:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قائم مقام وزیر صمت خبر داد

صادرات ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی در ۸ ماهه سال جاری، صادرکنندگان، رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: فعالان عرصه صادرات جای پای کالای ایرانی را در بازار دنیا باز کرده اند و در ۸ ماهه سال جاری ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی صادر شده که بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۴۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

اقتصادگردان- "حسین مدرس خیابانی" صبح امروز ۲۱ آذرماه در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان اظهار کرد: تاکنون به دلیل اینکه درآمد ما متکی به صادرات نفتی بوده، اصلا صادرات و صادرکنندگان(غیرنفتی) را نمی دیدیم در حالی که امروز با همت و تلاش صادرکنندگان غیرنفتی امورات کشور دارد با این ارز می گذرد و دشمن فکر می کرد با زدن صادرات نفتی این صادرات را نیز می زند و به هدف خود می رسد.

وی با بیان اینکه روز صادرات امسال برای ما خیلی اهمیت دارد، افزود: فعالان عرصه صادرات جای پای کالای ایرانی را در بازار دنیا باز کرده اند و در ۸ ماهه سال جاری ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی صادر شده که بیش از ۱۶ درصد افزایش داشته است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه بیش از ۲۷ میلیارد دلار کالای ایرانی در سال جاری صادر شده که نسبت به سال قبل نیز از نظر ارزشی افزایش دارد گفت: در خیل عظیم کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی با افزایش ظرفیت روبه رو هستیم که یا به دلیل محاسبه در رشد طبیعی مصرف داخل بوده اما تقاضای بازار داخلی کم شده؛ یا نگاه ما از ابتدا برای صادرات بوده و یا به دلیل خطای محاسبات این افرایش تولید صورت گرفته که طبیعتا باید برای رونق تولید، مسیر صادرات حتما باز شود.

وی اظهار کرد: صادرکنندگان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و اگر رونق واقعی تولید را می خواهیم، راه آن باز کردن بازارهای هدف صادرات است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اگر منشاء تحریم های داخلی، تحریم های بیرونی است، باید با آن مقابله کنیم، گفت: گاهی مشکلات به دلیل کج سلیقگی ها و کج فهمی هایی است که مسوولان دولتی با بخشنامه سنگ پیش پای صادرات می اندازند که این تحریم داخلی است و باید رفع شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه های صادراتی را در سه حوزه پیش می بریم که تاکید داریم توسط اتاق بازرگانی و بخش خصوصی انجام شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اظهار کرد: امروز هدف ما برای صادرات ۱۵ کشور است که براساس برآوردها، این کشورها یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از دنیا می گیرند که ما ۲۴ میلیارد دلار کالا به آنها می دهیم در حالی که قدرت داریم این میزان را تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش بهیم.

وی با اشاره به اینکه هدفگذاری شده تا سال ۱۴۰۰ عدد صادرات به ۱۵ کشور طرف تجارت را دو برابر(۴۸ میلیارد دلار) کنیم که دست یافتنی است و کرمان استان فوق العاده با بضاعت و پتانسیلی در حوزه صادرات است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اخیرا توافقنامه اوراسیا را داشته ایم که تعرفه ۵۲۰ کالا برای ما صفر شده که این کالاها شامل خرما، مس و برخی کالاهای معدنی و صنعتی است تصریح کرد: حجم تجارت پنج کشور عضو توافقنامه تجاری اوراسیا با دنیا ۹۰۰ میلیارد دلار بوده این در حالی است که ما ۲.۷ میلیارد دلار مبادله داریم.

قائم مقام وزیر صمت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ما در حوزه کالای صادراتی تمرکز داریم که باید آن را تنوع بدهیم، اظهار کرد: بخشی از صادرات ما واردات محور است که افزایش نرخ ارز قدرت رقابت آن را در بازارای خارجی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید تفاهمنامه های استاندارد خوب داشته باشیم، گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۹۹ یک ماه بعد از برگرداندن ارز دیده شده که برای تشویق صادرکنندگان نمونه تلاش می کنیم این زمان به بعد از پرکردن اظهارنامه صادراتی موکول شود.

مدرس خیابانی در ادامه بیان کرد: در بازرگانی داخلی همه مسائل به صورت هفتگی در ستاد تنظیم بازار رسیدگی می شود و به دلیل اینکه صادرات موضوع فرابخشی است، همه باید به میدان بیایند.

وی تصریح کرد: امروز اولویت اول کشور تولید و صادرات است اما جلسات شورای عالی صادرات با تاخیر برگزار می شود و موضوعات کلان است و حتما نیاز داریم یک ساز و کار و ابزاری برای مشکلات جزئی و خرد صادرکنندگان داشته باشیم و پیشنهاد این است مشابه ستاد تنظیم بازار کارگروه توسعه صادرات در سطح ملی با مسوولیت وزیر صمت تشکیل شود و به صورت هفتگی جلسات را برگزار و مسائل استانی و ملی این حوزه حل شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: اگر بخواهیم مشکلات صادرات را حل کنیم و این مسئله اگر برای کشور اهمیت دارد، باید همه دستگاه ها و مناطق را درگیر کرد و از همه ظرفیت ها در توسعه صادرات استفاده کنیم.

وی افزود: دولت تلاش می کند از صادرکنندگان حمایت کند اما شرایط پیرامونی خیلی سخت است و اما امروز در جنگ تحریمی در هیچ حوزه ای با دشمنان برابر نیستیم.