‌پذیری، بهبودهای قابل‌توجهی را ارایه می‌کند.
گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیاری در رسانه‌ها پیرامون این پروژه شکل گرفته است. تلگرام مواظب بوده تا در معرض عموم درباره این شایعات حرفی نزند. همزمان با این امر، ما به ساخت پلتفرم TON Blockchain ادامه داده و همچنین بر روی جزئیات این پروژه کار کرده‌ایم تا مطمئن شویم که TON Blockchain و Grams می‌توانند با تمامی قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه سازگار باشند.
با توجه به رویدادهای اخیر، ما می‌خواستیم که از زمان استفاده کرده و جنبه‌های مشخصی از TON Blockchain و Grams را روشن سازیم، و همزمان با این اقدام نیز سعی داشتیم تا این پروژه را با موفقیت راه‌اندازی کنیم.
اول اینکه، فهمیدیم ظاهرا برخی از وب‌سایت‌ها به عرضه Grams پرداخته‌اند. این وب‌سایت‌ها گاهی اوقات ژتون‌های پیش‌فروش را پیشنهاد می‌دادند و برخی از آن‌ها نیز تظاهر می‌کردند که به تلگرام وابسته‌اند. همان‌طور که ما در مناسبت‌های مختلف شما را مطلع کرده‌ایم، این‌ها وب‌سایت‌های رسمی تلگرام نبوده و هنوزهم هیچ ارز دیجیتالی از جانب تلگرام، به هیچ‌کسی فروخته نشده است. نه تلگرام و نه هیچ‌کدام از وابسته‌های آن، در هیچ فروش و یا پیش‌فروش عمومی مرتبط با Grams، دخالت نداشته‌اند. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که TON Blockchain؛ یعنی همان پلتفرمی که Grams بر روی آن به فعالیت خواهد پرداخت، هنوز در مرحله آزمایشی بتا قرار داشته و شما می‌توانید از طریق https://test.ton.org/download.html به این نسخه آزمایشی دسترسی داشته باشید. فقط زمانی‌ که TON Blockchain راه‌اندازی شود، Grams نیز ایجاد، و به فروش خواهد رسید.
Grams هنوز موجود نیست و پیش از آنکه ما عرضه TON Blockchain را اعلام کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند که به خرید و فروش آن بپردازد. مواظب باشید مورد کلاه‌برداری قرار نگیرید.
دوم اینکه، اگر شما در نظر دارید تا در هنگام راه‌اندازی TON Blockchain به خرید بپردازید، باید چند نکته را به شما عرض کنیم. تلگرام و وابسته‌های آن، هیچ قول و تعهدی ندارند که پس از عرضه پلتفرم TON Blockchain، اپلیکیشن و یا افزونه‌ای مرتبط را برای این پلتفرم ایجاد کنند. در حقیقت، امکان دارد که تلگرام هیچ‌گاه چنین اقدامی را انجام ندهد. در عوض، هدف تلگرام این بوده و همچنین امیدوار است که جوامع غیرمتمرکز توسعه‌دهندگان شخص ثالث و همچنین سایرین، با توسعه اپلیکیشن‌ها و قراردادهای هوشمند، در اکوسیستم TON مشارکت داشته باشند. ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌ها و یا قراردادهای هوشمند مخصوص، تنها بر عهده اشخاص ثالث و جوامع غیرمتمرکز خواهد بود. تلگرام نمی‌تواند تضمین کند که توسعه چنین قابلیت‌هایی حتما بر اساس جداول زمانی مشخص و یا هر رویه‌ دیگری صورت خواهد گرفت.
ما مشغول ایجاد پلتفرمی غیرمتمرکز برای همگان هستیم. هنگامی‌که این پلتفرم عرضه شود، تلگرام مسئولیت اداره و یا تولید اپلیکیشن برای آن را بر عهده نمی‌گیرد. ممکن است که ما هرگز چنین کاری را انجام ندهیم.
