:
كمينه:۲۶.۷۹°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
اونس جهاني به بالاي 1600 دلار رسيد

نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار تومان

روز چهارشنبه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار و دلار آزاد به قيمت 14 هزار و 200 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش قيمت نسبت به روز سه شنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 229 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 514 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 160 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 80 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 600 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
اقتصادگردان-
روز چهارشنبه 18 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به دنبال حمله موشكي سپاه پاسداران به دو پايگاه نظامي آمريكا در عراق به شدت افزايش يافت و در ساعاتي از روز چهارشنبه بالاي 1600 دلار رسيد اما در ادامه روز اندكي كاهش يافت و به 1584 دلار رسيد دلار در بازار آزاد نيز به 14200 تومان رسيد. در صرافي ها  نيز قيمت ها نسبت به روز سه شنبه تغييري نداشت و قيمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۲۸۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۹۸۰ تومان شد.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز سه شنبه 17 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 460 تومان، يورو 15 هزار و 83 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 692 تومان، درهم امارات 3 هزار و 718 تومان، لير تركيه 2 هزار و 377 تومان و يوآن چين 2 هزار و 45 تومان اعلام كرد.
روز چهارشنبه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1584 دلار  و دلار آزاد به قيمت 14 هزار و 200 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش قيمت نسبت به روز سه شنبه مواجه شدند و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 229 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 514 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 160 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 80 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 600 هزار تومان و سكه گرمي نيز 950 هزار تومان معامله شد
بالاترین و پایین‌ترین قیمت سکه در سال 98
از سوي ديگر، بالاترین قیمت سکه امامی از ابتدای سال 98 تا کنون مربوط به اواسط فروردین و برخی روزهای اردیبهشت است؛ قیمت سکه امامی در مدت مذکور به پنج میلیون و 200هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین پایین‌ترین قیمت سکه امامی مربوط به اواسط مهرماه است. قیمت سکه طرح جدید در برخی روزهای مهر، به حدود سه میلیون و 700هزار تومان رسید.
قيمت سكه در سال 97
همچنين، قیمت سکه امامی در سال97 رشد غیر قابل تصوری را تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار تجربه کرد به طوری که سکه امامی در این سال حدود 191درصد گران شد. قیمت سکه امامی در اول فروردین سال97 یک میلیون و 614هزار تومان بود و سکه امامی با قیمت چهار میلیون و 700هزار تومان سال گذشته را به پایان رساند. همچنین سکه طرح امامی در چهارم مهر ماه سال97 با قیمت پنج میلیون و 530هزار تومان رکورد بالاترین قیمت را ثبت کرده است. کمترین قیمت سکه طرح جدید مربوط به اوایل فروردین97 است. در ماه مذکور قیمت سکه حدود یک میلیون و 600هزار تومان بوده است.
همچنين در بازار ارز رسمي بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۸ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۱۱۹ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۸۱۹ ریال ارزش‌گذاری شد.
بهای جهانی طلا ۳۷ دلار افزایش یافت
از سوي ديگر، بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی در پی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق با ۳۷ دلار افزایش به ۱۶۰۵ دلار و ۶۵ سنت درهرانس افزایش یافت. قیمت جهانی انس طلا که در روزهای اخیر به رکورد80 ماهه خود نزدیک شده بود. دو روز پیش اونس فلز گرانبها به سقف ۱۵۸۳ دلاری نیز دست یافته هر چند این قیمت پابرجا نماند و با توجه به نوسانات طلا بالا و پایین رفت. طلا در روز دوشنبه تا قیمت ۱۵۶۷ دلاری پایین رفت اما نهایتا کار خود را در قیمت ۱۵۷۵ دلار به پایان رساند.با اعلام خبر حمله موشکی سپاه قیمت طلا 2 درصد افزایش یافته است. در نتیجه بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی در پی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق با ۳۷ دلار افزایش به ۱۶۰۵ دلار و ۶۵ سنت درهرانس افزایش یافت
به گزارش اف ایکس استریت، ساعاتی پیش ایران طی حملات موشکی چندین نقطه در عراق از جمله پایگاه هوایی الأسد که میزبان نیروهای آمریکایی در این کشور است را هدف قرار داد. بازار جهانی طلا در واکنش به این موضوع با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شد و قیمت این فلز گرانبها به بالاترین قیمت از آوریل ۲۰۱۳ تاکنون رسید. بازار جهانی طلا معاملات خود را با قیمت ۱۵۷۱ دلار و ۸ سنت شروع کرده بود.
