:
كمينه:۱۱.۵۱°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
تعادل از تحولات بازار ارز و طلا گزارش مي دهد

تقويت پوند در بازار جهاني و كاهش ارزش دلار در بازارداخلي

به دنبال كاهش قيمت دلار در روزهاي اخير، قيمت طلا و سكه نيز با كاهش همراه شده و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 930 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 445 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 440 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 400 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 400 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 500 هزار تومان و سكه گرمي نيز 910 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۴۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
اقتصادگردان-
روز شنبه 23 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا 1476 دلار قيمت گذاري شد و قيمت دلار نيز در بازار آزاد و معاملات نقدي به 12750 تومان كاهش يافت و نسبت به هفته هاي قبل كه به كانال 14 هزار تومان افزايش يافته بود، در مجموع بيش از 1500 تومان ظرف چند روز اخير كاهش داشته است. در سامانه سنا نرخ لحظه اي قیمت خرید دلار  به  12 هزار و 700 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 800 تومان رسيد. همچنين نرخ لحظه اي هر یورو به قیمت 14 هزار و 50 تومان خريداري و به قيمت 14 هزار و 150 تومان به فروش رسيده است.
روز شنبه 23 آذر 98، به دنبال كاهش قيمت دلار در روزهاي اخير،  قيمت طلا و سكه نيز با كاهش همراه شده و بر اين اساس مظنه يك مثقال طلاي آب شده 17 عيار يك ميليون و 930 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عيار 445 هزار و 600 تومان، سكه طرح جديد 4 ميليون و 440 هزار تومان، طرح قديم 4 ميليون و 400 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 400 هزار تومان، ربع سكه يك ميليون و 500 هزار تومان و سكه گرمي نيز 910 هزار تومان  معامله شد.
سامانه سنا نيز نرخ ميانگين ارز براي روز چهارشنبه 21 آذر 98  را براي دلار 13 هزار و 135 تومان، يورو 14 هزار و 511 تومان، پوند انگليس 16 هزار و 862 تومان، درهم امارات 3 هزار و 400 تومان، لير تركيه 2 هزار و 271 تومان و يوآن چين يك هزار و 777 تومان اعلام كرد.
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز «شنبه بیست و سوم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۴۸۲ ریال افزایش نسبت به روز پنج شنبه ۵۵ هزار و ۹۹۸ ریال و هر یورو نیز با ۹۷ ریال کاهش نسبت به روز پنج شنبه ۴۶ هزار و ۷۰۵ ریال ارزش‌گذاری شد.
نرخ سکه شکست
همچنين به گفته‌ نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به کاهش قیمت ارز از اواسط هفته، قیمت سکه نیز در روزهای پایانی هفته حدود ٣٠٠ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش داشته است. چنانچه در هفته‌های آینده، روند نزولی دلار ادامه دار باشد، بازهم قیمت‌ها در بازار سکه و طلا کاهشی خواهد بود.
محمد کشتی آرای، در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با اوضاع و احوال بازار سکه و طلا در هفته‌ی اخیر  اظهار کرد: جالب است که با وجود اینکه در ابتدای هفته شاهد بالاترین رشد قیمت طلا و سکه در ٩ ماه اخیر بوده‌ایم و در واقع افزایش لجام گسیخته ای ایجاد شده که در ٩ ماهه گذشته سابقه نداشته است؛ اما در اواسط هفته کاهش نرخ ارز باعث شد قیمت سکه و طلا نیز کاهش یابد. در حقیقت قیمت سکه و طلا در حدود ٣٠٠ هزار تومان نسبت به روزهای ابتدایی هفته کاهش قیمت داشته‌ است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: علاوه‌بر این نکته قابل توجه دیگر این است که افزایش قیمت‌ سکه و طلا در اوایل هفته در حالی ایجاد شد که تغییرات قیمت جهانی طلا، بسیار مختصر بوده است. در روزهای پایانی هفته افزایش ١٠ دلاری ایجاد شد  اما مجدد قیمت انس جهانی به قیمت‌ روزهای ابتدایی هفته بازگشت؛ بنابراین افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی نبود بلکه تنها ناشی از قیمت ارز بوده است که در اوایل هفته قیمت سکه و طلا را هم افزایش داده بود اما از اواسط هفته، محدودیت تراکنش‌های بانکی که توسط بانک مرکزی اعلام شد، سبب شد قیمت ارز که تا ١۴ هزار و ٢۵٠ تومان هم افزایش پیدا کرده بود، کاهشی شده و یکباره به زیر  کانال ١٣ هزار تومان برسد.
وی افزود: این کاهش قیمت ارز باعث شد که یکباره قیمت سکه در یک روز حدود ٢٢٠ هزار تومان کاهش یابد. وضعیت هفته‌ی اخیر بازار سکه و طلا، رکورد بی‌سابقه‌ای بوده است که قیمت سکه به شدت افزایش و یکباره مجدد در طول هفته کاهش یابد.
