:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اختتامیه دومین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت؛

90 درصد مباحث مطرح شده می تواند در حوزه ساخت و ساز و ضوابط شهرسازی عملیاتی شود

دومین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت شب گذشته با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیران و مسئولان دولتی و خصوصی، متخصصین، علاقمندان و دست اندرکاران برگزاری همایش به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۴۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
اقتصادگردان- ایپکچی عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر به نمایندگی از دبیر علمی همایش، محورها و موضوعات شاخص طرح شده در طول سخنرانی ها و پنل های تخصصی برگزار شده را به اختصار در اختیار حاضران در مراسم قرار داد.
در ادامه محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ذکر این مطلب که این جمع بندی ها زمانی می تواند نقش موثرتری داشته باشد که بتوانیم آنها را به صورت اسناد فنی و لازم الاجرا و یا پروتکل های اجرایی درآوریم.
وی در این رابطه از دبیر علمی کنفرانس درخواست کرد که جمع بندی ها در قالب مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان امکان عملیاتی شدن پیدا کند چرا که 80 تا 90 درصد مباحث مطرح شده می تواند در حوزه ساخت و ساز و ضوابط شهرسازی عملیاتی شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به حضور مهندسان خارجی از کشورهای همجوار ایران، آن را یک پتانسیل بالقوه برشمرد و گفت: موضوع بلایای طبیعی بویژه زلزله به دلیل آنکه مرز ندارد می تواند زمینه بسیار خوبی برای تعامل و همکاری های مشترک قرار گیرد. من به عنوان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی خود را برای توسعه همکاری های مشترک با این کشورها از جمله اقلیم کردستان عراق اعلام می کنم. در همین رابطه می توانیم در زمینه تبادل دانش و تجربه مان در حوزه شبکه شتابنگاری تعامل داشته باشیم. همچنین می توانیم در حوزه گواهینامه فنی و اصالت کالا نیز همکاری و تعامل را با کشورهای همجوار برقرار نماییم. این همکاری می تواند هم در جهت ارتقای کیفی محصولات ساختمانی که در این کشورها تولید می شود باشد و هم به صورت الزام دریافت گواهینامه فنی در مورد محصولاتی که به این کشورها می رود.
شکرچی زاده افزود: بر مبنای گفتگوها و مباحث به عمل آمده در جلسات و پنل های تخصصی، توجه به افزایش بهره وری و همچنین موضوع محیط زیست که در همه دنیا عدم توجه به آن موجب تغییر اقلیم ها شده است، مورد تاکید جدی ما قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین معضل مهم دیگری که در این مباحث به آن توجه شد مبحث انرژی است. تصور می کنم ضعف جدی که هم در ساخت و ساز و هم در حمل و نقل با آن مواجهیم مدیریت انرژی است. اگر دقت کنیم در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان نیز، به مبحث 19 که محوریت مصرف انرژی است توجه لازم به عمل نیامده است.بررسی های ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان می دهد که مبحث 19 هزینه  حداکثر 15 درصد را برای ساختمان خواهد داشت و این کاملا توجیه پذیر است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان ساخت:راهکاری که در این رابطه به هیات دولت پیشنهاد دادیم این بود که دولت این کار را از خودش شروع کند به این صورت که بهسازی انرژی را در ساختمان های دولتی پیاده سازی کند و پس از فرهنگ سازی لازم، اجرای آن در بخش خصوصی نیز صورت گیرد. در کشورهای اروپایی بر اساس پروتکل تعریف شده، ساختمان های دولتی باید تا سال 2030 انرژی پلاس شوند یعنی هم انرژی کمتری مصرف کنند و هم اینکه انرژی اضافه تولید کنند.
وی اضافه کرد: موضوع ساختمان های هوشمند نیز می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.
شکرچی زاده در پایان اظهار امیدواری کرد که نتایج دومین کنفرانس بتواند در مقررات ملی ساختمان یا در قالب پروتکل های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.
در دومین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت از حامیان و برگزارکنندگان با اهدای لوح تقدیر شد. در بخش حامیان، عبدل زاده مدیرعامل شرکت قصر آرزوی ایرانیان و طاهرخانی مدیرعامل شرکت تهویه ایرانیان مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه محمد شکرچی زاده رئیس همایش، علی شاهانی دبیر همایش و امید صدری دبیر اجرایی تقدیر به عمل آمد.
در بخش تقدیر از شرکت ها و برگزارکنندگان دومین همایش و نمایشگاه بین المللی صنعت ساخت، با اهدای لوح از محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی سرلک مدیرعامل مهندسین مشاور مقاوم سازه پویا، سیدمهدی محمودی فر مدیرعامل شرکت سهلان نما، امید صدری مدیرعامل شرکت صدر استون و طاهرخانی مدیرعامل شرکت تهویه ایرانیان تقدیر به عمل آمد. در پایان همچنین  یاد و خاطره مرحومان عبدالله حسینی استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی همایش و عباس رضی پور رئیس اتحادیه کامیونداران کمپرسی ایران گرامی داشته شد.