بر اساس گزارش رويترز، قیمت هر اونس طلا اوایل امروز و پس از انتشار خبر حمله برق آسای ایران به بالاترین رقم از مارس 2013 یعنی 1610 دلار و 90 سنت رسید. قیمت فلز زرد سپس اندکی تعدیل شد و با 0.8 درصد رشد به 1585 دلار و 80 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز یک درصد رشد داشت و به 1589 دلار و 30 سنت رسید.
مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار طلا در موسسه سی ام سی مارکتس گفت: «نگرانی ها از عدم قطعیت و بالا گرفتن بیشتر رویارویی نظامی موجب افزایش قیمت طلا شده است... این (حملات ایران) قطعا موجب افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازارهای امن نظیر طلا و ین ژاپن می شود. در عین حال به ارزش سهام در بازارهای بورس لطمه می زند.» بازار طلا در هنگام بروز وضعیت های آشفته سیاسی و ژئوپلتیک محلی امن برای سرمایه گذاری تلقی می شود. به گفته یان، از نظر فنی قیمت طلا بیش از حد بالا رفته است و اگر ترامپ به جنگ با ایران روی نیاورد، قیمت ها طی روزهای آینده شروع به ریزش خواهد کرد.
ریزش دلار
همچنين، در پی حمله موشکی بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران به پايگاه هاي نظامي آمریکا در عراق، شاخص دلار ریزش کرد. به گزارش رویترز، هر چند هنوز بازارهای مالی در سراسر جهان به طور کامل آغاز به کار نکرده اند اما در نخستین واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد، شاخص دلار ریزش کرد.
پیش تر مجلس عراق با تصویب لایحه ای از نظامیان آمریکایی خواسته بود تا خاک این کشور را ترک کنند اما پس از رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور کرده بود که این موضع بلافاصله با مخالفت برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان مواجه شد. همچنین برخی از گروه های عراقی از دولت این کشور خواسته اند سفارت آمریکا در این کشور را ببندد. هر چند برخی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا گفته اند که از تصمیم دولت مرکزی عراق تبعیت خواهند کرد اما وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه ای برای خروج از عراق ندارد. آلمان و ایتالیا کار خروج نیروهای خود از عراق را آغز کرده اند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۰۶ دلار اعلام شد.
یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: معامله گران بسیار ریسک گریز شده اند و این مساله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده است و باید ببینیم در ادامه اوضاع چه طور پیش خواهد رفت.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۳۲۰۷ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می شود. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۵۷ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۴۲ یوان چین اعلام شد.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۲۳ دلار مبادله شد. یورو نیز پس از دو صعود متوالی در برابر دلار نزولی شد و به ۱.۱۱۵ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۸۶ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۱۳ دلار سنگاپور مبادله شد.
آینده دومین ارز مهم جهان
بیست و یک سال پیش بود که اروپایی‌ها بر سر استفاده از پولی به توافق رسیدند تا عبارت کشورهای حوزه یورو وارد ادبیات سیاسی جهان شود.حالا هجده سال است بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی یورو را با اقلام مورد نیاز خود معاوضه می‌کنند. از زمان توافق بر سر استفاده از پول واحد تا استفاده از این ارز سه سال فاصله بود، اولین روز ژانویه یورو شمع هجده سالگی تولدش را فوت کرد ، دومین ارز قدرتمند جهان حالا روزهای متفاوتی را در پیش دارد، روزهایی که با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تضعیف این اتحادیه می تواند متفاوت از امروز باشد.  یورو حالا عمده‌ترین رقیب دلار و دمین ارز مهم در جهان تلقی می شود، پولی که به عنوان واحد اصلی پول در ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا کاربرد دارد.
استفاده از یورو در اول ژانویه سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی در فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، پرتغال،اتریش، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، یونان، هلند و فنلاند آغاز شد و سپس به مرور زمان کشورهای استونی، اسلواکی، اسلوونی، قبرس، لتونی، لیتوانی، مالت نیز به این کشورها پیوستند و آن را به عنوان واحد پولی رسمی خود معرفی کردند. البته در این میان مونته نگرو، واتیکان و موناکو علیرغم اینکه عضو اتحادیه اروپا نیز محسوب نمی شوند اما واحد پولی اصلی کشور خود را یورو برگزیده اند.
