:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
برنامه های آتی بانک مسکن در نشست وزارت اقتصاد تشریح شد

بهره وری تسهیلات افزایش یافت

در نشست مشترک مدیران بانک مسکن و وزارت اقتصاد آخرین اقدامات و برنامه های این بانک تشریح شد.
کد خبر: ۱۴۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
اقتصادگردان- نشست مشترک مدیران بانک مسکن با مدیران وزارت اقتصاد و دارایی با دستور کار بررسی اقدامات و برنامه های بانک مسکن و همچنین تشریح عملکرد برنامه های 8 ماهه گذشته با حضور عباس معمارنژاد معاون امور بانکی و بیمه ای و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد و رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن برگزار شد.

در این نشست ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن، گفت: ما در بانک مجموعه اقدامات و سیاست هایی را برای توسعه انضباط مالی پیش بینی کردیم که یکی از این برنامه ها مدیریت هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی است.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین گزارشی از وضعیت اعتباری بانک و آثار اجرای طرح مسکن مهر بر منابع بانک ارایه داد.

رحیمی انارکی همچنین گفت: با اقدامات صورت گرفته تلاش کردیم تا قیمت تمام شده پول و منابع در بانک کاهش یابد و این موضوع یکی از سیاست های محوری بانک مسکن است.

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز مهمترین اقدامات بانک در آینده را تشریح کرد. یکی از مهمترین این اقدامات تعیین تکلیف پرونده های ارزی و کلان و همچنین منابع ناشی از وصول آن است که در این زمینه 4 پرونده بزرگ بدهکاری به بانک مسکن به مدیران وزارت اقتصاد گزارش شد. مرادی تسهیل در شرایط صدور ضمانت نامه را از دیگر اقدامات بانک مسکن برشمرد و گفت: در این زمینه حدود اختیارات برخی شعب و مدیریت ها به منظور صدور ضمانت نامه افزایش یافت. همچنین عملکرد بانک در صدور ضمانت نامه طی 8 ماهه سالجاری مبلغ 6 هزار و 934 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه در سال 97 مبلغ هزار و 411 میلیارد ریال با افزایش همراه بوده است. مدیر طرح و برنامه بانک مسکن همچنین به طراحی و توسعه محصولات به عنوان یکی دیگر از برنامه های بانک اشاره کرد و افزود: در این زمینه طراحی محصولات جدید سپرده ای و غیر سپرده ای در چارچوب ضوابط ابلاغی توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها می توان به طرح هایی چون تضمین تعهدات پیش فروش، رهن معکوس و ودیعه اجاره اشاره کرد. علاوه بر این توسعه محصولات قبلی بانک نیز در دستور کار است.

مرادی همچنین از کاهش تعداد 51 شعبه بانک خبر داد و گفت: در اجرای برنامه های عملیاتی بانک به منظور افزایش بهره وری و کارایی و همچنین بهینه سازی شبکه تعداد 30 واحد شعبه و باجه تاکنون تعطیل شده است و انحلال 21 واحد شعبه دیگر تا پایان سالجاری در دستور کار بانک قرار دارد. به گفته وی برنامه ریزی برای وصول به موقع مطالبات بانک از دیگر برنامه ها و اقدامات آینده است که در این زمینه شرایط بازپرداخت مطالبات غیرجاری با معرفی طرح های مقطعی و ایجاد مشوق های مختلف برای بازپرداخت نقدی مطالبات غیرجاری مانند بخشودگی جرایم تاخیر تادیه ، تمدید قراردادهای مشارکت مدنی، تسهیل ضوابط قراردادهای فروش تدریجی ، تقسیط مطالبات و غیره تسهیل می شود.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن همچنین از مذاکره و توافق با بدهکاران در راستای تهاتر بدهی با اموال آنها با استفاده از ظرفیت های قانونی در بانک و پیش بینی آن در قانون بودجه خبر داد.

مرادی از راه اندازی زنجیره تامین صنعت ساختمان به منظور تامین مالی بهینه از طریق اجرای برخی پروژه ها خبر داد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن گفت: علاوه بر این اقداماتی در راستای افزایش بهره وری تسهیلات بانک مسکن پیش بینی شده است که موافقت بانک مرکزی با افزایش سقف تسهیلات خرید و جعاله از محل اوراق ممتاز یکی از اقدامات در این زمینه بوده است.

مرادی مدیریت هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک از جمله کاهش قیمت تمام شده پول در بانک در 8 ماه نخست سالجاری ، تدوین دستور العمل بهینه سازی مصرف کاغذ و ملزومات اداری اصلاح مستمر فرآیندهای عملیاتی بانک ، افزایش حداقل مانده مشمول سود جهت حساب های کوتاه مدت عادی و الزام به خرید ملزومات اداری ساخت داخل از جمله اقدامات بانک در راستای توسعه خدمات برشمرد.