:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افشاریان خبر داد:

ابلاغ قریب‌الوقوع تبصره‌ای که دست قاچاقچیان سوخت را کوتاه می‌کند

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: با کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شد.
کد خبر: ۱۴۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
اقتصادگردان- محمودرضا افشاریان در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی اظهار کرد: در ۱۸ ماهه اخیرا ۳ میلیارد لیتر اختلاف سوخت دستگاه‌های متولی و پخش فرآورده‌های نفتی گزارش شده است.

وی با اشاره به اصلاح سامانه تجارت آسان و افزایش موارد این سامانه از ۴۰ مورد به ۴۱۳ مورد و ابلاغ قریب الوقوع تبصره ۴ ماده ۱۸ که سعی در کوتاه‌تر کردن دست قاچاقچیان سوخت دارد، گفت: در ۸ ماهه اخیر ۲ درصد مصرف نفت‌گاز، ۱۷ درصد نفت کوره و ۱۷ درصد نفت سفید کاهش یافته و در جریان این کاهش، در واقع ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی رقم خورده است.

افشاریان تصریح کرد: سال گذشته روزانه ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور انجام می‌شد که امسال این میزان به ۸.۸ میلیون لیتر رسیده است و امید است که تا پایان سال این رقم به ۳ تا ۴ میلیون لیتر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای کاهش قاچاق از حوزه مبادی زمینی باید در بخش سهمیه‌بندی دقت نظر زیادی اعمال شود چراکه سهمیه‌ها تامین‌کننده زنجیره قاچاق هستند، گفت: سال گذشته ۸ هزار پرونده صادرات فرآورده‌های نفتی مورد بررسی قرار گرفت که طبق آخرین آمار تا ابتدای آذرماه ۸۸۸ پرونده، قاچاق اعلام شد، از این تعداد ۳۳۰ پرونده اعتراض کردند که با بررسی مجدد مشخص شد که برای ۱۷۰ پرونده آزمون فرآورده انجام نشده است و قاچاق ۳۰ پرونده نیز محرز شد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه تا زمانی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در مدار قانون و مقررات حرکت کنند حمایت لازم را دریافت می‌کنند، در غیر این صورت شخصا به مانند کوه در مقابل آنها می‌ایستم، افزود: خط لوله یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای انتقال فرآورده‌های نفتی است که حتی بخش خصوصی نیز می‌تواند از آن استفاده کند، اما لازم است که وزارت نفت بر این مورد صحه بگذارد بویژه اینکه می‌تواند به کاهش حجم تردد نیز کمک کند.