:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
رئیس کل بانک مركزي در هشتمین نشست دوره‌ای با اقتصاددانان

كنترل تورم و بازار ارز ادامه دارد/ كاهش نرخ دلار ادامه يافت

همتي: علیرغم تداوم فشار تحریم‌ها، روند صادرات غیر نفتی کشور به خوبی در حال انجام است و تامین ارز واردات نیز از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد و شاهد انجام روان تأمین ارز در سامانه نیما هستیم. /به عقيده كارشناسان كاهش شديد قيمت ارز طي چند روز اخير علاوه بر تزريق ارز از سوي بانك مركزي به بازار و همچنين كاهش سقف تراكنش بين بانكي تا مبلغ 100 ميليون تومان، متاثر از دلايل غير اقتصادي است، از جمله مي توان به سفر احتمالي رئیس‌جمهور به ژاپن و امکان میانجی‌گری ژاپنی‌ها و همچنين تبادل دو زنداني بين ايران و آمريكا اشاره كرد كه باعث ايجاد چشم اندازي روشن و كاهش التهاب در بازار ارز شده است
کد خبر: ۱۴۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
اقتصاد گردان -  رئیس کل بانک مركزي در هشتمین نشست دوره‌ای با اقتصاددانان درباره راهکارهای ثبات بازار ارز، کنترل و هدایت نقدینگی، کاهش تورم و موضوعاتی نظیر لایحه بودجه ۹۹ و راهکار مقابله با تاثیرات آن بر سیاست‌های پولی، مسائل مربوط به طرح بانکداری مجلس اعلام کرد: روند کاهنده نرخ تورم در کشور ادامه دارد و بازار ارز را نیز کنترل می‌کنیم و آرامش و تعادل آن برقرار خواهد بود.
عبدالناصر همتی با تشریح وضعیت ارزی کشور گفت: علیرغم تداوم فشار تحریم‌ها، روند صادرات غیر نفتی کشور به خوبی در حال انجام است و تامین ارز واردات نیز از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد و شاهد انجام روان تأمین ارز در سامانه نیما هستیم.
وی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص کاهش صادرات غیرنفتی کشور تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور طی هشت ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته از نظر وزنی افزایش داشته اما اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی و شفاف‌سازی میزان اظهار صادرات توسط صادرکنندگان باعث کاهش ارزش اعلامی صادرات غیر نفتی شده بود؛ لذا روند صادرات غیرنفتی کشور رو به رشد است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
همتی افزود: علیرغم جو روانی ایجاد شده در بازار ارز و نوسانات در این بازار طی هفته‌های اخیر، خوشبختانه مدیریت بازار از نظر ریال و ارز توسط بانک مرکزی موجب ایجاد تعادل و آرامش دوباره در بازار ارز شد.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ ماهانه و نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در آبان ماه گفت: این آمار نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی در کنترل تورم بوده است و علیرغم نوسانات اخیر در بازار ارز و سایر بازارها تلاش می‌کنیم با تداوم آرامش و تعادل بازار ارز در سایر بازارها نیز آرامش برقرار باشد و روند کاهنده نرخ تورم را ادامه دهیم.

نرخ ها در بازار

روز يكشنبه 24 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1476 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار در بازار آزاد نيز 12550 تومان نرخ گذاري شد، نرخ خرید هر دلار  روز يكشنبه در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان درج شد، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان شد.
به عقيده كارشناسان كاهش شديد قيمت ارز طي چند روز اخير علاوه بر تزريق ارز از سوي بانك مركزي به بازار و همچنين كاهش سقف تراكنش بين بانكي تا مبلغ 100 ميليون تومان، متاثر از دلايل غير اقتصادي است، از جمله مي توان به سفر احتمالي رئیس‌جمهور به ژاپن و امکان میانجی‌گری ژاپنی‌ها و همچنين تبادل دو زنداني بين ايران و آمريكا اشاره كرد كه باعث ايجاد چشم اندازي روشن و كاهش التهاب در بازار ارز شده است.
روز يكشنبه با اعلام نرخ اونس طلاي جهاني و دلار آزاد به قيمت 12 هزار و 550 تومان در بازار آزاد، طلا و سكه به روند كاهش  قيمت  خود ادامه دادند ، بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 908 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 438 هزار و 500 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 340 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 300 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 370 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 470 هزار تومان و سكه گرمي نيز 900 هزار تومان  معامله شد
در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 450 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 550 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 13 هزار و 750 تومان خريداري و به قيمت 13 هزار و 850 تومان به فروش رسيده است. سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز شنبه 23 آذر 98  را براي دلار 12 هزار و 848 تومان، يورو 14 هزار و 112 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 711 تومان، درهم امارات 3 هزار و 220 تومان، لير تركيه 2 هزار و 284 تومان و يوآن چين يك هزار و 952 تومان اعلام كرد.
همچنين در بازار ارز رسمي بانک مرکزی روز یکشنبه قیمت ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن بهای همه ارزها با توجه به تعطیل رسمی بازارهای جهانی، ثابت است، نرخ دلار آمریکا همچنان بدون تغییر، ۴۲ هزار ریال، قيمت هر یورو ۴۶ هزار و ۷۰۵ ریال و پوند انگلیس نيز ۵۵ هزار و ۹۹۸ نرخ گذاري شد.