کشتی آرای تاکید کرد: جالب است که در این نوبت زمانی که قیمت سکه و طلا افزایش پیدا کرد، هیچگونه تقاضای کاذبی در بازار ایجاد نشد. برای یک روز در اوایل هفته قیمت سکه به دلیل افزایش نرخ ارز، دارای حباب شد اما مجدد در روزهای پایانی هفته این حباب ازبین رفته و روز پایانی هفته ( پنجشنبه) قیمت‌ها به روال عادی خود باز گشته با قیمت‌های جهانی منطبق شد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش‌بینی کرد: طبیعتاً چنانچه قیمت ارز در هفته‌های آینده همچنان کاهشی پیش رفته و مجدد افزایش نرخ ارز ایجاد نشود، قیمت سکه و طلا نیز کاهشی خواهد بود. همانطور که اشاره شد، این روزها قیمت جهانی طلا نوسان زیادی نداشته ‌و قیمت‌ سکه و طلا در بازار تحت تأثیر قیمت ارز پیش رفته است؛ بنابراین طبیعتاً اگر قیمت ارز توسط بانک مرکزی به همین شکلی که اکنون مدیریت شده، کنترل شود، شاهد ثبات و حتی کاهش قیمت سکه و طلا در بازار خواهیم بود.
احتمال برابر افزایش یا کاهش قیمت طلا
از سوي ديگر، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال‌استریت پس از اعلام توافق تجاری مقدماتی آمریکا و چین، درباره روند افزایش قیمت طلا به اکثریت نرسیدند اما سرمایه‌گذاران همچنان به رشد قیمت طلا در هفته جاری بسیار خوش بین هستند.
به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها شش نفر معادل ۳۸ درصد افزایش قیمت طلا و به همین تعداد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالی که چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظری درباره روند قیمت طلا نداشتند.
در این بین، ۷۰۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۴۶۵ نفر یا ۶۵ درصد افزایش و ۱۴۴ نفر معادل ۲۰ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۰۴ نفر یا ۱۵ درصد هم نظری نداشتند.
برای هفته گذشته ۴۴ درصد از تحلیلگران وال استریت کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند در حالی که ۶۱ درصد سرمایه گذاران انتظار افزایش قیمت را داشتند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا هشت دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۱۴۸۱ دلار و ۲۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد افزایش به ثبت رساند.
عمده توجه بازار در دو روز گذشته به مذاکرات تجاری آمریکا و چین معطوف شده است. دولت آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد توافقی حاصل شده است و چین پیشرفت مذاکرات تجاری را تایید کرد. به گفته تحلیلگران، اگر چنین باشد، بهبود تجارت به معنای بهبود چشم اندازهای اقتصادی خواهد بود و احتمالا قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو می‌کند، با این حال تحلیلگران همچنان در تلاشند دریابند آیا این دو کشور پیشرفت نهایی را در مذاکرات تجاری داشته اند یا توافقی را اعلام خواهند کرد.
چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز انتظار دارد طلا به دلیل تردیدها نسبت به حل شدن مسائل تجاری آمریکا با چین دوباره صعود کند. وی همچنین به عقب نشینی شاخص دلار آمریکا اشاره کرد. دلار ضعیفتر معمولا از قیمت طلا پشتیبانی می کند.
جورج گرو، مدیرکل شرکت "آر بی سی ولث منیجمنت" نیز در گفت وگو با کیتکونیوز افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد و گفت: معامله‌گران در برابر هر گونه افزایش چشمگیر قیمت به فروش اقدام کرده و در صورت افت شدید قیمتها، خریدار خواهند بود زیرا نوسان قیمت طلا بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار محدود مانده است.
اما کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA تا حدودی نسبت به روند صعودی طلا بدبین بود و گفت: اخبار زیادی که وجود دارد، مثبت هستند. شاخص هراس بازار (VIX) رو به کاهش بوده و ممکن است در صورت بهبود روند رشد اقتصاد جهانی، بانکهای مرکزی از ارایه اقدامات محرک مالی بیشتر خودداری کنند. تنها عاملی که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد، ضعیف شدن نرخ برابری دلار در برابر یورو و پوند و بالا رفتن نرخ تورم خواهد بود. در غیراین صورت دورنمای طلا ثابت یا رو به کاهش خواهد بود مگر این که دوباره دعوای آمریکا و چین تشدید شود، افشین نوابی، مدیر معاملات گروه ام کی اس سوییس به کیتکونیوز گفت: انتظار دارد قیمت طلا با نزدیک شدن به معاملات پایان سال نوسان چندانی نداشته باشد.
تقويت پوند به دنبال پيروزي محافظه كاران بريتانيا
در خبري ديگر به دنبال پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات انگلیس ارزش دلار کاهش یافت.
