:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
افزايش قيمت ارز در صرافي ها

لغو محدودیت تعداد دفعات خرید ارز مسافرتي تا سقف ۲ هزار یورو

روز دوشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 12 هزار و 900 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه اندكي افزايش يافت ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 960 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 452 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 485 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 410 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 370 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 470 هزار تومان و سكه گرمي نيز 910 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
اقتصادگردان-
با پیگیری صورت گرفته کانون صرافان، محدودیت تعدد و تنوع خرید ارز تا سقف ۲ هزار یورو در صرافی های مجاز سراسر کشور برداشته شده است. تا پیش از این هر شخص تا سقف ۲ هزار یورو و نهایتا یک بار در سال مجاز به خرید ارز بود با این وجود اگر یک فرد در طول سال یکبار به میزان فرضا ۱۰۰۰ یورو این ارز را دریافت می کرد، تا پایان سال دیگر اجازه نداشت بار دیگر تا سقف ۲ هزار یورو دریافت دوباره داشته باشد که مشکلاتی را به خریداران تحمیل کرده بود.

بر اساس سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، از سال گذشته سقف خرید ارز مسافرتی برای هر کد ملی محدود شد و افراد با هر کد ملی و شماره تلفن به نام شخص می‌توانستند فقط یک بار در سال تا سقف ۲۰۰۰ یورو (معادل 2200 دلار) از طریق صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ارز خرید کنند؛ به عبارت دیگر اگر فردی 100 دلار از صرافی‌ها ارز مسافرتی خرید می‌کرد، دیگر اجازه خرید ارز را در آن سال نداشت و به عبارت دیگر سهمیه 1900 یوروی باقی‌مانده‌اش در آن سال می‌سوخت.

حال مشاهدات از معاملات بازار ارز نشان می‌دهد که محدودیت تعدد خرید ارز مسافرتی برداشته شده، اما سقف رقمی خرید ارز همچنان باقی است.به این ترتیب متقاضیان ارز، از این پس می‌توانند تا سقف ۲۰۰۰ یورو در سال به تعداد دفعات نامحدود خرید داشته باشند، اما در مجموع امکان خرید بیش از ۲۰۰۰ یورو در سال وجود ندارد.این تصمیمی است که با پیگیری کانون صرافان در راستای کوتاهی دست دلالان و فعال‌تر شدن بازار رسمی ارز انجام شده است.پیش از این نیز مسئولان کانون صرافان از احتمال برداشته شدن این محدودیت خبر داده بودند و به این ترتیب می‌توان امید داشت که با این تصمیم، بازار غیر رسمی بیش از پیش تضعیف شود.

به این ترتیب متقاضیان ارز، از این پس می‌توانند تا سقف ۲۰۰۰ یورو در سال به تعداد دفعات نامحدود خرید داشته باشند، اما در مجموع امکان خرید بیش از ۲۰۰۰ یورو در سال وجود ندارد. این تصمیمی است که با پیگیری کانون صرافان در راستای کوتاهی دست دلالان و فعال‌تر شدن بازار رسمی ارز انجام شده است. پیش از این نیز مسئولان کانون صرافان از احتمال برداشته شدن این محدودیت خبر داده بودند و به این ترتیب می‌توان امید داشت که با این تصمیم، بازار غیر رسمی بیش از پیش تضعیف شود.

روز دوشنبه 25 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاي 1478 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 12900 تومان نرخ گذاري شد، قیمت خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز ۱۲ هزار و 650 تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و 750تومان است. قیمت‌های حاکی از افزایش ۱۵۰ تومانی قیمت خرید و فروش دلار نسبت به روز يكشنبه است، در این صرافی‌ها همچنین نرخ خرید هر یورو ۱۳ هزار و 850تومان اعلام شد. همچنین نرخ فروش هر یورو ۱۳ هزار و 950 تومان است که نسبت به دیروز ۵۰ تومان کاهش قیمت دارد. همچنین نرخ فروش هر یورو ارز مسافرتی ۱۴ هزار تومان است که از دیروز ۲۰۰ تومان بیشتر شده است، در بانک‌ها نیز نرخ خرید دلار ۱۲ هزار و ۴۲۰ تومان و یورو ۱۳ هزار و ۶۱۳ تومان اعلام شد که از روز يكشنبه ارزان‌تر شد.

