:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

پیگیری مشتریان روسیه برای دریافت خسارت نفت آلوده

شرکت PKN Orlen که بزرگترین پالایشگاه نفت لهستان است، از شرکت‌های روسی بابت صادرات نفت آلوده خسارت درخواست کرد.
کد خبر: ۱۴۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
اقتصادگردان- خریداران نفت در آوریل متوجه شدند نفت خام روسیه به کلراید اورگانیک آلوده است که ماده شیمیایی مورد استفاده برای استخراج نفت است که به تجهیزات پالایش آسیب می‌زند. میزان زیاد این ماده در خطوط لوله نه تنها برای تجهیزات پالایشگاهی خطرناک است و باعث خوردگی و نابودی تجهیزات پالایش می‌شود بلکه برای افرادی که در معرض آن قرار می‌گیرند نیز مضر است و این ماده در دمای بالا گاز سمی تولید می‌کند که شبیه گاز مورد استفاده در جنگ جهانی اول است.

دانیل اوباژتک، مدیرعامل شرکت PKN Orlen در توییتر اعلام کرد این شرکت خواستار جبران خسارت مربوط به فرآوری نفت آلوده، حفاظت از تاسیسات و خرید بیشتر نفت خام شده است. وی گفت: ما مصمم هستیم همه خسارت مربوط به هزینه هایی که متحمل شده ایم را دریافت کنیم.

شرکت PERN که اپراتور خط لوله دولتی لهستان است واردات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا را پس از کشف آلودگی نفت متوقف کرد و جریان نفت در ژوئن تا حدودی ازسرگرفته شد. در این بین لهستان برای جبران توقف واردات از خط لوله دروژبا، منابع تامین نفت خود را متنوع کرد.

پالایشگاه‌های لهستان در سه ماهه دوم امسال واردات نفت از عربستان سعودی را افزایش دادند که به دومین صادرکننده نفت به این کشور پس از روسیه تبدیل شد و همزمان، واردات نفت لهستان از روسیه ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خط لوله ترانس‌نفت روسیه در نوامبر اعلام کرد ۲۳ میلیارد روبل (۳۶۰.۳۱ میلیون دلار) برای جبران خسارت مربوط به نفت آلوده اختصاص داده است.

بلاروس هم به دنبال دریافت حدود ۷۰ میلیون دلار خسارت به دلیل مختل شدن جریان نفت به دلیل آلودگی نفت روسیه است. ولادیمیر سماشکو، سفیر بلاروس در مسکو هفته جاری اعلام کرد مسئله جبران خسارت از سوی روسای جمهور دو کشور در مذاکرات سوچی مورد بحث قرار گرفته است.