امیر محمود غفاری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه برای تکمیل پروژههای زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.
اقتصادگردان- معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف این وزارتخانه از ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل و اینکه میزان منابع درآمدی، حجم مصارف و مخارج در آن چه مقدار است، اظهار کرد: با عنایت به ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب 10 بهمن 1395 و با توجه به حجم عظیم منابع مالی مورد نیاز، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون بودجه سال جاری برای تکمیل پروژههای زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.وی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: در همین زمینه و در جهت تکالیف توسعهای این وزارتخانه در زیرساختها و نوسازی ناوگان حمل و نقل، صندوق توسعه حمل و نقل به عنوان تنها نهاد تخصصی و مالی این حوزه تاسیس شده است. هدف اصلی صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد ساز و کار تجهیز و تامین منابع درآمدی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر، تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری زیر ساختها، بیمه سرمایه گذاریها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکهها و زیر ساختهای حمل و نقل کشور است.غفاری ادامه داد: منابع این صندوق شامل سرمایه اولیه دولت از طریق بودجههای سنواتی، اختصاص تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده و سوخت که در قوانین بودجه سنواتی هر ساله تعیین میشود و همچنین، درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی است که بهرهبرداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار میشود. استفاده از درآمدهای حاصل از پروژه های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه گذاری آن اتمام یافته و به دولت منتقل شده و درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی نیز از دیگر موارد تامین منابع این صندوق به شمار میآید.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرمایه اولیه صندوق به میزان 19 هزار میلیارد تومان از طریق ساز و کار بودجه سنواتی از محل داراییهای دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و یا سازمانها و شرکتهای تابعه است، تامین میشود.