پيش بيني قيمت طلا در آستانه شب يلدا

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا، نقره، جواهر و سکه تهران می‌گوید: ممکن است در شب یلدا به دلیل افزایش میزان تقاضا قیمت دیگر اقلام‌ مصرفی گران شود؛ اما معمولا شب یلدا در افزایش یا کاهش قیمت طلا آنچنان اثرگذار نیست.  
در همین حال، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه صنف سازندگان طلا، نقره، جواهر و سکه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت طلا تا پایان هفته نوسان دارد یا خیر؟ گفت: تمام توجه مسئولان این است که قیمت دلار و طلا در ماه‌های پایانی سال آرامش نسبی داشته باشد. بنابراین قیمت طلا تا پایان این هفته نمی‌تواند نوسان آزاردهنده‌ای داشته باشد.
ابراهیم محمدولی افزود: البته نوسان دوباره در بازار طلا و سکه ممکن است که این بازار را راکد کند و میزان داد و ستدها را به حداقل برساند. طبق بررسی‌ها ظرف دو هفته گذشته داد و ستد در بازار طلا و سکه رونق گرفت و این در حالی است که طی یک هفته گذشته میزان تقاضا در بازار به حداقل رسید.
او در بخش دیگر سخنانش به قیمت طلا در شب یلدا اشاره و اظهار کرد: ممکن است در شب یلدا به دلیل افزایش میزان تقاضا قیمت دیگر اقلام‌ها مصرفی گران شود اما معمولا شب یلدا در افزایش یا کاهش قیمت طلا آنچنان اثرگذار نیست.

شرط اجازه صادرات از اول دی ماه

از سوي ديگر وزارت صمت صدور مجوز صادرات از اول دی ماه را مشروط به ارائه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما برای ۶ ماهه نخست سال جاری کرد. با توجه به تعهد صادر کنندگان کالاهای تحت پوشش مبنی بر برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور (سامانه‌ نیما) در صورت عدم ارائه مدرک تسویه حساب ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد (حداقل برای شش ماهه اول سال جاری) تا پایان ماه جاری از اول دی‌ماه سال جاری به هیچ عنوان با صادرات کالاهای صادراتی آنها موافقت به عمل نخواهد آمد و اسامی آنان را از لیست صادرکنندگان مجاز حذف خواهد شد. در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده از حمل بار به گمرکات کشور خودداری نمایند. بدیهی است مسئولیت عواقب آن (دموراژ، برگشت کالا و غیره) به عهده خود واحدها خواهد بود.

