:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
برومند خبر داد

اختصاص ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، عرضه آخرین یافته‌های فناورانه از ۲۶ آذر

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری از آغاز به کار بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار از روز سه‌شنبه ۲۶ آذر خبر داد و گفت: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور نیز از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است که در آن ۱۸ پژوهشگر مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
اقتصادگردان- مسعود برومند، در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار (عرضه و تقاضای فناوری و جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور) از ۲۶ تا ۲۹ آذر، اظهار کرد: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور، بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، دومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی و هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی از برنامه‌های وزارت علوم در این نمایشگاه است.

وی در خصوص جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این جشنواره صبح روز سه‌شنبه ۲۶ آذر ماه با اهداف ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور و ارتقای منزلت و جایگاه پژوهش و فناوری، معرفی توانمندی‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری، تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی و پژوهشگران و فناوران کشور و همچنین فراهم سازی زمینه گسترش پژوهش‌های هدفمند و موثردر جامعه برگزار می‌شود.

برومند به بیان فرآیند انتخاب پژوهشگران و فناوران اشاره کرد و یادآور شد: در مرحله اول، انتخابِ افراد توسط دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، فناوری در دستگاه اجرایی صورت گرفته و در مرحله دوم، بررسی برگزیدگان مرحله اول در دبیرخانه جشنواره و توسط کمیته داوران انجام شده است.

وی گفت: نقش آفرینی موثر در گسترش مرزهای علمی و توسعه فناوری‌های ارزش آفرین، ایفای نقش موثر در ارتباط مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با صنعت، اثربخشی فعالیت‌ها در حل مشکلات با رفع نیازهای کلان کشور، تمرکز بر حل معضلات و مشکلات روز جامعه، فعال بودن در عرصه بین المللی و ثبت اختراع، اکتشاف و ابتکار از شاخص‌های انتخاب پژوهشگران و فناوران برگزیده به شمار می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه برای جشنواره امسال ۳۶۳ پژوهشگر و فناور معرفی شده‌اند که در این میان ۲۴ نفر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، یادآور شد: از این تعداد ۱۸ نفر پژوهشگر و ۶ نفر فناور هستند.

برومند همچنین به برگزاری نمایشگاه تستا اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در دو بخش تقاضای فناوری و عرضه فناوری برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن کنار یکدیگر قرار دادن توانمندی‌های فنی داخلی و نیازمندی فناورانه کشور و همچنین ایجاد بستری مناسب برای همکاری و تفاهم فناوران و صنایع کشور است.

بودجه ۴۰ میلیون یورویی دانشگاه‌ها برای تجهیز آزمایشگاه

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امسال ۴۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت کردیم که سهم هر دانشگاه مشخص است و اگر دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات داخلی استفاده کنند از تسهیلات بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم برای وزارت علوم جهت دار کردن رساله‌های دانشگاهی است که این امر نیازمند یک نظام حمایتی بوده و ما تلاش می‌کنیم تا پژوهش‌ها در تحصیلات تکمیلی به سمت فناوری و تجاری سازی حرکت کنند.

امضای ۸۹ تفاهم‌نامه از ۹۰۰ تقاضای فناورانه

وی تاکید کرد: در نمایشگاه تستا شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و صنایع حضور خواهند داشت و نیازمندی‌های فناورانه خود را به نمایش خواهند گذاشت و در مقابل نیز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صنعتگران توانمندی‌های خود را ارایه خواهند داد.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: مشوق‌هایی برای هر دو گروه شرکت کننده در نظر گرفته شده که در صورت عقد تفاهم نامه یارانه تجاری سازی برای هر طرح از محل منابع وزارت علوم و همچنین اعطای تسهیلات مالی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰۰ تقاضای فناورانه در نمایشگاه تستا مستندسازی شده که از این بین ۸۹ تفاهم نامه به امضا رسید، گفت: از این تعداد ۱۹ مورد به عقد قرارداد نهایی منجر شد ۸ طرح هنوز نهایی نشده است و ۶۲ طرح نیز لغو شد.

برومند با بیان اینکه در نمایشگاه تستا سال گذشته ۳۰۰۰ فناوری در سامانه نمایشگاه نمایه شد، ادامه داد: همه این فناوری‌ها مورد بررسی قرار نگرفت و از این میزان تنها ۱۴۰۰ طرح برگزیده شدند که در نهایت ۸۹ تفاهم نامه به امضا رسید. علاوه بر آن از ۱۸۲ طرحی که سال گذشته در نمایشگاه مورد توجه بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته بودند رقمی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان سهم تفاهم نامه‌ها بود که در این میان ۲۷۱ تقاضای تفاهم نامه داخلی و ۴ تفاهم نامه خارجی نیز امضا شده است.

ارائه ۳۵۲۸ فناوری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش،فناوری و فن بازار

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص ویژگی‌های نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی در سال ۹۸ گفت: در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌های ویژه نمایشگاه جهت ارایه به طرفین عرضه و تقاضا و حضور صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه است و تلاش می‌شود تا ۹ رویداد قطعی در این دوره برگزار شود. امسال نیز ۳ هزار و ۵۲۸ فناوری در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ارایه می‌شود که با توجه به تعداد فناوری‌های عرضه شده در سال گذشته که ۳ هزار و  ۱۹۹فناوری بود یک رشد ۱۰ درصدی را شاهد هستیم.
برومند تاکید کرد: در حاشیه این دو نمایشگاه هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی نیز برگزار می‌شود که دانشجویان با استفاده از یارانه دانشجویی می‌توانند از محصولات آن استفاده کنند. هم چنین ناشران معتبر نمایشگاهی نیز در این بخش حضور دارند.