:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
گرم طلا 18 عيار 509 هزار تومان

كاهش نرخ دلار در برابر ساير ارزها

روز سه شنبه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1566 دلار و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 950 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش با ثبات قيمتي نسبت به روز دوشنبه مواجه شدند بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 197 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 509 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 150 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 50 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 600 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۷۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
اقتصادگردان-
روز سه شنبه 17 دي ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با كاهش قيمت نسبت به روز دوشنبه 1566 دلار رسيد  و  دلار در بازار آزاد نيز به 13950 تومان معامله شد. برخلاف التهاب های اولیه ثبات نسبی در بازار برقرار شده و دلالان بازار ارز از اعلام قیمت‌های بالا برای ارز خودداری می‌کنند، بطوری که نرخ دلار در بازار آزاد و غیر رسمی، مقداری بالاتر از نرخ اعلام شده توسط صرافی‌های ‌بانکی است.  نرخ دلار در بازار آزاد فردوسى براى فروش  بین ١٣٦٠٠ تا ١٤هزار تومان و براى خرید از مشترى بین ١٣٥٠٠ تا ١٣٨٠٠ تومان متغیر است. البته کسى خریدار واقعى نرخ‌هاى اعلام شده نیست و بیشتر دلالان بازار فروشنده هستند و به گفته آن ها الان دیگر وقت خرید نیست. قيمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار و ۲۸۰ تومان و فروش ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۹۸۰ تومان شد.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز دوشنبه 16 دي 98  را براي دلار 13 هزار و 845 تومان، يورو 15 هزار و 421 تومان، پوند انگليس 17 هزار و 722 تومان، درهم امارات 3 هزار و 759 تومان، لير تركيه 2 هزار و 398 تومان و يوآن چين 2 هزار و 74 تومان اعلام كرد.
روز سه شنبه با اعلام اونس طلاي جهاني به قيمت 1566 دلار  و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 950 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با افزايش با ثبات قيمتي نسبت به روز دوشنبه مواجه شدند بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 197 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 509 هزار و 200 تومان، سكه طرح جديد 5 ميليون و 150 هزار تومان، طرح قديم 5 ميليون و 50 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 600 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 600 هزار تومان و سكه گرمي نيز 940 هزار تومان معامله شد
همچنين در بازار ارز رسمي بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «سه‌شنبه ۱۷ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۳۱۶ ریال و هر یورو ۴۷ هزار و ۱۰ ریال ارزش‌گذاری شد.
عقب‌گرد مجدد دلار
به گزارش رویترز، شاخص دلار در معاملات روز سه شنبه نیز با افزایش تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن  نسبت به روز قبل خود در سطح پایین‌تری بسته شد. فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است.
به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند. پس از رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، آمریکا تهدید به وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه این کشور کرده است که این موضع بلافاصله با مخالفت برخی متحدان واشنگتن از جمله آلمان مواجه شد. همچنین برخی از گروه های عراقی از دولت این کشور خواسته اند سفارت آمریکا در این کشور را ببندد. هر چند برخی کشورها نظیر آلمان و ایتالیا گفته اند که از تصمیم دولت مرکزی عراق تبعیت خواهند کرد اما وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه ای برای خروج از عراق ندارد.
روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع آمریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.
یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: معامله گران بسیار ریسک گریز شده اند و این مساله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده است و باید ببینیم در ادامه اوضاع چه طور پیش خواهد رفت.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۳۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۳۱۷ دلار اعلام شد.
در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.
سین مک‌لین، استراتژیست ارزی در موسسه " پپر استون" گفت: نمی دانیم چه خواهد شد اما باید صبر کنیم. شرایط خیلی حساس و شکننده است.
در آخرین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۵۸ دلار مبادله شد. یورو نیز برای دویمن روز متوالی صعودی شد و به ۱.۱۱۸۷ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۶۷ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۸۲ دلار سنگاپور مبادله شد.
تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۸.۴ ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی طی سه ماه اخیر محسوب می شود. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹ یوان چین اعلام شد.
کاهش قيمت طلا  در بازارهاي جهاني
قیمت طلا که روز دوشنبه تحت تاثیر تشدید تنش های سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا به بالاترین سطح خود در 7 سال اخیر رسیده بود، امروز سه شنبه در پی کاهش این تنش ها با افت نسبی روبرو شده است.
قیمت هر اونس طلا تا این لحظه با 0.2 درصد کاهش به 1562 دلار رسیده است. قیمت طلا روز گذشته تا 1582 دلار در هر اونس افزایش یافت که بالاترین رکورد از آوریل 2013 میلادی بوده است.
قیمت هر اونس پالادیوم نیز که پیش از این به رکورد 2032 دلار رسیده بود با 0.1 درصد کاهش به 2028 دلار رسیده است. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز با توجه به عدم افزایش تنش ها در خاورمیانه با رشد نسبی روبرو شده است.
پس از انتشار برخی گزارش ها مبنی بر تصمیم ایالات متحده برای خروج نظامیانش از خاک عراق، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفت: واشنگتن هیچ برنامه ای برای خارج کردن سربازانش از عراق ندارد.
یک مقام کاخ سفید نیز گفت: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا دوشنبه آینده درباره سیاست واشنگتن در قبال ایران سخنرانی خواهد کرد. بانک گلدمن ساکس آمریکا در تازه ترین گزارش خود پیش بینی 3 و 6 و 12 ماهه خود درباره قیمت طلا را به 1600 دلار افزایش داده است.