روز دوشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 12 هزار و 900 تومان در بازار آزاد، قيمت طلا و سكه اندكي افزايش يافت ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 960 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 452 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 485 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 410 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 370 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 470 هزار تومان و سكه گرمي نيز 910 هزار تومان معامله شد

در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار به 12 هزار و 600 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 700 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 800 تومان خريداري و به قيمت 13 هزار و 900 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز يكشنبه 24 آذر 98 را براي دلار 12 هزار و 563 تومان، يورو 13 هزار و 892 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 496 تومان، درهم امارات 3 هزار و 434 تومان، لير تركيه 2 هزار و 244 تومان و يوآن چين يك هزار و 886 تومان اعلام كرد.

در بازار از رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «دوشنبه بیست و پنجم آذر ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۲۲۷ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۵۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

طلا از صعود بازماند

از سوي ديگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر توافق آمریکا و چین روی فاز اول پیمان تجاری که تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های امن را کمتر کرد، پایین رفت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۴۷۴ دلار و ۴۶ سنت ایستاد، در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۴۷۸ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز دوشنبه از توافق بزرگترین اقتصادهای جهان که اعمال تعرفه‌های جدید روی واردات کالا را معلق کرد، استقبال کرده و صعود کردند.

به گفته بنجامین لو، تحلیلگر شرکت "فیلیپ فیوچرز"، سرمایه گذاران پس از اعلام فاز اول توافق تجاری، به میزان فزاینده‌ای ریسک پذیر شده اند و این موضوع قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است. البته افت ارزش دلار از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب کاهش پیدا کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا روز یکشنبه اظهار کرد که این توافق صادرات آمریکا به چین را در دو سال آینده تقریبا دو برابر می‌کند و با وجود نیاز به ترجمه و بازبینی متن سند، تقریبا تمام شده تلقی می‌شود.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی تریدر، فاز اول توافق مطابق انتظارات بازار نبود و احتمالا برای احیای کامل اعتماد تجاری یا بهبود معنی‌دار صادرات یا سرمایه گذاران، کافی نخواهد بود. معامله‌گران اکنون به مسیر طولانی رسیدن به فاز دوم توافق تجاری معطوف شده‌اند و بنابراین طلا همچنان می‌تواند تحت تاثیر تشدید تنشهای تجاری صعود کند.

قیمت طلا که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۵ درصد رشد کرده که عمدتا تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار که روز جمعه در آمریکا منتشر شد نشان داد خرده فروشی در نوامبر کمتر از حد مطلوب رشد کرده است زیرا آمریکایی‌ها با وجود بهبود وضعیت بازار کار، میزان هزینه را کاهش دادند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۹۴۱ دلار و ۵۳ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۶ دلار و ۹۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۹۳۰ دلار و ۱۲ سنت معامله شد.

دلار در بازارهای جهانی عقب نشست

همچنين شاخص دلار در برابر همتایانش باز هم کاهش یافت. به گزارش رویترز، پس از مدت ها انتظار بازارهای مالی با دو خبر خوب در حوزه کلان مواجه شده اند: خروج همراه با توافق انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر می‌رسد و در حوزه جنگ تجاری نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که چین و آمریکا پس از ۱۷ ماه اختلاف بر سر مسائل تجاری به فاز نخست توافق دست یافته‌اند. قرار است آمریکا از برنامه قبلی خود برای افزایش تعرفه بر روی واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین صرف‌نظر کند و در طرف مقابل، چین میزان افزایش خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد.

توافق اولیه آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری می‌تواند تا حد زیادی به نگرانی‌ها از یک جنگ تجاری تمام‌عیار خاتمه دهد. طبق گفته رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا قرار است تا طبق مفاد فاز نخست توافق تجاری، آمریکا میزان صاردات خود به چین را دو برابر کند. کسری بزرگ تراز حساب تجاری با چین یکی از اصلی ترین دلایل آمریکایی‌ها برای شروع جنگ تجاری با چین بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲ درصد کاهش در مقایسه با روز يكشنبه و در سطح ۹۶.۵۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۶۹ دلار اعلام شد.

جاین دویل، قائم مقام بخش تجارت در موسسه "تمپوس این" گفت: بازارها با اخبار مهم متعددی روبرو شدند و احتمالا تا مدت‌ها شاهد جنگ تعرفه‌ای بین چین و آمریکا نخواهیم بود. در نتیجه به یک پایان شگفت‌انگیز رسیده‌ایم هرچند که کمبود جزئیات توافق باعث شده است تا برخی معامله‌گران هنوز به دیده تردید به مساله توافق نگاه کنند.

