:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر صمت در جریان سفر خود به ازبکستان خبر داد

طرح اجرای کریدور تجاری با 5 کشور

وزیر صمت در جربان سفر خود به ازبکستان از آمادگی ایران برای مشارکت در طرح کریدور 5 جانبه «قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان» و همچنین «اصلاح تعرفه‌ها و موانع گمرکی با ازبکستان در چارچوب موافقتنامه تجارت ترجیحی» خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
اقتصادگردان- براساس اظهارات، رضا رحمانی، در صورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کریدور شمال به جنوب و اتصال مبادلات تجاری کشورهای شمال ایران به کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا، فرصت‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌های تجاری میان این کشورها فراهم می‌شود. وزیر صمت همچنین اعلام کرد که ایران آمادگی کاملی دارد تا مسیر ترانزیتی اعم از راه‌آهن، جاده‌ای و بنادر را جهت انتقال کالاهای این کشورها به ویژه کشور ازبکستان را بدون هیچ گونه محدودیتی فراهم کند و ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

   نحوه مراودات اقتصادی با ازبکستان

وزیر صمت در جریان سفر خود به ازبکستان و دیدار با مقامات این کشور  بیان کرد که برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز ایران آماده همکاری با کشور ازبکستان هستیم و برای افزایش همکاری‌های اقتصادی کشور ازبکستان مسیر همواری وجود دارد و با تسهیل شرایط، ظرفیت‌های توسعه همکاری دو طرف را می‌توانیم هر چه سریع‌تر فعال کنیم. رضا رحمانی در ادامه افزود: با توجه به جمع‌بندی‌های انجام شده برای افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان از سوی هیات‌های تجاری حاضر در این سفر، در صورت امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور، شرایط برای افزایش همکاری‌ها بیش از پیش فراهم می‌شود و درصدد هستیم خط پروازی مستقیم بین ایران و ازبکستان به صورت دایمی دایر شود و همچنین در مورد تبادلات مالی راهکارهای موجود از جمله استفاده از ارز ملی دو کشور را به کار ببندیم.

وزیر صمت همچنین در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور  گفت: با توجه به اراده مقامات دو کشور برای تقویت و تعمیق روابط، نه تنها موانع باید برطرف شود بلکه باید در جهت توسعه مناسبات و روابط بیش از پیش برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

رضا رحمانی در دیدار با «الیار غنی اف» افزود که کشور ازبکستان دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در حوزه سیاست خارجی ایران است و این مهم توصیه مقامات عالی کشور ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین کشورهای دوست و برادر با اشتراکات دینی، تاریخی و جغرافیایی است.

از سوی دیگر، وزیر صمت در جمع تجار ایرانی در تاشکند گفت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ازبکستان و معرفی بخش توانمندی‌های صنعتی کشور، فرصت خوبی برای آغاز همکاری‌های تجاری بین تجار ایرانی و طرف ازبکستانی است.

رحمانی با اشاره به روند مذاکرات با «الیار غنی اف»، معاون نخست وزیر ازبکستان افزود: موارد زیادی مورد تفاهم طرفین قرار گرفت و مقرر شد، در مورد لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در تجارت دوطرف، رفع مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل اقدامات مقتضی پیگیری شود. بنابه اظهارات رحمانی، تسهیل در صدور روادید برای اتباع دو کشور و همچنین در ارایه تسهیلات و خدمات بندری مذاکرات خوبی صورت گرفته و ایران آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌ها در این موارد اعلام می‌کند.

وزیر صمت ایران همچنین در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان تاکید کرد: با توجه به عمق روابط دو کشور و ضرورت افزایش همکاری فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو طرف، باید تعداد نمایشگاه‌های اختصاصی و همچنین اعزام هیات‌های تجاری بین ایران و ازبکستان بیش از گذشته افزایش یابد. رحمانی تصریح کرد که «تسهیل امور گمرکی» و همچنین «کاهش تعرفه‌های گمرکی» در چارچوب برنامه بازنگری در لیست کالاهای تعرفه ترجیحی مورد توجه این اجلاس بوده است. او افزود: افزایش همکاری شرکت ایرانی در زمینه تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، نفت، گاز و پتروشیمی، فلزات و سایر اقلام کالایی با طرف‌های ازبکی در سیزدهمین اجلاس همکاری مشترک دو کشور پیگیری می‌شود.

به گفته رحمانی، در تولید انواع کالا و همچنین در خدمات فنی و مهندسی شرکت ایرانی از توانمندی و قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند همکاری در این زمینه‌ها وجود دارد. همچنین بنابه اظهارات وزیر صمت، ایران از موقعیت جغرافیایی خوبی در سطح منطقه برای ترانزیت کالا از ازبکستان به ویژه پنبه، کود شیمیایی و سایر کالاها برخوردار است و در این بخش تخفیفات خوبی از سوی راه‌آهن ایران به این کشور اعطا شده است. او افزود: ایران آمادگی خود را نسبت به افزایش مبادلات ترانزیتی، ایجاد سهولت و تسریع در احداث خط ریلی ایران، افغانستان و ازبکستان اعلام می‌کند. رحمانی همچنین بیان کرد: همچنین ایران موافق اجرای طرح کریدور 5 جانبه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و عمان است و حتما آن را پیگیری خواهد کرد. از آن‌سو، رحمانی در جمع تجار ایرانی در تاشکند نیز به روند تجارت با این کشور اشاره کرد وگفت: طبق آمار میزان صادرات ایران به ازبکستان در ۷ ماهه امسال با رشد 63 درصدی مواجه شده که باید بیش از این تقویت شود و البته ما نیز روی تامین کالاهای اساسی خود از این کشور برنامه‌ریزی کردیم. رحمانی با اشاره به رویکرد جدید در کشور ازبکستان در راستای توسعه اقتصادی افزود: شرایط حاضر فرصت بسیار مناسبی را برای فعالان اقتصادی ما فراهم کرده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. وزیر صمت عنوان کرد که مهم‌ترین موارد مورد نظر طرف‌های مذاکره ما برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها، رعایت الزامات اساسی در کیفیت و استاندارد کالاهای صادراتی و همچنین تداوم روند صادرات از سوی تجار ایرانی بوده است. رحمانی همچنین با بیان اینکه دولت در جنبه حاکمیتی خود وظیفه تسهیل‌گری امور را دارد، افزود: اما این بخش خصوصی هست که باید ظرفیت‌های تجاری بین کشور ما و سایر کشورها را فعال کنند.