این بانک تاکید کرده است که با توجه به بحران در روابط آمریکا و ایران، طلا سرمایه گذاری امن تری نسبت به نفت خواهد بود. میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر با 0.1 درصد افزایش به 896 تن رسیده است.
جهش کم سابقه دلار کانادا
دلار کانادا به بالاترین سطح ۱۴ ماه اخیر خود رسید. به گزارش سی بی سی کانادا، با افزایش تنش ها در خاورمیانه که باعث بالاتر رفتن قیمت نفت شد، قیمت دلار کانادا نیز رو به افزایش رفته است. در آخرین دور از معاملات بازارهای ارزی، هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۶۶دلار کانادا کاهش یافت تا بالاترین سطح ثبت شده دلار کانادا در طول چهارده ماه اخیر ثبت شود. شاخص " تی اس ایکس" بورس تورنتو نیز با افزایش ۰.۴ درصدی به ۱۷ هزار و ۱۰۵.۴۷ واحد رسید.
شان اوزبورن، استراتژیست ارشد ارزی در بانک " اسکوشیا" گفت: به نظرم دلار آمریکا در بازار کانادا دچار نوساناتی شده است و در حال حاضر با توجه به تنش هایی که آمریکا در روابط خود با برخی کشورها دارد تقاضا برای خرید اسکناس سبز چندان نیرومند نیست. از سوی دیگر کاهش اختلاف نرخ بهره بین کانادا و آمریکا و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز دلار کانادا را رو به جلو حرکت داده اند.
در برابر دیگرارزها نیز دلار کانادا در برابر یورو پوند صعودی و در برابر فرانک و ین نزولی بود تا جایی که هر پوند به ازای ۱.۷۰۵۸ دلار کانادا، هر یورو به ازای ۱.۴۵۰۱ دلار کانادا، هر فرانک سوئیس به ازای ۱.۳۳۷۱ دلار کانادا و هم چنین هر دلار کانادا به ازای ۸۳.۵۸۱۷ ین ژاپن معامله شد.
ادوارد مویا، تحلیل‌گر بازار در موسسه " اواندا" نیز گفت: دلار هنوز نتوانسته است موقعیت خود را در برابر ارزهای امن مستحکم کند اما اگر تنش‌ها بیش از این افزایش پیدا کنند، کار برای دلار آمریکا از این هم سخت تر خواهد شد.
انتظار می‌رود در ماه دسامبر اقتصاد کانادا توانسته باشد از رشد منفی ماه قبل که ضعیف ترین رشد هشت ماه اخیر این کشور نیز محسوب می‌شود فاصله بگیرد هر چند که احتمالا این رشد در سطح بالایی برای حمایت بیشتر از بازارهای ارز و سهام این کشور قرار نخواهد داشت.
ورود بانک‌های دولتی ترکیه به بازار ارز
بانک‌های ترکیه برای جلوگیری از ریزش بیشتر لیر دست به کار شدند.به گزارش رویترز، در روزهای اخیر و با تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، بانک مرکزی و بانک‌های دولتی ترکیه مداخله خود در بازار ارز این کشور را به منظور جلوگیری از ریزش بازارها تشدید کرده اند. از زمان بحران در روابط آمریکا و ترکیه بر سر بازداشت یک تبعه آمریکایی در این کشور و خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه، ارزش لیر در برابر دلار بیش از ۳۶ درصد سقوط کرده است و مقامات ترک نمی خواهند اجازه ریزش بیشتر لیر را بدهند.
یک معامله گر ارز در همین رابطه به رویترز گفت: بانک های دولتی امروز در بازار حضور محسوسی دارند. سخت است بگوییم چه قدر دلار در بازار فروخته‌اند اما چیزی که واضح است این است که نمی‌خواهند اجازه ریزش لیر را بدهند.
از زمان حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی که به شهادت وی انجامید، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش محسوسی داشته است و این مساله می‌تواند با توجه به وابستگی بالای ترکیه به واردات انرژی باعث کاهش ارزش لیر شود. هر چند هیچ کدام از بانک‌های دولتی حاضر به اظهار نظر در خصوص اتفاقات بازار ارز نشده اند اما بانک مرکزی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرده است که امسال به حضورش در بازار ارز شدت می‌بخشد.
معامله گران هم چنین منتظر روشن شدن تصمیم کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در خصوص نرخ بهره هستند و با توجه به تاکید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر ضرورت کاهش نرخ بهره این احتمال وجود دارد که نرخ بهره از سطح ۱۲ درصدی فعلی نیز کمتر شود. به گفته برخی فعالان بازار، انتظار می‌رود وزارت خزانه داری ترکیه پس از رسیدن نرخ بهره به سطح تک رقمی کار شروع اوراق قرضه بلندمدت را آغاز کند.
به عقیده معامله گران اطمینان فعالان تجاری و اقتصادی در نتیجه افزایش تورم در ماه دسامبر و ریسک های ژئوپلتیکی کاهش پیدا کرده است. نرخ برابری شش لیر در حال حاضر مرز روانی مهمی محسوب می‌شود و بانک مرکزی تلاش دارد تا از شکسته شدن آن جلوگیری کند. با این حال مداخله بانک مرکزی باعث شده است تا تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید در لیر کاهش پیدا کند. در حال حاضر هر دلار حدود ۵.۸۷ لیر قیمت دارد.