:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
استاندار سمنان عنوان کرد:

بی‌مسوولیتی در قبال نسل‌های آتی با "ولع در خام‌فروشی موادمعدنی"

استاندار سمنان از آنچه ولع در خام‌فروشی موادمعدنی می‌خواند به نوعی بی‌مسوولیتی در قبال نسل‌های آتی و اتلاف برخی از مهمترین سرمایه‌های کشور تعبیر کرد و گفت: باید با رفع موانع پیش روی فراوری معادن، ارزش‌افزوده بیشتری از این سرمایه‌های خدادادی به دست آورد.
کد خبر: ۱۴۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
اقتصادگردان- علیرضا آشناگر در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان از آمادگی استان برای حمایت از سرمایه‌گذاران و کمک به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری خبر داد و اظهار کرد: بی‌تردید ولَع در بهره‌برداری و اکتشاف مواد خام معدنی بدون فرآوری و تمرکز صرف بر خام‌فروشی آنهم بدون استفاده از فناوری و دانش روز در راستای منافع مردم و کشور نیست.
عالی‌ترین مقام اجرایی استان با اذعان به اینکه این سرمایه‌ها متعلق به نسل‌های آینده نیز هست افزود: همه ما باید در قبال نسل‌های آینده نیز مسئول و پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به موانع پیش روی فرآوری معدنی در کشور و استان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم فرآوری معادن به عدم وجود زیرساخت‌های لازم در محدوده پیرامونی این معادن برمی‌گردد.
آشناگر بر ضرورت اعطای مجوزهای معدنی به افراد صلاحیت‌دار تاکید و تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این خصوص اولویت را به واگذاری مجوزهای اکتشاف به اشخاص و شرکت‌های صاحب صلاحیت دهد.

وی بر لزوم رعایت همزمان قوانین زیست‌محیطی تاکید کرد و افزود: صدور پروانه‌هایی با اکتشاف سطحی و صرفا برای برداشت موادمعدنی خام در یک پهنه گسترده در کنار این موضوع که به محیط زیست صدمه وارد می‌کند، قطعا به صرفه اقتصادی نیز نخواهد بود که باید در این خصوص دقت نظر بیشتری صورت بگیرد.

استاندار سمنان با اشاره به لزوم زمینه‌سازی برای توسعه واحدهای فرآوری در استان گفت: در بخشی از معدن استان و خصوصا معادن استان در شهرستان‌های شاهرود، دامغان و میامی زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و بعضا گاز وجود ندارد و همین سبب شده که یا فرآوری معدنی صورت نگیرد و یا اگر هم فراوری معدنی انجام می‌شود بسیار ناچیز باشد.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ در بخش استخراج معادن و توسعه فراوری معدنی تاکید و بیان کرد: استفاده از فناوری و دانش روز دنیا و فرآوری و نگهداری مواد معدنی در این بخش امری ضروری است که سودآوری و صرفه اقتصادی بیشتری نیز برای فعالان معدنی در استان به همراه خواهد داشت.

آشناگر با اشاره به توانمندی‌های علمی و دانشگاهی در استان سمنان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در خصوص توسعه معدنی و تقویت فرآوری معدنی نهایت استفاده را برد. همانگونه که رئیس‌جمهور نیز تاکید کردند باید تقویت کارخانه‌های فناوری و نوآوری و توسعه مراکز شتاب دهی برای آموزش، مشارکت و جذب سرمایه گذاران در دستور کار قرار بگیرد.

این مقام ارشد اجرایی با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در سند توسعه و دیگر اسناد بالادستی استان از مسوولان ذی‌ربط استان خواست: سهم استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نو با فناوری‌های نوین، در سندهای توسعه دیده شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد برخی صنایع تکمیلی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف اظهار کرد: از باطله‌های معادن می‌توان برای توسعه صنایع دستی استان استفاده کرد. برای تحقق این مهم نیاز است میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صمت استان با هم در این خصوص تعامل ویژه داشته باشند.

استاندار سمنان با بیان اینکه باید سهم صنایع تبدیلی کشاورزی نیز باید در سند توسعه شهرستان های شاهرود و میامی دیده شود ادامه داد: براساس گزارش اعلامی در سند توسعه شهرستان شاهرود و میامی، برای فرآوری معادن نیاز به آب وجود دارد که آب منطقه‌ای استان موظف است با نظر مساعدت در جهت رفع این نیاز اقدام کند.

آشناگر نیاز آبی استان برای فرآوری مواد معدنی را ۵۵ میلیون ‌مترمکعب برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع و ارزش‌افزوده بالای واحدهای فرآوری، دستگاه‌های مسوول موظفند این نیاز آبی را تامین کنند.البته با توجه به مشکل کم‌آبی در استان، باید میزان‌ مصارف خود را با منابع آبی موجود تنظیم کرده و نسبت به حفظ منابع آبی حساسیت ویژه داشته باشیم.

استاندار سمنان دریافت حقوق دولتی و عدم برگشت آن به استان را یکی از مشکلات استان در این حوزه ارزیابی و تصریح کرد: باید به هر نحو ممکن این مشکل برطرف شود، ضمنا براساس قوانین حقوق دولتی باید صرف فرآهم کردن زیرساخت‌ها در شهرستان‌هایی شود که این معادن در آن جا مستقر است.

رئیس کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان سمنان، ارتباط بین صنعت، دانشگاه و پارک علم و فناوری را کمرنگ خواند و گفت: سازمان صمت استان باید با ورود به این مهم زمینه تقویت بیش از پیش ارتباط بین صنعت و دانشگاه را فراهم کند تا با بهره‌گیری از دانش و ظرفیت‌های علمی و پژوهشی استان به توسعه صنعتی استان کمک کنیم.