:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
اونس طلا به 1553دلار رسيد

افزايش نرخ اونس جهاني و كاهش قيمت دلار

قيمت طلا همچنان روند افزايشي خود را حفظ كرده و نرخ اونس طلا به 1553 دلار رسيد كه نسبت به روز جمعه معادل 9 دلار افزايش نشان مي دهد. اما در عين حال نرخ آزاد و معاملات نقدي دلار كه روز جمعه تا 14200 تومان نيز بالا رفته بود، روز شنبه و با باز شدن بازار و كنترل هاي معمول عرضه و تقاضا، نرخ دلار بار ديگر كاهش يافت و به 13570 تومان رسيد و در ساعات عصر نيز به 13650 تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
اقتصاد گردان - روز شنبه 14 دي ماه 98 در بازارهای جهانی، قيمت طلا همچنان روند افزايشي خود را حفظ كرده و نرخ اونس طلا به 1553 دلار  رسيد كه نسبت به روز جمعه معادل 9 دلار افزايش نشان مي دهد. اما در عين حال نرخ آزاد و معاملات نقدي دلار كه روز جمعه تا 14200 تومان نيز بالا رفته بود، روز شنبه و  با باز شدن بازار و كنترل هاي معمول عرضه و تقاضا، نرخ دلار بار ديگر كاهش يافت و به 13570 تومان رسيد و در ساعات عصر نيز به 13650 تومان معامله شد.

 فعالان بازار ارز و طلا معتقدند كه با افزايش تنش ها در منطقه خاورميانه نرخ اونس جهاني طلا تحت تاثير قرار گرفته است و به بالاترين سطح خود رسيده است اما با كاهش اثر رواني حمله آمريكا در بغداد و شهادت سردار سليماني و همچنين واكنش ها و اظهار نظرهاي مختلف پيرامون آن،  نرخ ارز كاهش يافت و دلار در بازار آزاد به 13570 تومان رسيد كه نسبت به روز  جمعه كه براي مقطعي وارد كانال 14 هزار تومان شد با كاهش مواجه شده است. همچنين قيمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 280 تومان و فروش آن نيز 13 هزار و 380 تومان  افزايش داشته است. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 780 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 880 تومان درج شد.
در سامانه سنا  نيز نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  13 هزار و 280 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 380 تومان اعلام شد كه نشان دهنده افزايش نرخ معاملات سنا نسبت به هفته گذشته است. همچنين نرخ لحظه اي  خريد هر یورو به قیمت 14 هزار و 780 تومان و فروش آن به قيمت 14 هزار و 880 تومان رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز پنجشنبه 12 دي 98  را براي دلار 12 هزار و 960 تومان، يورو 14 هزار و 357 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 802 تومان، درهم امارات 3 هزار و 504 تومان، لير تركيه 2 هزار و 2701 تومان و يوآن چين يك هزار و 961 تومان اعلام كرد. مقايسه اين نرخ ها، نشان دهنده افزايش نرخ ارز در صرافي ها نسبت به هفته گذشته است.
از سوي ديگر، روز شنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني به قيمت 1553 دلار  و دلار آزاد به قيمت 13 هزار و 570 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه با كاهش قيمت نسبت به روز جمعه مواجه شدند بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار 2 ميليون و 123 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 490 هزار و 100 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 830 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 820 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 500 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 530 هزار تومان و سكه گرمي نيز 930 هزار تومان معامله شد كه نسبت به هفته گذشته افزايش داشته اما نسبت به نرخ هاي روز جمعه كاهش نشان مي دهد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن  نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۳ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز شنبه ۱۴ دی ماه  ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۹۵۶ ریال و هر یورو ۴۶ هزار و ۸۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

