:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

کاهش رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که رسیدگی به شکایات از کسب‌ و کارهای اینترنتی در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۴ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۴۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
اقتصادگردان- طبق این آمار در هفت ماهه امسال به ۴۴۸۹ پرونده شکایات از کسب‌ و کارهای اینترنتی رسیدگی شده است. این در حالی است که تعداد پرونده‌هایی که در مدت مشابه سال گذشته به آن‌ها رسیدگی شده بود، ۵۸۵۹ عدد بوده است.

آمار رسیدگی به این پرونده‌ها در مهرماه امسال نسبت به ماه قبلش نیز با کاهش ۳.۹ درصدی مواجه بوده است.

با این وجود، تعداد کل شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی در این مدت ذکر نشده و مشخص نیست که علت کاهش رسیدگی به این پرونده‌ها کاهش تعداد شکایات بوده یا دلیل دیگری داشته است.

از طرف دیگر تا از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت ۷۴۱۴ نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی اعطا کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۴ درصد کاهش داشته است.

البته اعطای نماد الکترونیکی در مهر ماه نسبت به شهریور ماه امسال با افزایش ۱۳.۸ درصدی مواجه شده است.

نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تایید است، به نمایش در می‌آید. این نماد پس از بررسی وبگاه (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت صادر می‌شود و به‌عنوان تأییدیه، به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود؛ به‌ نحوی‌ که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایت مربوطه به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کرده و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسد؛ اقدام به خرید می‌کنند.

با این وجود، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در شهریور ماه امسال از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.