به گزارش رویترز، سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، دو تحول بسیار مهم در بازرهای مالی اتفاق افتاد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که چین و آمریکا پس از 17 ماه اختلاف بر سر مسائل تجاری به فاز نخست توافق دست یافته‌اند. قرار است آمریکا از برنامه قبلی خود برای افزایش تعرفه بر روی واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین صرف‌نظر کند و در طرف مقابل، چین میزان افزایش خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد.
توافق اولیه آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری می‌تواند تا حد زیادی به نگرانی‌ها از یک جنگ تجاری تمام‌عیار خاتمه دهد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲۳ درصد کاهش در مقایسه با روز جمعه و در سطح ۹۷.۱۷۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۶ دلار اعلام شد.
جاین دویل، قائم مقام بخش تجارت در موسسه "تمپوس این" گفت: بازارها با اخبار مهم متعددی روبرو شدند و احتمالا تا مدت‌ها شاهد جنگ تعرفه‌ای بین چین و آمریکا نخواهیم بود. در نتیجه به یک پایان شگفت‌انگیز رسیده‌ایم هرچند که کمبود جزئیات توافق باعث شده است تا برخی معامله‌گران هنوز به دیده تردید به مساله توافق نگاه کنند.
واقع مهم دیگر در بازارهای مالی در حوزه برگزیت اتفاق افتاد: حزب حاکم محافظه کار به رهبری بوریس جانسون به پیروزی قاطعی در برابر رقبای خود دست یافت که از زمان نخست وزیری مارگارت تاچر تاکنون بی‌سابقه بوده است. حزب کارگر که طرفدار برگزاری همه پرسی مجدد درخصوص برگزیت بود، در بسیاری از پایگاه‌های سنتی خود نیز دچار شکست شد و در نتیجه این اتفاق، جرمی کوربین، رهبر این حزب اعلام کرد از سمت خود کناره گیری می‌کند.
کارولین فیربرین، مدیر موسسه " سی بی آی" گفت: پیروزی قاطع محافظه‌کاران باعث شده است تا عدم قطعیت به حداقل برسد. سوال اینجاست که نخست وزیر تا چه حد از این اکثریت برای تعیین شرایط آینده روابط با اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد و کار واقعی تازه شروع شده است. برای دولت این خیلی خیلی مهم خواهد بود که اطمینان را به فعالان تجاری باز گرداند و این کار باید هرچه زودتر صورت گیرد. فعالان نمی‌خواهند دیگر با کابوس خروج بدون توافق مواجه شوند.
در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش بسیار نیرومند ۱.۳۸ درصدی نسبت به روز جمعه  و به ازای ۱.۳۳۳۱ دلار مبادله شد. یورو نیز به مانند بسیاری از ارزهای دیگر در برابر دلار صعودی بود و به ۱.۱۱۱۹ رسید. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۳۹ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۳۸ دلار سنگاپور مبادله شد.
آدام کول، کارشناس ارشد مسائل ارزی در موسسه " آر بی سی کپیتال مارکتس" گفت: هنوز نا اطمینانی‌هایی زیادی در خصوص آینده روابط انگلیس و اتحادیه اروپا وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد، در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۹.۵۱۲۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۴۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۴۶ یوان چین اعلام شد.
پوند در بالاترین قله سه سال اخیر ایستاد
همچنين همزمان با انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی بریتانیا که از پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار حکایت داشت، نرخ برابری پوند استرلینگ در مقابل یورو به بالاترین حد از ژوئن ۲۰۱۶ تاکنون رسید.
به گزارش ایبِنا، در حالی که پیش از آغاز انتخابات روز پنج‌شنبه بریتانیا، هر پوند در برابر ۱.۱۸ یورو مبادله می‌شد، این نرخ با مسجل شدن غلبه محافظه‌کاران بر مجلس عوام به رهبری بوریس جانسون تا ۱.۲۱ افزایش یافت. تحلیل‌گران بازار جهانی ارز تقویت ارزش برابری پوند را تحت تاثیر تاکید جانسون بر اجرای سریع برگزیت و امیدواری‌ها نسبت به پایان یافتن جدال سیاسی سه ساله و بلاتکلیفی اقتصادی در بریتانیا می‌دانند.
در همین حال ارزش برابری هر پوند در مقابل دلار آمریکا نیز طی ۴۸ ساعت گذشته از ۱.۳۱ به ۱.۳۵ افزایش یافت. همزمان با تاکید دوباره نخست وزیر بریتانیا برای اجرای برگزیت تا پیش از پایان ماه ژانویه آینده، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی بار دیگر وعده خود مبنی بر امضاء توافق تجارت آزاد با بریتانیا تکرار کرد و آن را مفیدتر از توافق این کشور با اتحادیه اروپا ارزیابی کرد.
نتایج انتخابات پارلمانی روز پنج‌شنبه بریتانیا با پیروزی قاطع حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون رقم خورد. حزب محافظه کار اعلام کرده که توافق اخیر بوریس جانسون با اتحادیه اروپا را بلافاصله پس از آغاز به کار پارلمان در دستور کار آن قرار خواهد داد تا مسیر اجرای سریع برگزیت هموار شود.