کاهش وابستگی به دلار قطر

در خبري ديگر، وزیر دارایی قطر از آمادگی برای پذیرش همه ارزها در تجارت خارجی خبر داد.
به گزارش رویترز، علی العمادی، وزیر دارایی قطر در کنفرانس خبری در شهر دوحه با اعلام اینکه قطر به دنبال متنوع سازی ارزهای مورد استفاده خود در مبادلات تجاری است، افزود که از این پس قطر از استفاده همه ارزها در مبادلات تجاری استقبال می کند، با این حال دلار احتمالا کماکان به عنوان ارز نخست تجاری قطر باقی خواهد ماند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص استفاده از ارزهای غیردلاری در صادرات گاز مایع طبیعی نیز گفت که کشورش آماده قبول دیگر ارزها در مبادلات است. وی با بیان این‌که بخش بزرگی از اقتصاد قطر بر دلار متکی است افزود: کاملا آمادگی داریم که از دیگر ارزها در مبادلات استفاده کنیم.
اقتصاد قطر وابستگی زیادی به صادرات گاز مایع دارد و تا پیش از این قطر وجوه حاصل از صادرات محصولات انرژی خود را به دلار دریافت می کرد. به گفته وزیر دارایی قطر این کشور در نظر دارد تا سهم استفاده از ارزهای معتبر دیگری نظیر پوند انگلیس، یورو و یوان را در مبادلات دوجانبه تقویت کند. وزیر دارایی قطر با اشاره به سهم بالای دلار در مبادلات تجاری جهانی گفت: وقتی کشوری ( آمریکا) حدود یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارد چه ما خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، ارز آن ها بر جهان مسلط خواهد بود.
اظهارات وزیر دارایی قطر در شرایطی بیان می‌شود که با وجود ثبات نسبی در بازار ارز، رشد اقتصادی این کشور در دوازده ماه منتهی به ژوئن به منفی ۱.۴ درصد رسیده است که نخستین رشد منفی این کشور در طول یک دهه اخیر محسوب می شود. همچنین رشد اقتصادی قطر در سه ماهه منتهی به ژوئن در مقایسه با رشد سه ماهه نخست سال، ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کشور امیدوار است از طریق برگزاری رقابت های جام جهانی و گشایش کانال های مالی بیشتر از جمله بر حسب ارزهای غیر دلاری، میزان صادرات و رشد اقتصادی خود را تقویت کند.

سوئیس هم دور ارزهای دیجیتالی خط کشید

همچنين دولت سوئیس اعلام کرد فعلا برنامه ای برای ارائه ارزهای دیجتالی ندارد. به گزارش رویترز، پس از آن که مجلس سوئیس از دولت این کشور خواست تا جنبه های عرضه ارز دیجیتالی این کشور موسوم به "فرانک الکترونیکی" را بررسی کند، دولت در بیانیه ای اعلام کرد که در مقطع کنونی زیان انجام چنین کاری از منافع آن بیشتر است و فرانک الکترونیکی می تواند ثبات نظام مالی را بر هم زند. به گفته دولت سوئیس، در حال حاضر دسترسی به یک ارز دیجیتالی جهانی برای سوئیس منفعت خاصی نخواهد داشت و تنها موجب افزایش ریسک های مالی می‌شود.
ایده ارز دیجیتالی بانک مرکزی که اکنون توسط کشورهایی نظیر چین و کانادا دنبال می‌شود، امکان استفاده از یک ارز دیجیتالی به عنوان واحد پول ملی را برای عموم مردم فراهم می کند. این ارزها قرار است به عنوان مکمل به سایر ابزارهای پرداختی نظیر وجه نقد و کارت های اعتباری ملحق شوند. کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا پیش تر گفته بود کشورهای عضو منطقه یورو باید پیشتاز عرصه ارزهای دیجیتالی در جهان باشند.
موافقان ایده استفاده از ارزهای دیجیتالی ملی معتقدند چنین کاری باعث افزایش کارایی پرداخت، اعمال بهتر نظارت مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی خواهد شد اما مخالفان می‌گویند تا زمان فراهم نشدن بستر نظارتی مناسب نباید چنین ارزهایی وارد چرخه پولی شوند.
دولت سوئیس در بیانیه خود اعلام کرده است که معرفی یک ارز دیجیتالی با امکان استفاده محدود توسط نهادهای مالی را استراتژی معقول تری از عرضه یک ارز عمومی می داند.
پیش از سوئیس، مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده بودند فعلا برنامه ای برای عرضه ارزهای دیجیتالی ندارند. جروم پاول، مدیر بانک مرکزی آمریکا با اذعان به سخت بودن مسیر انطباق فعالیت‌های ارزهای دیجیتالی با نظام مالی و بانکی فعلی اعلام کرده بود این کشور فعلا قصد ندارد در آینده‌ای نزدیک نسبت به راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی اقدام کند. جروم پاول گفته که از نظر وی نظام پرداخت در آمریکا بسیار رقابت‌پذیر و نوآور است و با توجه به فراهم بودن انتخاب‌های گسترده روش‌های پرداختی در پیش روی مشتریان، راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی در مقطع فعلی یک نیاز فوری نیست.