:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس کل گمرک:

صادرات ترجیحی ۲۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا

رییس کل گمرک، گفت: در یک ماه گذشته صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران، ۲۸.۲ میلیون دلار و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده که عمده آن، کالاهای اساسی است.
کد خبر: ۱۴۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
اقتصادگردان- مهدی میراشرفی گفت: بیش از یک ماه است که از اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا گذشته و تاکنون در قالب این موافقت نامه از تاریخ ۵ آبان امسال تا ۸ اذر صادرات ترجیحی به اوراسیا از سمت ایران ۲۸ ممیز دو میلیون دلار بوده و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده که عمده این کالاها، کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور است که باید وارد می‌شد.

وی گفت: جمع کل صادرات ترجیحی و غیر ترجیحی ما به اوراسیا ۱۳۷ ممیز ۹ میلیون دلار است و جمع کل واردات از اوراسیا هم تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است. میراشرفی تاکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را به جهت بهره گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند موافقتنامه طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.

میراشرفی ادامه داد: در شرایط فعلی کشورهای اوراسیا یک امکان و ظرفیت بسیار خوب است که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالاهای موردنیاز انجام شود. رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن اینکه با توجه به درخواست دو طرف موافقتنامه هر دو طرف در تجارت تلاش می‌کنند تا از استفاده از دلار و دیگر ارزهای رایج فاصله بگیرند و از ارزهای منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.