 بر اساس این گزارش ۹ کشور از مجموع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در حوزه پولی و مالی یورو عضو نیستند و هنوز پول ملی خود را به کار می برند. دلیل اصلی این مساله اینجاست که اقتصادهایشان آماده به کارگیری یورو نیست یا اختلافات جدی با بانک مرکزی اروپا دارند یا سیاست های متضادی را پیش می برند. بلغارستان،چک، مجارستان، لهستان، رومانی، سوئد و کرواسی کشورهایی هستند که واحد پول ملی خود را نگاه داشته اند و عضو حوزه مالی یورو نیستند. دانمارک و بریتانیا نیز تصمیم گرفته‌اند در کنار یورو پول ملی خود را به عنوان ارز رسمی و اصلی کشور حفظ کنند که با مساله برگزیت بنظر میرسد بریتانیا سیاست خود را دیگر تغییر نخواهد داد و کما اینکه رسمیت یورو در کشورش را نیز زیر سوال ببرد که این خود چالشی بزرگ برای اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو است. یورو که با هدف بهبود اقتصادی کشورهای اروپایی متولد شد اکنون پس از دلار دومین ارز معتبر و بزرگ جهان محسوب می شود.
آینده یورو چه می‌شود؟
یورو حالا بر سر دوراهی یک تصمیم است . خروج با توافق انگلستان یا خروج بدون توافق . تحقیقات صورت گرفته از سوی موسسه ملی اقتصاد و جامعه انگلیس نشان می‌دهد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا طبق توافق جدید دولت «بوریس جانسون»، ۷۰ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور خسارت می‌زند.چگونگی خروج اما بر سرنوشت یورو در آینده تاثیر می‌گذارد ، همان گونه که پوند را تحت تاثیر قرار می دهد. بررسی ها نشان می دهد خروج بی توافق می تواند زمینه ریزش ارزش هر دو ارز یعنی یورو و پوند را فراهم کند اما خروج با توافق ریزش را از آن پوند و تقویت را از آن یورو می کند . این پنین است که در هجده سالگی چشم یورو خیره ب تصمیم انگلستان مانده است.
یورو تنها واحد پولی رایج در تمام کشورهای منطقه و حوزه پولی و مالی این منطقه است. حدود ۳۳۰ میلیون شهروند اروپایی در این حوزه زندگی می کنند. استفاده از پول مشترک برای اروپا با هدف هویت بخشی و نزدیکی این کشورها و مردمانش در دستور کار قرار گرفت . به این ترتیب جمعیت حوزه یورو نیازی به تبدیل واحد پولی شان برای سفر به کشورهای یکدیگر ندارند. اعتبار یورو در تمام این کشورها یکسان و برابر است.
انحصار چاپ و صدور اسکناس های یورو در اختیار بانک مرکزی اروپا [ECB] است که مقر دائمی آن در فرانکفورت آلمان است و همچنین تعیین کننده و مسئول تبیین و ابلاغ تمامی سیاست های پولی منطقه یورو محسوب می شود و تمامی کشور های این حوزه پولی موظف به پذیرش دستورات سیاست های پولی و اقتصادی بانک مرکزی اروپا هستند.
نماد واحد پولی یورو [€] است که از حرف اپسیلون در الفبای لاتین یونانی الهام گرفته است و به یکای کوچکتری به نام سنت [c] تقسیم می شود که هر واحد آن یک صدم ۱ یورو ارزش دارد و تنها به شکل سکه ضرب می شود.
هر ۱۰۰ سنت یورو معادل یک یورو است و سنت یورو در سکه های ۱ سنتی، ۲ سنتی، ۵ سنتی، ۱۰ سنتی، ۲۰ سنتی و ۵۰ سنتی توسط بانک مرکزی اروپا ضرب و عرضه می شود.
یورو نیز هم به شکل سکه و هم در شکل اسکناس های متفاوت ریز و درشت در دسترس است. سکه های ۱ یورویی و ۲ یورویی تنها سکه های ضرب شده و موجود در بازار هستند. اسکناس‌های یورو شامل ۵یورویی، ۱۰ یورویی، ۲۰ یورویی، ۵۰ یورویی، ۱۰۰ یورویی، ۲۰۰ یورویی و ۵۰۰ یورویی هستند. وزن اسکناس های یورو نیز از ۰.۶ گرم ( برای اسکناس های ۵ یورویی) تا ۱.۱ گرم ( برای اسکناس های ۲۰۰ و ۵۰۰ یورویی) متغیر و متفاوت هستند. روی هر یک از اسکناس های یورو تصویری از یک شاهکار معماری مربوط به دوره های خاص در محدوده اروپا چاپ شده است.