واقع مهم دیگر در بازارهای مالی در حوزه برگزیت اتفاق افتاد: حزب حاکم محافظه کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی قاطعی در برابر رقبای خود دست یافت که از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر تاکنون بی‌سابقه بوده است. حزب کارگر که طرفدار برگزاری همه پرسی مجدد درخصوص برگزیت بود، در بسیاری از پایگاه‌های سنتی خود نیز دچار شکست شد و در نتیجه این اتفاق، جرمی کوربین، رهبر این حزب اعلام کرد از سمت خود کناره گیری می‌کند.

ریشی سوناک، نماینده مجلس انگلیس از حزب محافظه کار ابراز امیدواری کرده است که لایحه توافق دلت انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه تا پیش از کریسمس ( ۹ روز دیگر) در مجلس تصویب شود.

کارولین فیربرین، مدیر موسسه " سی بی آی" گفت: پیروزی قاطع محافظه‌کاران باعث شده است تا عدم قطعیت به حداقل برسد. سوال اینجاست که نخست وزیر تا چه حد از این اکثریت برای تعیین شرایط آینده روابط با اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد و کار واقعی تازه شروع شده است. برای دولت این خیلی خیلی مهم خواهد بود که اطمینان را به فعالان تجاری باز گرداند و این کار باید هرچه زودتر صورت گیرد. فعالان نمی‌خواهند دیگر با کابوس خروج بدون توافق مواجه شوند.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش نیرومند ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۱۴ دلار مبادله شد. یورو نیز به مانند بسیاری از ارزهای دیگر در برابر دلار صعودی بود و با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱.۱۱۴۲ دلار رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۵۲ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۵۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: هنوز نا اطمینانی‌هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۹.۳۷۷۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۴۵ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۸۷۱ یوان چین اعلام شد.

روزهای درخشان پوند

با تداوم روند صعودی پوند، ارزش ارز انگلیسی به بالاترین سطح ۱۸ماه اخیر رسید. به گزارش ایسنا، واکنش بازار ارز به پیروزی قاطع حزب محافظه کار به رهبری بورس جانسون در انتخابات انگلیس کماکان ادامه دارد و تقاضای بسیار زیاد برای خرید پوند از سوی معامله‌گران باعث شده است تا ارز انگلیسی وارد مداری کاملا صعودی شود. در نخستین روز از معاملات هفتگی ارزی، ارزش پوند در برابر دلار به بالاترین سطح ۱۸ ماه اخیر و در برابر یورو به بالاترین سطح سه سال اخیر رسید.

طبق اعلام پایگاه خبری پوند استرلینگ، 16 دسامبر نرخ برابری هر پوند معادل ۱.۳۳۸۷ دلار و ۱.۳۱۶۸ فرانک سوئیس اعلام شد. هم‌چنین پس از مدت‌ها پوند موفق شد تا کانال ۱.۲ یورویی را بشکند و هر پوند تا ۱.۲۰۲۱ یورو صعود کند. در برابر ارزهای آسیایی نیز پوند کاملا صعودی بود تا جایی که هر پوند به ازای ۹۵.۰۰۱۱ روپیه هند، ۱.۹۴۸۲ دلار استرالیا، ۱.۸۱۴۷ دلار سنگاپور، ۱۴۶.۴۳۶۲ ین ژاپن و ۹.۳۵۲۲ یوان چین مبادله شد.

دریک هالپنی، مدیر تحقیقات بازارهای جهانی در بانک" میتسوبیشی" گفت: به نظر می‌رسد اکنون یکی از طلایی ترین زمان ها برای پوند در سال جاری باشد. نتایج قاطع انتخابات خیلی به صعود پوند کمک کرد.

بوریس جانسون وعده داده است که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید، انگلیس را روز سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج کند. انگلیس و اتحادیه اروپا تاکنون سه مرتبه بر سر چگونگی برگزیت به توافق رسیده اند که هر سه بار به دلیل مخالفت مجلس انگلیس با طرح‌های پیشنهادی این کار به تعویق افتاده است. با این حال برخی کارشناسان معتقدند که کار اصلی تازه شروع شده است و باید مذاکرات جامعی برای ترسیم روابط مالی، بانکی و تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شود.

کنتین فیتسیمن، کارشناس بازار ارز در موسسه " تی رو" گفت: این تازه شروع ماجرا است و کار اصلی، مذاکره با اتحادیه اروپا در خصوص چهارچوب روابط آینده خواهد بود. فکر می کنم این مذاکرات پیچیده و زمان‌بر باشند.