:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

نفت گران، دستاورد توافق تجاری و امید به برگزیت

قیمت نفت که بعد از نشست اوپک در هفته گذشته با رشد قیمت همراه شد،‌ در هفته‌ای که گذشت،‌ با تکیه بر انتخابات انگلستان و امید به اجرایی شدن برگزیت و همچنین توافق آمریکا و چین بر سرتعرفه‌ها، ‌به رشد خود ادامه داد و نفت برنت بالای ۶۵ دلار در هر بشکه رفت.
کد خبر: ۱۴۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
اقتصادگردان- نتایج انتخابات انگلستان بیش از آنکه ترکیب جدید مجلس این کشور را مشخص کند،‌ حکایت از تمایل مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا دارد. با توجه به نتیجه انتخابات، ‌انگلستان احتمالا تا ۲ ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. آمریکا پیش از این اعلام کرده بود اگر انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شود، ‌آماده امضای یک توافق اقتصادی تاریخی با این کشور است.

این موضوع باعث امیدواری بازار نفت به افزایش تقاضا شده است.

از سوی دیگر، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی از نهایی شدن فاز اول معاهده جامع تجاری میان واشنگتن و پکن خبر داد و نوشت: « با چین به توافقی بزرگ دست پیدا کردیم. آنها با بسیاری از شروط ما درباره خریدهای گسترده محصولات کشاورزی، انرژی و کالاهای تولیدی موافقت کردند. تعرفه‌های ۲۵ درصدی باقی خواهد ماند و بر اساس تعرفه‌های مجاز تعیین شده برای ۱۵ دسامبر به دلیل انجام معامله هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. ما بلافاصله فاز دوم توافق را آغاز خواهیم کرد و منتظر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌مانیم.این یک معامله شگفت‌انگیز برای همه است. متشکرم»

این توافق نگرانی‌ها را از بازار نفت دور کرده زیرا اقتصاد چین و آمریکا می‌توانند به رشدهای بالاتری امیدوار باشند و همین موضوع باعث افزایش خرید در بازار نفت خواهد شد.

این عوامل در کنار کاهش ۱۹۳ هزار بشکه‌ای تولید اوپک باعث شد تا قیمت نفت عددهای بالاتری را نشانه بگیرد.

بر این اساس نفت برنت که در ابتدای هفته ۶۴ دلار و ۳۹ سنت قیمت خورده بود،‌ در پایان معاملات روز جمعه به ۶۵ دلار و ۲۲ سنت رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز در حالی ۶۰ دلار و ۷ سنتی شد که روز دوشنبه و در آغاز معاملات هفته، ‌۵۹ دلار و ۲۰ سنت معامله شده بود.

البته برخی کارشناسان بازار نفت،‌ نسبت به افزایش تولید آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک هشدار داده‌اند و این موضوع را خطری برای تعادل بازار نفت می‌دانند که می‌تواند قیمت‌ها را دستخوش نوسان کند.