جدیدترین قیمت دلار در بازارهای جهانی

از سوي ديگر، شاخص دلار توانست موقعیت خود را در کانال ۹۶.۶ تثبیت کند. به گزارش رویترز،   شاخص دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی با وجود تمایل سرمایه گذاران به خرید ارزهای امن موفق شد نسبت به روز قبل خود در سطح بالاتری بسته شود.   فضای معاملات ارز کماکان تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیک باقی مانده است. به دنبال تحولات اخیر در عراق و تشدید تنش ها، بسیاری از کشورها خواهان خویشتنداری طرفین و کاهش تنش ها شده اند.
از سوی دیگر کره شمالی نیز اعلام کرده است که دیگر به محدودیت آزمایش موشک های بالستیک پایبند نخواهد بود و آمریکا را متهم به شکست مذاکرات صلح کرده است. روابط آمریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط آمریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه آمریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد بود.
کارل شاموتا، استراتژیست ارشد بازار در موسسه "کمبریج گلوبال پیمنت" گفت: به طور خلاصه، در یک روز شاهد آن بودیم که سطح تنش ها خیلی بالاتر رفت. معامله گران دنبال یک دارایی امن برای پناه گرفتن هستند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۰۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۶۰۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸۳ دلار اعلام شد.
در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معاملعه گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد.
شاموتا افزود: نااطمینانی ایجاد شده ناشی از جنگ تجاری به بخش تولید آسیب زده و منجر به تضعیف رشد اقتصادی شده است و در ماه های پیش رو نیز صرف نظر از امضای فاز نخست توافق تجاری یا امضا نشدن آن، شاهد تداوم اثرپذیری شاخص های کلان از این جنگ خواهیم بود.
در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸۱ دلار مبادله شد. یورو نیز در دومین دور نزولی متوالی خود به ۱.۱۱۵۹ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۲۹۹۵ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۹۸ دلار سنگاپور مبادله شد. تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسئولین اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.
اورسلا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع گیری جدید مقامات مالی و درایی انگلیسی نیز نشان می دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه های دولتی در بخش های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.
در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴۸ درصد کاهش به ۱۰۸.۰۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۸۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۵۵ یوان چین اعلام شد.
مداخله سنگین بانک مرکزی ترکیه در بازار ارز
همچنين، بانک مرکزی ترکیه برای جلوگیری از ریزش بیشتر لیر بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار به بازار ارز این کشور تزریق کرد. به گزارش بلومبرگ به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده است که پس از ریزش لیر در معاملات روز گذشته و به منظور غلبه بر جو افزایشی دلار در بازارهای ارز ترکیه، بانک مرکزی این کشور دست به مداخله سنگین زده و بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کرده است. لیر ترکیه در معاملات دیروز ۰.۴ درصد ریزش کرد تا هر دلار با رسیدن به ۵.۹۷۸۱ لیر به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر برسد اما پس از مداخله بانک مرکزی در بازار، ارزش لیر مجددا کمی بهبود یافت و هر دلار به ۵.۹۷۲۵ لیر کاهش یافت.
پس از آرامش هفته‌های اخیر در روابط واشنگتن و آنکارا، روابط دو کشور اکنون بار دیگر و این بار بر سر مساله لیبی دچار تنش جدیدی شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته به ترکیه هشدار داد که برنامه این کشور برای اعزام نیروی نظامی به لیبی ممکن است با واکنش واشنگتن مواجه شود. مجلس ترکیه با لایحه پیشنهادی دولت برای ارسال نیروی نظامی به لیبی در حمایت از دولت در برابر ارتش موافقت کرده است. ترکیه هم‌چنین از ارسال دو ناو نظامی خود به آب های مدیترانه در شمال آفریقا خبر داده است.
به عقیده معامله گران اطمینان فعالان تجاری و اقتصادی در نتیجه افزایش تورم در ماه دسامبر و ریسک های ژئوپلتیکی کاهش پیدا کرده است. نرخ برابری شش لیر در حال حاضر مرز روانی مهمی محسوب می‌شود و بانک مرکزی تلاش دارد تا از شکسته شدن آن جلوگیری کند. با این حال مداخله بانک مرکزی باعث شده است تا تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید در لیر کاهش پیدا کند.
رکورد مداخله دولت در بازار ارز به ماه مارس سال گذشته برمی گردد که طی آن بانک های دولتی ترکیه ۱۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حمایت از لیر به بازار تزریق کردند. در برابر دیگر ارزهای مهم جهانی، نرخ برابری هر یورو معادل ۶.۶۶۴۴ یور و نرخ برابری هر پوند معادل ۷.۸۱۳۴ لیر اعلام شد.
۲۰۲۰ سال افزایش ارزش ارز دیجیتال
در خبري ديگر، در حالی که لیست بانک‌های مرکزی که در حال توسعه برنامه رمزارز رسمی خود هستند در حال افزایش است، این اتفاق قطعا سال ۲۰۲۰ را سال متفاوتی برای رمزارزهای جهان خواهد کرد.
به گزارش ایبِنا، کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول‌ و ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آنها از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌؛ به طوری که رمزگشایی آنها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. این نوع ارزها عموما توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند، سریع و مقرون به صرفه‌اند و محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند؛ و از همه مهم‌تر با دغدغه‌ی حفظ حریم خصوصی ایجاد شده‌اند.
همانطور که پیش از این روال بوده، ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. رمزارزها می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و ... داشته باشند. بیت‌ کوین، اتریوم، لایت‌ کوین، بایت‌ کوین، بیت کوین کش، ریپل، مونرو، استلار، ورج و دیگر آلت کوین ها انواع رمز ارز هستند.
اما حالا در سراسر جهان برنامه‌هایی برای توسعه سریع‌تر رمزارزها توسط دولت‌ها و فعالان بخش خصوصی در جریان است. قطعا ورود دولت‌های بزرگ به دنیای رمزارزها، قطعا آینده این پدیده مالی جهان  را با تغییرات جدیدی مواجه خواهد کرد و تاثیر دولت‌های کشورهای بزرگ بر روند افزایش قیمت ارز دیجیتالی محسوس خواهد بود.
گلوبال کوین ریسرچ در مطالعاتی اعلام کرده که ارزش ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس اعلام کرده که در ۱۲ ماه آینده این روند رو به رشد حفظ خواهد شد. تأثیر دولت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی بر روند افزایش قیمت ارز دیجیتال نیز محسوس خواهد بود.
به گفته وی، طی ۱۲ ماه آینده، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران هر چه بیشتری در جهان به ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین ورود خواهند کرد. ژائو در این خصوص گفت: در سراسر جهان، تعداد کشورهایی که به مطالعه ارز دیجیتال و استانداردهای نظارتی جهانی می‌پردازند افزایش خواهد یافت که به‌ خودی خود، اشاره‌ای به استفاده هر چه وسیع‌تر این نوع فناوری در جامعه خواهد بود.
این روند تاثیر مثبتی بر گسترش بازار ارز دیجیتال خواهد گذاشت. این نوع ارز مورد توجه هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی قرار خواهد گرفت و در سال ۲۰۲۰ این روند افزایش خواهد یافت.