:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فاضلیان تشریح کرد:

جزییات ابزارهای تامین مالی شرکت تامین سرمایه

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه با تشریح آخرین وضعیت تامین مالی پروژه های مسکونی، ریلی و شهرسازی از انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی در صورت مجوز بانک مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
اقتصادگردان- سید محسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در دومین همایش مدیران ارشد بانک مسکن در سال 98 به موضوع «صندوق های زمین و ساختمان و تامین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه» اشاره کرد.

وی افزود: بانک مسکن مخاطب ذی نفعان بسیاری است که در حوزه مسکن، راه و شهرسازی قرار دارند. اگرچه 90 درصد فعالیت های بانک طبق اساسنامه باید محدود به مسکن باشد اما مدام از سوی سازمان های متفاوت وزارت راه مورد مخاطب قرار می گیرد و به طور طبیعی ذی نفعان در هر سه حوزه مسکن، حمل و نقل و شهرسازی را می توانیم مورد مخاطب این بانک قرار دهیم.

فاضلیان با تاکید بر اینکه بحث بانکداری سرمایه گذاری ، بانکداری اختصاصی و بحث بانکداری شرکتی باید به عنوان یک دایره خاص در مجموعه بانک دیده شود، خواستار حمایت بیشتر از شرکت تامین سرمایه از سوی بانک مسکن شد.

فاضلیان به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و افزود: برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی که در قالب طرح اقدام ملی ساخته می شود، به طور متوسط حدود 100 هزار میلیارد تومان برآورد تامین مالی می شود که قطعا بانک نمی تواند این حجم از منابع مالی را تامین کند بلکه باید این حجم از اعتبار توسط شرکت های تامین سرمایه یا بازار سرمایه تامین شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن گفت: به زودی شرکت تامین سرمایه همایشی را برگزار خواهد کرد و از تمام کسانیکه در مراکز استان ها از انبوه سازان مطرح هستند، دعوت به عمل می آید و نه فقط در حوزه تامین مالی بلکه مباحث مربوط به سوپرمارکت تامین مالی را به آنها ارایه می دهیم.

وی با اشاره به ابزارهای جدید تامین مالی این شرکت نیز گفت: در حوزه تامین مالی، مرحله دوم اوراق رهنی در مراحل دریافت مجوز از بانک مرکزی است و پس از دریافت این مجوز 10000 میلیارد ریال اوراق رهنی با نرخ 16 درصد منتشر می شود.
فاضلیان از انتشار 800 میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره با مشارکت گروه سرمایه گذاری مسکن خبر داد و گفت: همچنین در مرحله انتشار اوراق خرید دین سرمایه گذاری به مبلغ 133 میلیارد ریال هستیم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه همچنین با اشاره به تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: شرکت تامین سرمایه برای دو شرکت ریلی بیش از 2000 میلیارد ریال تامین کرد و برای تامین مالی 5000 میلیارد ریال نیز در این حوزه در حال مذاکره هستیم.

فاضلیان در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه به دنبال حذف رکن ضامن برای تامین مالی و ضمانت با اتکا به پروژه ها هستیم، گفت: همچنین با کمک خالصانه بانک 3 هزار میلیارد ریال برای توسعه ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی کیش تامین مالی می شود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه همچنین با بیان اینکه آیین نامه صندوق های اجاره داری توسط سازمان بورس ابلاغ شد، گفت: بر این اساس، کسانی که دارایی های ملکی دارند و نمی توانند از آن استفاده کنند می توانند در قالب این صندوق دارایی های خود را به متقاضیان اجاره دهند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه اولین صندوق اجاره داری نیز به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، ادامه داد: صندوق سرمایه گذاری جسورانه با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان تاسیس شده اما در انتظار صدور مجوز بانک مرکزی است.