:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

بورس نباید اقلیتی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ورود مردم به بورس از جمله اصول اساسی است که باید در این بازار حضور داشته باشند، افزود: به هیچ عنوان نباید شاهد وجود بورس اقلیتی باشیم.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
اقتصادگردان- علی آقامحمدی در نشست هم‌اندیشی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور، گفت: سهام عدالت باید به دست مردم برسد و از حالتی که مردم مالک آن هستند اما نمی توانند اعمال مالکیت کنند خارج شود.

دو مدل مالکیت

وی با بیان اینکه اعمال مالکیت دارای دو مدل است، اظهار داشت: نخستین مساله مالکیت، دخل و تصرف مردم نسبت به سهام عدالت و موضوع دوم مساله مدیریت آن است که این مسایل باید در کنار یکدیگر محقق شوند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت‌ها غیر بورسی هستند که باید وارد بورس و تبدیل به سهام شوند و ابهامی در آن وجود نداشته باشد؛ بنابراین یک سری از تغییرات در اجرا لازم است که باید رخ دهد.

وضعیت بازدهی بازار سهام

آقامحمدی با تاکید بر اینکه بورس اکنون نسبت به دیگر بازارها از بازدهی مناسبی برخوردار است، گفت: بازدهی بلندمدت بورس از سال ۹۰ تاکنون سالیانه بیش از ۳۰ درصد بوده که در دیگر بازارها شاهد چنین بازدهی نیستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه ورود مردم به بورس از جمله اصول اساسی است که باید در این بازار حضور داشته باشند، افزود: به هیچ عنوان نباید شاهد وجود بورس اقلیتی باشیم، اگر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت مردم جزو سهامداران بازار سرمایه باشند این بازار بزرگتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه حلال است، گفت: این بازار کمک کننده به تولید و توسعه اقتصاد کشور خواهد بود و همانند اغلب بازارها نیست که با سود همراه باشد اما ضرر و زیانی را برای برخی از افراد ایجاد کند.

واگذاری سهام عدالت به مردم

آقامحمدی اظهار داشت: در مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی یک همدلی خوبی وجود دارد که انتظار می‌رود با همراهی موجود، سال ۱۳۹۸ سال واگذاری سهام عدالت به مردم باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: این دید خوشبینانه وجود دارد که سهام عدالت به دلیل فراهم بودن زمینه اقدامات لازم تا پایان سال به مردم واگذار شود.