کدنویسی TON Blockchain همیشه متن‌باز خواهد بود و برای عموم قابل‌مشاهده است. هنگامی‌که این پلتفرم راه‌اندازی شد، تلگرام در رابطه با آن، موقعیتی مشابه با سایر اشخاص دیگر خواهد داشت و هرگز هیچ کنترلی، هیچ حق خاصی و یا هیچ مسئولیت مدیریتی در رابطه با TON Blockchain نخواهد داشت.
تلگرام و یا شاید کارمندان آن، پس از عرضه TON Blockchain هیچ واحدی از Grams را برای خود نگه نخواهند داشت. این اشخاص در رأی‌گیری و یا اعتبار سنجی اتصالات TON Blockchain دخالتی نخواهند داشت. این تصمیم داوطلبانه به این دلیل گرفته‌شده، تا از این احساس که تلگرام و یا کارمندانش پس از عرضه TON Blockchain بر روی آن کنترل دارند، جلوگیری شود.

تلگرام پس از عرضه بلاک‌چین و اکوسیستم آن، نمی‌تواند که آن را کنترل کند. درست همانند معماری که پس از طراحی یک آسمان‌خراش، نمی‌تواند تغییرات بعدی آن همانند: ساخت‌وسازهای داخل، خارج، پایین و بالای آن را کنترل کند. Gram به شما کمک نمی‌کند که ثروتمند شوید، سوم اینکه، شما نباید انتظار داشته باشید که خریداری و یا نگه‌داشتن Grams برای شما سودآوری داشته باشد. تلگرام قول هیچ‌ سودی را به شما نمی‌دهد. Grams یک واسطه تبادل میان کاربران اکوسیستم TON است. Grams نوعی وسیله سرمایه‌گذاری نیست و نباید انتظار داشت که در آینده، سود و یا عایدی از طریق خرید، فروش و یا نگهداری Grams نصیب دارندگان آن شود.
اگر در آینده مقداری از ارز Grams را خریداری کنید، این به معنای مالکیت بخشی از تلگرام نخواهد بود. Grams هیچ حق مخصوصی را برای دارندگان آن ایجاد نمی‌کند، درست همانند یورو که به معنای سهیم بودن در اتحادیه اروپا نیست.
اگر قصد خرید Grams را دارید، باید کاملا مراقب باشید، زیرا این خطر وجود دارد که ارزش Grams در طول زمان کاهش یافته و یا اینکه حتی تمامی ارزش پولی خود را نیز از دست بدهد. چندین ریسک مرتبط با خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد، ازجمله: نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده، احتمال افزایش مقررات مرتبط با مبادلات ارزهای دیجیتال و… . به دلیل ظرفیت عوامل خارجی، معامله با ارزهای دیجیتال ریسکی بوده و ممکن است که وضع مالی شما را وخیم‌تر کند.
سرانجام، ما می‌خواهیم که با توجه به برخی از جنبه‌های فنی و حکومتی TON Blockchain، شفاف‌سازی بیشتری انجام دهیم. لطفا توجه داشته باشید که نوشته‌های پایین نسبت به گفته‌های پیشین مرتبط با TON Blockchain و Grams، برتری داشته و به نوعی جایگزین آن‌ها هستند. این اقدام به این دلیل صورت گرفته تا از هرگونه تعارض جلوگیری به عمل آید. گفته‌ها و نوشته‌های پیشین، اطلاعات و جزئیات مربوط به TON، و یا هرگونه بیانیه اظهارشده توسط تلگرام و سایرین را در بر می‌گیرد.
تمامی حقوق اضافه‌ کردن، شفاف‌سازی و یا تجدیدنظر در این نوشته و سایر جنبه‌های TON Blockchain و Grams، برای تلگرام محفوظ است. مشتاق هستیم که در آینده و همزمان با نزدیک‌تر شدن به عرضه پیش‌بینی‌شده TON Blockchain، اطلاعات بیشتری را منتشر سازیم.